۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۲۷۱۵۰
آیت الله نظری خادم الشریعه:

نیابت عامه سندی برای فقاهت و پایه ای برای اجتهاد است

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که نیابت عامه سندی برای فقاهت و پایه ای برای اجتهاد است، گفت: بعد از آن که دین کامل نازل شد و به جامعه بشری اعلام کردند و تعلیم دادند، ذات اقدس الهی کار ربوبیت خود را انجام داد، همان طور که خلق کرد هدایت نیز انجام داد.
آیت الله نظری خادم الشریعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نظری خادم الشریعه امروز در درس خارج فقه و اصول حوزه در ساری با بیان این که جهان وجود جهان تکمیل، استکمال و کمال است، گفت: تحصیل، استکمال و کمال پایه و مایه جهان خلقت است.

وی با بیان این که بحث رسالت، ولایت، امامت، عصمت، فقاهت و عدالت جایگاه علمی دارد، افزود: متأسفانه در عصر حاضر توجه به مباحث علمی از سوی طالبان علم نسبت به گذشته دچار ضعف شده است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که اصل هدف خلقت هم تکمیل، استکمال و کمال است که موجوداتی به وجود بیایند در نتیجه سیر خلقت به مقصد اعلای وجود برسند، گفت: بنابراین عامل رسالت، نبوت، امامت مسائل تکوینی و تشریعی است.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که مقام رسالت، مقام اعلا، والا و نخست است، تصریح کرد: رسالت به صورت نبوت و نبی هم به صورت عمومی، معصومین و مبعوثین بوده است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که این که بعد از مراحل تعلیم و تعلم سطح اول وجود، نوبت به فقاهت رسید، بیان داشت: خاتمیت معنایی است که اعلام می کند که دیگر از نظر عامل تعلمی ذات اقدس الهی  کاری انجام نمی دهد و هر چه لازم بود از طریق وحی نازل شده است و این خاتمیت است. پس هم مبدأئیت و هم خاتمیت مربوط به خاتم الانبیاء است.

وی با بیان این که در موضوع خلقت، کائنات از ذره تا دره، ظاهری و باطنی و مادی و معنوی با قدرت الهی خلق شدند، افزود: قلم خلقت خداوند متعال همه این ها را آرایش داد، حال اینها در مقام سیر تکاملی خود به خاتمیت رسیدند.

آیت الله نظری الشریعه با اشاره به این که معنای خاتمیت یک امر عقلی است، گفت: رسالت و نبوت برای رفع حاجت است و وقتی حاجتی وجود نداشته باشد تقاضا و عمل نیز وجود ندارد و وقتی دین آمد به عمل، بقاء و اطاعت می رسیم و در این مرحله مسأله امامت و نیابت مطرح می شود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که نیابت عامه سندی برای فقاهت و پایه ای برای اجتهاد است، افزود: بعد از آن که دین کامل نازل شد و به جامعه بشری اعلام کردند و تعلیم دادند، ذات اقدس الهی کار ربوبیت خود را انجام داد، همان طور که خلق کرد هدایت نیز انجام داد.

وی با بیان این که در عالم هدایت یک عالم حدوث و یک عالم بقاء داریم، بیان داشت: چون انبیا محدود هستند و خاتمیت آمد نیازی به نبی نداریم.

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که خداوند متعال نعمت خود را به مؤمنان تکمیل کرد، گفت: متأسفانه آن طور که شایسته بود در استفاده از این نعمت های ارزشمند تلاش و کوشش صورت نگرفت و واقعاً کفران آن گناه عظیمی است، چون همه این نعمت های الهی برای خیر خود انسان است و خداوند در این نعمت ها برای خود خیری ندارد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که خداوند متعال برای خیر بشریت نعمت خود را برای آنها تکمیل کرد، افزود: این که بشریت کوتاهی، امتناع و عمل نکند و حتی مزاحمت و گاهی هم معاندت به خرج دهد و جلوگیری و مزاحمت ایجاد کند اینها مراحل تنزلی بشر است.

وی با اشاره به این که در موضوع فقاهت چون زمینه برای نبوت دیگر حاجت ندارد نبوت و امامت خاتمه داده شد و مرحله فقاهت آمد، گفت: فقاهت معنایش این است که یک عده افراد مستعد درباره علم و عمل به عنوان فقیه عادل با بهره گیری از دین، پیغمبر، امام و وجود ولی، نبی و کتاب مسائل را استنباط و به جامعه ارائه دهند.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که مقام فقاهت و فقیه مقام بسیار رفیع و بالایی است، افزود: نگاه کردن به محله ای که فقیه نشین و عالم نشین باشد، عبادت است و این مسأله عظمت کار فقها را مشخص می کند که آنچه در جهان اثر واقعی دارد تنها ماده و مسائل مادی نیست و عبارت از تکامل معنوی انسان است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه خاطرنشان کرد: تکامل معنوی به معنای واقعیت بهشت است و هر موجود ارادی دارای هدفی است و علت غایی است و علت غایی نیز تکامل است و تکامل در اینجا نیز ورود در بهشت است و برای باز شدن راه بهشت و برای جا گرفتن در جنت اعلا و برای سیر مناسب در عالم برزخ باید به تکامل معنوی دست پیدا کنیم.

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که موجودات اقسامی دارند، افزود: موجودی که اول دارد، اما آخر ندارد انسان است یعنی انسان یک موجود برزخی است که مانند خداوند متعال و ممکنات اولیت دارد، اما خداوند متعال ابدیت دارد و آخریت ندارد و انسان در این جهت شباهت با عالم ربوبیت دارد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که آنچه که اول دارد و آخر ندارد، موجود انسانی است که محتاج به عوامل تعلیمی و تربیتی دارد، تصریح کرد: عامل تربیت و تعلیم نیز عقل و شریعت است و این زمینه برای تعلیم و تربیت از سوی فقها و علمای دین کاملاً آماده شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که محصول نهایی جهان ما تکمیل، استکمال و کمال است، گفت: بحث فقاهت موضوع با عظمتی است و رتبه آن بعد از نبی و امام است و فقهای دین برای رسیدن به چنین جایگاه ارزشمندی مصائب و زحمات بسیاری متحمل شده اند.

آیت الله نظری خادم الشریعه  با بیان این که مسؤولیت تکمیل این جامعه بر عهده فقهای دین است، افزود: جایگاه فقاهت هم مقام بالا و هم پرزحمتی است و باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده در هر شرایطی خطا نکنیم./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات