۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۵۲۸۰۸۱
مدیر روابط عمومی مؤسسه تبیان مطرح کرد؛

بازدید ۳۵۰ هزار نفر از شهربازی معارفی در مشهد

بهشتی از آموزش معارف دین و حقوق شهروندی در قالب بازی و سرگمی در شهر بازی معارفی خبر داد و گفت: بیش از ۳۵۰ هزار از شهربازی معارفی در مشهد بازدید کردند.
شهربازی معارفی شهربازی معارفی

احمد بهشتی، مدیر روابط عمومی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره طرح و ایده شهربازی معارفی گفت: رهبر معظم انقلاب در رهنمودی فرمودند: «بیایید بازی تولید کنید، بازی ترویج کنید، بازی‌هایی که بین بچه های ما معمول بوده آنها را ترویج کنید.» از این رو بر اساس تأکیدهای ویژه رهبری بر مقوله بازی و اجرایی کردن منویات ایشان در حوزه اقتصاد مقاومتی و میدان دادن و حمایت از نیروهای جوان داخلی، ایده شهر بازی معارفی در مؤسسه فرهنگی تبیان شکل گرفت.

بهشتی بیان کرد: پژوهشگران مؤسسه تبیان بدین نتیجه رسیده‌اند که منبر و سخنرانی جایگاه ویژه‌ای برای آموزش معارفی دینی دارد؛ اما این آموزش‌ها برای خردسالان و کودکان باید در قالبی متناسب با سن و روحیات آنها طراحی شود؛ از این‌رو آموزش احکام و معارف دینی و حقوق شهروندی در قالب بازی و سرگرمی رو آوردیم.

مدیر روابط عمومی مؤسسه تبیان بیان کرد: شهر معارفی در نوروز سال 93 و 94 در حرم حضرت معصومه(س) در شبستان نجمه خاتون برگزار شد و هرسال بیش از صد هزار از این شهر معارف بازدید کردند در سال 94 با دعوت آیت الله صفائی بوشهری این نمایشگاه در شهر بوشهر این برنامه برگزار شد که بیش از 120 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

وی با بیان این که مؤسسه تبیان از سال 94 تا 96 بر توسعه کمی و کیفی شهربازی معارفی سرمایه گذاری کرده است، گفت: نیروهای انقلابی با هدف توسعه شهر بازی معارفی در شهر قم در کارگاه 1500 متری و در قالب 12 کمیته به ساخت و طراحی بازی‌های نوینی پرداختند که کمیته طرح و ایده که ابداع و طراحی بازی، کمیته پژوهش طراحی محتوای دینی در سرگمی‌ها و کمیته فنی مهندسی ساخت و اجرایی ساختن ایده‌ها را بر عهده داشتند و در مجموعه 71 نفر کارگاه شهر قم فعالیت کردند و در مدت دو سال ایده 30 بازی جدید طراحی و 14 بازی ساخته شد.

بهشتی با اشاره به برگزاری شهر بازی معارفی در شهر مشهد گفت: این شهر بازی از 5 تا 31 شهریور در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی به مساحت 6 هزار مترمربع برگزار شد که با استقبال بی نظیر زائران و مجاوران مواجه شد و در این 25 روز 350 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

 مدیر روابط عمومی مؤسسه تبیان ابراز کرد: 115 نفر عوامل اجرایی شامل طلاب جوان، دانشجویان و دانش آموزان در مشهد مقدس با میانگین سنی حدود 24 دست‌اندرکاران سال این شهر بازی بودند.

 وی با بیان که بخش‌های مختلف شهر بازی معارفی برای چهار گروه سنی تقسیم‌بندی شده است، گفت: در این شهر بازی برای گروه سنی خردسال 3 تا 6 سال بازی‌های همانند خانه فوم و زنبور عسل، گروه سنی کودک 7 تا 9 سال بازی‌های همچون صخره‌نوردی، کاروان زیارت، شهر علم و کشتی حضرت نوح(ع) ، گروه سنی 10 تا 12 سال بازی‌های مانند دشمن‌شناسی و آتش‌نشانی، شهر ترافیک و همچنین برای گروه نوجوان بخش‌های همچون راه بی‌راه، ماجراجوی و راه رسیدن طراحی شده بود.

بهشتی کارگاه احکام کاربردی(راه رسیدن) را مهم‌ترین بخش این شهر بازی برشمرد و گفت: در این کارگاه نوجوانان با احکامی همچون تقلید طهارت، محرم و نامحرم قصه‌های قرآنی و انبیاء و قصه‌های ناب ایران و اسلامی آشنا می شوند.

 وی در ادامه سخنانش به تفاوت شهر بازی معارفی با پارک‌ها پرداخت و گفت: پارک‌ها تنها با هدف تخلیه انرژی و هیجان کودکان و نوجوان احداث شده؛ اما شهر بازی معارفی افزون بر این هدف، الگوی نوینی از بازی‌ها را به خانواده‌های ایرانی ارائه کرده است و در این شهر معارف دینی و حقوق شهروندی و آموزش‌های علمی را در قالب بازی و سرگرمی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

بهشتی با اینکه هدف مؤسسه تبیان توسعه برگزاری شهر بازی معارف در سراسر کشور است، گفت: در این راستا از کشورها مختلف همسایه درخواست‌های برای برگزاری این شهر بازی وجود داشته است؛ اما هدف مؤسسه تبیان این است که این شهر بازی معارفی به صورت دائمی در شهر مقدس قم احداث شود و این مسأله نیاز به عزم جدی مسؤولان شهری و استانداری و نهادهای حوزوی دارد.

وی با بیان اینکه مسؤولان مختلف از این شهر بازی معارفی بازدید کردند، گفت: نماینده شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی، استاندار قم، معاونت تبلیغات، روابط عمومی سازمان فرهنگی و تولیت استان آستان قدس رضوی از این نمایشگاه بازدید کردند و تمام آنها خواهان این مسأله بودند که این نمایشگاه به صورت دائمی در مشهد به برگزاری شود که این امر نگاه ویژه تولیت آستان قدس رضوی و مجموعه مدیریت شهری مشهد را می‌طلبد.

مدیر روابط عمومی مؤسسه تبیان بیان کرد: حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره شهربازی معارفی این گونه بیان کرد: شهر بازی معارفی قابل رقابت شهر بازهای غربی است و نیروهای انقلابی در مقوله بازی و سرگرمی تهاجمی ورود پیدا کنند نه تدافعی و احساس کنند که می‌توانند با بازهای غربی در این عرصه مقابله کنند.

بهشتی ابراز کرد: همچنین تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر شهر بازی معارفی در هر کدام از کشورهای اسلامی منطقه برگزار شود با استقبال بیشتری از بازی‌های غربی روبه‌رو خواهد شد و این کار نیروهای انقلابی در شهر بازی معارفی از صدها منبر افراد مثل من تأثیرگذارتر و دارای ارج و پاداش اخروی بیشتری است./۹۹۸/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات