۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۵۲۷۶۴۸
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

روش حکومت داری ائمه اطهار برای فتح دلها بود

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که روش حکومت داری ائمه اطهار(ع) برای فتح دل ها بوده است، گفت: امام معصوم می خواهد قلب ها را فتح کند و این هدف با پاکی و عدالت تحقق پذیر است.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی کارشناس رسانه ملی شب گذشته در مسجد ولی عصر کرمان، گفت: ائمه ما در دوران خود غریب بودند چون علاقه های دیگر بر علاقه به ولی خدا در میان مردم غلبه پیدا کرده بود؛ در زیارت عاشورا شرط ثابت قدم بودن در همراهی امام معصوم با جمله «اسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم...» مشخص شده است و بر اساس آن معرفت اهل بیت نخستین شرطی است که برای ثبات قدم در همراهی ولی خدا مطرح شده است.

وی ادامه داد: دانستن زندگینامه و فضائل اهل بیت سبب فداکاری و ثبات قدم در راه آن ها نمی شود بلکه باور به اینکه او ولی خدا بوده و از من نسبت به خود من صاحب اختیار تر است، معرفت نام دارد؛ امام معصوم سه خصوصیت دارد که احدی از بشر آن را دارا نیست و همین است که خداوند به آن ها این همه اختیار داده است؛ علم ائمه بی خطا است اما علم بشر با همه پیشرفت خود ضایعات و خطا دارد؛ ماشینی که از پیشرفت علم به وجود آمده است و آسایش بشر را گرفته است.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: موبایل و کامپیوتر محصول علم بشر بوده و خدمات زیادی انجام داده اند و می توان از آن ها برای ترویج فرهنگ خود به همه جای عالم استفاده برد اما ضایعاتی هم دارد؛ کامپیوتری که فرهنگ مارا منتقل می کند می تواند فرهنگ دیگران را هم به ما منتقل می کند؛ بیش از 400 میلیون سایت مبتذل در دنیا مشغول فعالیت هستند و نمی شود حذفشان کرد.

وی اظهار داشت: علم انبیا هیچ خطا و زباله ای نداشته است چون آن ها با حقیقت عالم در ارتباط هستند؛ سر سوزنی از علوم انبیا گیر بعضی ها آمده غوغا کرده اند برای مثال مرحوم شیخ بهایی منار جنبان را ساخت که هنوز به مکانیزم آن پی نبردند؛ مهندسی حرم امام رضا به عهده شیخ بهایی بود و می خواست سردر های ورودی را به گونه ای مهندسی کند که بر روی انسان های آلوده تأثیر گذاشته و خودشان برگردند و وارد حرم نشوند اما شاه عباس صفوی که در خواب امام رضا را دیده بود از معمار خواست ساخت سردر را تمام کند چون امام رضا اینگونه خواسته است. علم تأثیر فیزیک بر متافیزیک و روح در حوزه و دانشگاه گیر نمی آید.

این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: عمل امام معصوم هم بی خطا است و پرونده امام باید سفید باشد؛ بعضی ها گاهی عمل امام معصوم را تحلیل می کردند و در دوران خاصی روزنامه های جریان خاصی می گفتند فلان جا اشتباه کرده اند؛ می گفتند حضرت علی قواعد سیاست را بلد نبوده و نتوانست حکومتش را نگه دارد و ابن عباس اگر بود از علی بهتر حکومت می کرد؛ نمی فهمد که امام معصوم می خواهد قلب ها را فتح بکند و این هدف با پاکی و عدالت تحقق پذیر است.

وی عنوان کرد: شهید مطهری نقل می کند عالمی که به خوش نویسی مسلط بود در دوران قاجار به تهران آدم و پول هایش به علتی تمام شد چون چهره ای هم داشت نمی توانست از کسی درخواست پول کند؛ روز عیدی هر کسی به صدر اعظم هدیه ای می داد و او هم هدیه را بی پاسخ نمی گذاشت این عالم هم با خط خود نامه حضرت علی به مالک اشتر را به عنوان منشور حکومت داری نوشت و روز عید در کنار دیگر بزرگان آن را به صدر اعظم داد اما او آن را تحویل نگرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در ادامه گفت: آن عالم می خواست مجلس را ترک کند که صدر اعظم گفت شما بنشنید که کارتان دارم؛ بعد از اینکه همه رفتند و نگهبان ها را بیرون کرد و عالم را کنار خود فراخواند و با صدای آرام گفت علی به این منشور عمل کرد و شکست خورد و تو از من می خواهی طبق توصیه او عمل کنم و شکست بخورم؛ آن عالم در پاسخ گفت همینکه همه مردم و نگهبان ها را از ترس بیرون کردی تا این حرف را بزنی معلوم می شود علی دل ها را فتح کرده و شکست نخورده است.

وی در ادامه افزود: وجود مقدس امام حسین از ابن عباس بهتر می دانست که کوفی ها به حرفشان وفا نمی کنند اما رفت تا اتمام حجتی شود و جنگی رخ دهد که در طرفی پاکی و در طرفی دیگر پستی کامل باشد؛ سومین خصوصیت ولی خدا عاطفه و محبت سرشاری است که نسبت به مؤمنان دارد و اگر سرپرستی مردم را به آن ها بدهند دلسوزانه کار می کند؛ ولی خدا از پدر و مادر هم مهربان تر هستند و از همین رو خداوند ولایت مردم را به او می سپارد.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: رسول خدا نسبت به مردم مشرک مکه بسیار دلسوز بود و وقتی می دید کسی ایمان نمی آورد نقص را در خود می پنداشت که ممکن است عبادتش کم باشد و تأثیر نفسش کم شده است؛ عبادات خود را افزایش داد و شبها کم می خوابید و پاهایش ورم می کرد و به روایت حضرت عالی تا 10سال اینگونه عبادت کرد تا اینکه آیات طاها نازل شد و خطاب به او فرموده بود این قرآن نازل نشده که تو خود را به سختی بیاندازی.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار داشت: باور به اینکه ولی خدا و در زمان فعلی امام زمان از خودمان دلسوز تر است زندگی ما را عوض می کند؛ گاهی که خودمان خرابکاری کردیم و چوب می خوریم گردن ایشان می اندازیم؛ محبت امام معصوم به مؤمنان الهی است اما محبت پدر و مادر به فرزندش غریضی است.

وی افزود: باور به اینکه امام معصوم چه ویژگی هایی دارد با عمل، گریه و توسل به دست می آید؛ معرفت به اولیا و دوستان اهل بیت هم شرط دیگری است که در زیارت عاشورا نامبرده شده و اگر کسی اینگونه نباشد لنگ است؛ اهل بیت می فرمودند اگر کسی به دوستان ما بی اعتنایی بکند به ما بی اعتنایی کرده است چون نسبت به دوستانشان تعصب داشتند؛ معصوم مثل پدر می ماند و اگر پیش پدری سیلی به بچه اش بزنند آن پدر این سیلی را علیه خود می ماند.

این کارشناس امور دینی در پایان گفت: کسی که در این مملکت مسؤولیتی دارد و می تواند کار ارباب رجوعی را راه بیندازد اما در کار او گره بیندازد و تعلل کند در باید شیعه بودن خودش شک کند. بسیاری از مشکلات زندگی به خاطر این است که نسبت به دیگران کم گذاشته ایم./9704/پ202/ب1

ارسال نظرات