۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۵۲۷۸۷۲
یکی از علمای مسیحی لبنان:

اشک سوگ حسینی کینه را از دل‌ها زائل می‎کند

یکی از علمای مسیحی لبنان با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) تنها به شیعیان تعلق ندارد، گفت: اشک سوگ حسینی کینه را از دل‌ها زائل می‎کند.
کاردینال «مار بشاره پطرس الراعی» اسقف مارونی‌های انطاکیه و آیت الله قبلان

به گزارش خبرگزاری رسا، کاردینال «مار بشاره پطرس الراعی» اسقف مارونی‌های انطاکیه و مناطق شرقی در پیامی در مراسم سومین روز از عزای حسینی که در ساختمان مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با حضور آیت الله عبدالامیر قبلان رییس این مجلس برگزار شد، به بیان پیامدهای عاشورا پرداخت.

وی گفت: در این مکان گردهم آمده ایم تا یاد و خاطره امام حسین(ع) و شهادت او را گرامی بداریم و از نور این راه برای بهبود واقعیت های ملی و دینی خود استفاده کنیم. حادثه دینی از چارچوب زمانی و مکانی و تاریخی خارج است و بر این اساس مراسم عاشورا تنها برای یادآوری دوران گذشته نیست بلکه در چارچوب زندگی کنونی ما قرار دارد.

کاردینال الراعی افزود: پیرو و دوستدار حسین(ع) با احیای عاشورا اراده الهی را لمس می کند. مومنان یا یادآوری خاطره کربلا به معنویت و ایمان بیشتری دست یافته و بیش از گذشته به حق و حقیقت پایبند می ماند. 

وی تصریح کرد: با یادآوری مظلومیت های امام و در رثای شهادت ایشان و قتل اهل بیت و همچنین اسارت خانواده این امام دل ها می سوزد و با اشک هایی که ریخته می شود، کینه ها برطرف می شوند. معانی و پیامدهای حادثه عاشورا به یک زمان اختصاص نداشته و به مساله ای انسانی روزانه برای همه طیف ها و ادیان مبدل شده است.

امام حسین(ع) تنها به شیعیان تعلق ندارد

این عالم مسیحی ادامه داد: عاشورا یک حادثه ایمانی به شمار می آید که یکی از عوامل قدرت مومنان مبدل شده است. مجالس عزای حسینی که با حضور پیروان همه ادیان و مذاهب در لبنان برگزار می شود روحیه جهاد در راه حق و اراده ای فولادین را به همراه داشته و ما را به سوی مبارزه با ظلم و انحراف و رسوا کردن فساد و مفسدان سوق می دهد.

وی خاطرنشان ساخت که مسیحیان در کنار برادران مسلمان در مراسم عزای حسینی شرکت می کنند و اهل تسنن نیز در جوار شیعیان حضور می یابند تا در شهادت نوه رسول اکرم(ص) به عزاداری بپردازند. حسین(ع) تنها به شیعه تعلق ندارد بلکه از آن اهل تسنن نیز محسوب شده و این نشان دهنده فرهنگ مشترک میان لبنانی ها در این زمینه است.

مار بشاره پطرس الراعی به شهدای ارتش و مقاومت درود فرستاد و گفت: عاشورایی که شاهد برگزاری مراسم برای آن در سراسر کشور هستیم دروازه ای مشروع برای همه  ادیان و مذاهب و عالم همبستگی و نظم اجتماعی ملی به شمار می آید. این عاشوراست که ما را می سازد و راه را برایمان روشن می کند.

عاشورا پاسخی به اندیشه قتل و تکفیر است

وی با اشاره به آثار نهضت عاشورا بر جوامع تأکید کرد: فاجعه عاشورا و حزن و اندوه آن سبب شد تا چهره ای نورانی تر به دین بخشیده شده و مریدان حسین(ع) پاک شوند. عاشورا پاسخی فکری یکپارچه در برابر اندیشه ای است که به قتل و تکفیر و حاشیه راندن دیگران می پردازد.

اسقف مارونی ها افزود: تروریست ها به مرجعیت دینی وابسته هستند که با ارزش های ساده انسانی مغایرت دارند در حالی که امام حسین(ع) در راه ارزش های انسانی به شهادت رسید تا فکر عاشورایی به مبارز تندروی و تعصب و ظلم و همچنین احقاق حق مبدل شود.

وی در پایان تصریح کرد: اندیشه عاشورایی به تحقق صلح واقعی مبتنی بر مساوات و مشارکت میان شهروندان و ساخت شخصیت انسانی برتر می پردازد. عاشورا امروزه عاملی برای ارتباط همگانی محسوب شده و بر اساس آن می توانیم از اختلافات کنونی نجات یابیم./980/ب901/د

ارسال نظرات