۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۵۲۷۱۷۳
هویت طلبگی(۴۵)

مدرک حوزوی طلاب نیاز به کارآیی و کارآمدی دارد

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) گفت: شورای عالی، مدیران اصلی و میانی حوزه‌های علمیه باید کاری کنند که مدرک طلاب کارایی لازم را داشته باشد.
علم الهدی

حجت‌الاسلام محمدباقر علم الهدی مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره علت تحیر و سرگردانی طلاب پس از اتمام تحصیلات حوزوی، گفت: یکی از آسیب‌های پیش روی حوزه‌های علمیه که طلاب جوان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده، عدم برنامه‌ریزی و شناخت لازم نسبت به مطالبات جامعه از حوزه های علمیه است.

وی افزود: روسا و برنامه‌ریزان اصلی حوزه باید برای هدفمند کردن جریان علمی حوزه جهت دستیابی به نیازها در نظام اسلامی و حتی جهان اسلام از صاحب‌نظران بیشتر ایده گرفته و با تهیه آمار از نیازهای فرهنگی جامعه برای پاسخگویی آن نیازها نیروی فعال، فاضل و متعهد تربیت کنند.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) در ادامه بیان داشت: متاسفانه بعد از گذشت قریب به 40 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با توجه به گستردگی وظایف حوزه‌ها و گستردگی رشته‌های مختلف علوم انسانی به نظر می‌رسد حوزه از موفقیتی که انتظار می‌رفت برخوردار نشده و طلاب در یک تحیر، اضطراب و بی‌هدفی مسیر علمی خود را طی می‌کنند.

حجت‌الاسلام علم الهدی عنوان کرد: به نظر من یکی از مهمترین مباحث این است که حوزه علمیه شدیدا نیازمند یک اتاق فکر موثر است، اتاق فکری که با حضور صاحب نظران، اندیشمندان و کارشناسان واقعی مسائل علوم انسانی و علوم اجتماعی روز کشور بتوانند برنامه مدونی را در راستای هدف‌گذاری و هدفمندسازی تحصیلات حوزوی تهیه و تنظیم کنند.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) ادامه داد: باید مشخص شود که طلاب با چه هدفی در حوزه‌ها پذیرش می‌شوند و بناست از چه راهی آنها را به سمت اهداف مورد نظر دلالت و راهنمایی کنند.

وی افزود: متاسفانه چنین اتاق فکری با مشخصاتی که عرض کردم وجود ندارد البته دراین زمینه تاکنون اقداماتی صورت پذیرفته ولی باید اذعان کنیم که این مقدار کفایت حجم نیازمندیهای جامعه انقلابی و پرسشگر ما را نمی کند.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) ادامه داد: به نظر می‌رسد که  لازم باشد اتاق فکری با حضور اندیشمندان، کارآگاهان علوم اجتماعی و علوم انسانی و دست‌اندرکاران نیازمندی‌های جامعه تشکیل شود تا بتوان از رهگذر شناسایی معضلات و مشکلات روز جامعه ایرانی و جامعه شیعی جهان و تربیت اساتید فاضل، در رفع این مشکلات و معضلات چاره‌اندیشی کرد.

حجت‌الاسلام علم الهدی درباره اینکه رهبر معظم انقلاب چند سال پیش از پذیرفتن مدرک دکترای افتخاری دانشگاه امتناع کردند و فرمودند من به میثاق طلبگی خودم پایبند هستم، بیان داشت: در ابتدا باید بگویم که من از دانشگاه تهران گلایه دارم. این کار، کاری کاملا نسنجیده بود چنین اقدامی از سوی دانشگاه نشان دهنده این است که امروز دانشگاه ما هم دچار سردرگمی و تحیر است.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) افزود: متاسفانه دانشگاه تهران و وزارت علوم نتوانستند جایگاه و موقعیت علمی رهبر معظم انقلاب را تشخیص دهند. شاید هم دانشگاه و وزارت علوم می‌خواستند از رهگذر اعطای مدرک دکتری به رهبر معظم انقلاب برای خود عنوان علمی و هویتی ویژه کسب کنند.

وی گفت: بزرگواران وزارت علوم و دانشگاه حد و اندازه کار خود را باید بیشتر مورد توجه قرار دهند. اقدام دانشگاه تهران حقیقتا یک اقدام نسنجیده و توام با بی‌فکری بود و غیر از این پاسخی دیگر از رهبر فرزانه انقلاب مورد انتظار نبود.

حجت‌الاسلام علم الهدی درباره اینکه چه باید کرد که طلاب به میثاق طلبگی خود افتخار کنند، عنوان کرد: به اعتقاد من شورای عالی، مدیران اصلی و میانی حوزه‌های علمیه باید کاری کنند که طلاب از راهی که خود انتخاب کرده‌اند (سربازی امام زمان)، مطمئن باشند و به آن افتخار کنند و به دانشنامه‌هایی که از ناحیه مدیریت حوزه به طلاب موفق اعطاء می شود، بسنده کنند. برای مثال مدرک طلاب کارایی لازم را داشته باشد تا مجبور نباشند مدرک معتبر را در وزارت علوم و دانشگاه‌ها جستجو کنند./۸۰۷/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات