۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۲۷۹۶۳
قاسمی:

ايران مذاكرات لازم در مورد اقليم كردستان را انجام داده است/ روابط بين ايران و تركيه سير صعودی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ورود ایران به موضوع اقلیم كردستان، گفت: رایزنی‌هایی در این مورد از سوی ایران انجام شده؛ ولی جواب نهایی را پس از پایان امروز در مورد این همه پرسی بیان خواهیم كرد.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، قاسمي سخگوي وزارت امورخارجه صبح امروز در نشست هفتگي خود با اصحاب رسانه درباره اقدامات ايران در راستا اقليم كردستان عراق اظهار كرد: ايران مذاكرات مفصلي در مورد وضعيت منطقه با طرفين داشته است، ما با مقامات اقليم و مقامات عراق مذاكراتي داشته ايم كه اگر مشكلاتي وجود دارد از منظر سياسي رايزني كنند تا مشكلاتشان حل شود.

وي در رابطه با جلسات ايران با ساير كشورها در نيويورك گفت: رايزني هاي ايران در نيويورك در سطح وسيعي انجام شده و همچنان ادامه دارد، دكتر ظريف همچنان در نيويورك حضور دارند و جلسات در حال برقراری است و اميدوارم اين روند ادامه پيدا كند، در مورد سياست آمريكا هم بايد گفت تغييري صورت نگرفته است و چهره آمريكا براي همگان واضح است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در زمينه اظهارات آمريكا نسبت به ساير دنيا افزود: اين همان بحث قبلي است و كار غيرانساني و غلط است كه توسط هئيت حاكمه آمريكا رخ مي دهد، در هيچ كجا جهان با چنين اقدامات نامربوطي موافق نخواهد شد.

قاسمي در پاسخ به سوال خبرنگار رسا مبني بر همه پرسي اقليم كردستان عراق و زمينه اين همه پرسي براي استقلال كردهاي ساير كشورها تصريح كرد: رايزني هايي در اين مورد از سوي ايران انجام شده و اين اقدام در يك وضعيت خاص منطقه در حال رخ دادن است، زيرا عراق تا حد زيادي با تروريستم داعش پيروز شده و نبايد با اين موضوع روبرو مي شد، اما ما جواب نهايي را پس از پايان امروز در مورد اين همه پرسي بيان خواهيم كرد.

وي درباره كند فعالیت هاي بانكي و تجاري با چين ابراز داشت: مشكلاتي به دلیل تغييرات بانكي در نظام بانكي چين صورت گرفته بود که امروز هم كارها پيگيري شده و خوشبختانه مشكل حل شده است.

سخنگوي وزارت امورخارجه در بحث جذب سرمايه خارجي نيز خاطرنشان كرد: وزارت امورخارجه براي موضوعاتي كه مربوط به تجارت خارجي است اقداماتي را انجام داده است، يكي از اين اقدامات جذب سرمايه هاي خارجي است كه از طريق سفارت خانه ها و جلسات با دولت هاي ديگر اين كار در حال انجام شدن است.

قاسمي با اشاره به جلسه ايران، عراق و تركيه در نيويورك گفت: اين سه كشور گاهي نياز به جلساتي براي ثبات امنيت منطقه و مبارزه با تروريستم داشته باشند، يكي از اين رايزني ها در مواجه سه وزير در نيويورك انجام شد و بيانيه اي كه در پايان جلسه قرائت شد، مواضع سه كشور را مشخص كرد.

وي در در زمينه موضوع برجام و اظهارات فرانسه مبني بر عدم امكان مذاكرات مجدد برجام تاكيد كرد: در ديدارها و مواضع كشورها و ساير نشست هايي كه در نيويورك برپا شد ساير كشورها مواضع خود بر حمايت از برجام را اعلام كردند، آنچه توسط دولت فرانسه مطرح می شود، درست بیان نشده است؛ زيرا برجام ترتيبات و زمان بندي درست خود را دارد و طي دو سال گذشته بر همين منوال اقدام شده است بنابراین برجام قابل مذاكره مجدد نيست و برجام يا به همين شكل خواهد ماند يا نخواهد بود.

سخنگوي وزارت امورخارجه در مورد سامانه موشكي خرمشهر و مواضع غرب يادآور شد: مواضع ما در مورد موشك خرمشهر طبق هميشه است زيرا ما دفاع از كشور خود و سياست بازدارندگي را داريم و كسي حق دخالت در امور نظامي ما را ندارد و ما همچنان در كار نظامي خود به دنبال پيشرفت است.

قاسمي در خصوص بيانيه پاياني موگريني، بيان كرد: ما اقدامات لازم را همواره در كميسيون هاي مختلف داشته ايم و آنچه كه به عنوان بدعهدي آمريكا است اتخاذ شده است، اين سياست ادامه خواهد داشت و در مورد شركاء خود در ٥+١ آنها را به اجرا خواهيم گذاشت.

وي در زمينه عدم ورود ايراني ها به صربستان گفت: اين لغو رواديد اعلام شده است و تعدادي از ايراني ها به صورت فردي يا توريستي به صربستان رفته و به خاطر نداشتن مدارك قانوني درست در فرودگاه متوقف شده و عده اي به مبداء بازگردانده شده و عده اي هم هنوز بلاتكليف هستند  سفارت ايران بلافاصله وارد عمل شده تا مشكل ايراني ها را حل كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد بدعهدي هاي آمريكا تصريح كرد: در برجام مواضع ايران كاملا روشن است و آمريكايي ها بدعهدي هاي زيادي را داشتند ولي آنچه مهم است ديدگاه ساير كشورها نسبت به برجام است كه موافق برجام و هم توافق هستند و همه خواستار اين هستند كه اين توافق به قوت خود باقي بماند.

قاسمي در مورد برنامه هاي ايران و تركيه در مقابل كردستان عراق براي جلوگيري اين حركت و تسريع آن به كشورهاي ديگر افزود: با وجود اشتراكات ما با تركيه در بخش هاي مختلف ارتباطاتي را داشته ايم، نقاط مشترك در روابط دو كشور وجود داشته و در مورد سياست تركيه در مقابل كردستان عراق ما نمي توانيم قضاوتي داشته و چنانچه نياز به همكاري و همفكري باشد ما آماده هستيم.

وي در مورد ورود اردوغان به ايران در تاريخ ١٢ مهر افزود: روابط ما با تركيه يك روند صعودي و تكاملي را داشته و در زمينه هاي سياسي رايزني هاي زيادي را  داشته و خواهيم داشت، با سفر سرلشکر باقري وارد فاز جديدي از همكاري ها شديم و اين موضوع مي تواند كمكي شايان به امنيت منطقه باشد، روابط ما در موضوعات كلان خواهد بود و سفر اردوغان مي تواند گامي به جلو در روابط في ما بين باشد و اميد است اين روابط كمك به صلح و ثبات منطقه كند.

سخنگوي وزارت امورخارجه در مورد واكنش ايران نسبت به اظهارات بحرين در نقض برجام اظهار كرد: برخي افراد قواره شان در ورود به موضوعات بين المللي نيست و اين افراد كه در همه جا دنيا هستند نيازمند پاسخ نيستند و نبايد به آنها اهميت داد، در منطقه خيلي افراد به خاطر شركاء خود و ترويج تروريستم و همچنين سركوب مردم خود تلاش مي كنند و از اين رو حرف آنها قابل اهميت نيست.

قاسمي درباره تحريم فروش هواپيما كه در كنگره آمريكا مطرح شده است گفت: از اين لوايح در كنگره آمريكا زياد تصويب مي شود و تا به امروز هيچكدام آنها سامان نداشته زيرا در نهايت بايد به امضاء رييس جمهور آمريكا برسد، اين لفاظي ها بيشتر در جهت ايجاد نوعي ايران هراسي است.

وي در زمينه روابط ايران و ژاپن نيز تصريح كرد: امروز ايران صداي بلندي در جهان دارد و مي تواند خواسته مردم خود را در جهان بيان كند، در ديدارهاي ما با مقام هاي ژاپني موضوعات همكاري سياسي و اقتصادي مطرح شد، درباره موضوع كره هم صحبت هايي شد و ما خواستار ميز مذاكره براي حل مشكلات هستيم و اميد است از طريق روش هاي مسالمت آميز موضوعات پيگيري شود.

سخنگوي وزارت امورخارجه درباره سكوت وزارت امورخارجه درباره كردستان عراق گفت: در حوزه سياست خارجي در همه ادوار مي تواند اقدامات زيادي انجام شود و سكوت به معناي بي تفاوتي نيست، وزارت امورخارجه در همه موضوعاتي كه به امنيت كشور و منطقه مربوط مي شود وارد عمل شده و همه مسائل را دنبال مي كند.

قاسمي در حوزه مسائل ميانمار خاطرنشان كرد: ما جزء اولين كشورهايي بوديم كه در مورد ميانمار موضع خود را گفتيم، با دولت ميانمار هم در تماس بوديم تا يك هئيت سياسي از ايران وارد عمل شود و كارهاي كمك رساني را هم داشته باشيم، مواضع ما و دكترين ايران به ميانمار گفته شد و سفير ايران مواضع ما را به ميانمار تفهيم كرد، اين پيگيري ها ادامه دارد و به نتايج خوبي رسيديم و به دنبال اين هستيم كه كمك هاي ايران به مردم ميانمار ارسال شود.

وي ادامه داد: قرار است هر چند روز يكبار محموله هاي خود را به بنگلادش ارسال كنيم و منتظر مجوز ميانمار هستيم تا اين محموله به مردم ميانمار برسد.

سخنگوي وزارت امورخارجه در مورد روابط ايران و عمان نيز تاكيد كرد: در مورد ميانجيگيري كه عمان پيش قدم شده است بايد گفت موضوع آمريكا كه قابل حل شدن نيست و در مورد عربستان هم بايد گفت صداهايي كه از  ياض به گوش مي رسد با آنچه روشن است فرق مي كند و ما منتظر تغيير رفتار عربستان در منطقه و به خصوص ايران هستيم و درخواست داريم كه نيروهاي خود را از يمن بيرون ببرد.

قاسمي درباره ديدار دكتر ظريف و وزير خارجه كانادا گفت: ديدار با دولت جديد كانادا از گذشته آغاز شده است، در مذاكرات بين دو وزير كه صورت پذيرفت مربوط به آينده روابط، وضعيت كنسولي ايراني هاي مقيم كانادا و موضوع برجام انجام شد و قرار شد كه اين مذاكرات در آينده نه چندان دور مجدد انجام شود.

وي در مورد حرف هاي يك از شخصيت هاي رژيم اشغال گر اسرائيل بيان داشت: اين حرف هاي تكراري است كه همواره زده مي شود و نبايد توقعي از آنها داشت چون هميشه حرف هاي گستاخانه در مورد ايران بيان مي كنند و چهره آنها براي دنيا واضح است.

‌ سخنگوي وزارت امورخارجه براي روابط بين ايران و آذربايجان هم يادآور شد: روابط بين دو كشور خوب است و در آينده هم تعاملات وجود خواهد داشت، قفقاز منطقه ي مهمي به شمار مي آيد و ما سعي كرديم در موضوعات مختلف آذربايجان به آنها كمك كنيم ولي بايد همه موضوعات منطقه را رصد كرد زيرا خط قرمزهاي ايران مشخص است، ما در مورد اقداماتي كه باعث بي ثباتي منطقه مي شود صحبت مي كنيم./٨١٦/ ۲۰۰/ص

ارسال نظرات