۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۲۶۸۱۰

چند خبر از بازار نشر

انتشار کتاب های «حکایت حکمت»، مجموعه چهار جلدی «قصه‌های دلربا»، «پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران» و «واقعیت‌های جنگ مدرن» از مهمترین اخبار بازار نشر هستند.
چهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتاب های رجال عصر پهلوی، «حکایت حکمت»، مجموعه چهار جلدی «قصه‌های دلربا»،«پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران» و «واقعیت‌های جنگ مدرن» از مهمترین اخبار بازار نشر هستند.

رجال عصر پهلوی، «حکایت حکمت»،

کتاب رجال عصر پهلوی، «حکایت حکمت»، زندگی و زمانه علی‌اصغر حکمت‌شیرازی، تألیف رضا مختاری‌اصفهانی مروری بر زندگی یکی از سیاستمداران تأثیرگذار عصر پهلوی دارد. زندگینامه‌ای که نیاز است تا با نگاه بدون غرض به واکاوی کارنامه رجل سیاسی گذشته بپردازد.
 

کتاب با سرفصل‌های زیر سامان یافته است: «نقش زمانه»، «شجره حکمت»، «شوریدگی»، «تهران، شهر غرایب»، «دولت و ترقی»، «سنگلاخ قدرت»، «روزگارنو»، «میراث حکمت» و «زندگی حکمت».

پشت جلد کتاب در معرفی حکمت می‌خوانیم: «علی‌اصغر حکمت شیرازی از جمله رجال فرهنگی و سیاسی عصر پهلوی است که کارنامه‌ای پرفراز و نشیب دارد. حکایت حکمت، حکایت نسلی است که از مشروطه سر برآورد و در دوره رضاشاه تجربه دولتمردی را از سر گذراند، تجربه‌ای که با نوسازی در حوزه‌های گوناگون همراه بود. این نوسازی از اهداف مشروطه بود، اما در حوزه سیاست میراث مشروطه پاس داشته نشد، نسل حکمت در بیم و امید، گاه مطیع و گاه منتقد، کارنامه‌ای از خود به جای گذاشت که از نیک و بد در آن می‌توان جست وجو کرد. از این‌رو برخی از میراث حکمت مانند دانشگاه تهران، ورزشگاه امجدیه، آثار مکتوب و ... همچنان در جامعه ایران ساری و جاری است».

در مقدمه کتاب با اشاره به ویژگی‌های هم‌دوره‌های عصر پهلوی آمده است: «حکایت حکمت، حکایت یک نسل است؛ نسلی که از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 را تجربه کرد. حوادثی که در این دوره 75 ساله طی شد، فراز و نشیب‌ بسیار داشت، فراز و نشیبی که با جنگ، اشغال کشور، هرج و مرج، کودتا، دیکتاتوری، فضای باز سیاسی، نوسازی فرهنگی و اجتماعی و ... همراه این اتفاقات هر از چندی نخبگان ایرانی را به بازنگری در مشروطه وامی‌داشت. گویی در هر برهه‌ای تجربه‌ای نو لازم بود.»
 
در ادامه با اشاره به تألیف سرگذشتنامه‌های بدون غرض از رجل سیاسی می‌خوانیم: «از جمله سرآمدان این نسل که به نگرش و نگارش جدیدی از زندگی‌اش نیاز است علی‌اصغر حکمت شیرازی است، رجلی که در عرصه فرهنگ و سیاست سال‌های متمادی پادار بود. او در اواخر سلطنت ناصری دیده به جهان گشود و در دوره مشروطه در اوان جوانی بود. مشروطه جوانانی چون او را به عرصه سیاست سوق داد، چه سیاست در این دوره از دایره نخبگانی خارج شده و توده‌ها را هم درگیر ساخته بود.

مشروطه اما با همه امیدهایی که ایجاد کرد، در تلاطم دخالت‌های خارجی و اتحاد طیف‌های گوناگون طرفدار استبداد و هرج و مرج ناکام ماند. قطعا این ناکامی با پازل جنگ جهانی اول و اشغال کشور تکمیل شد. قحطی و ناامنی حاصلِ ناتوانی دولتمردان داخلی و دخالت‌های خارجی بود. چنین وضعیتی موجب شد تلاش برای ایجاد حکومتی مقتدر در اذهان نخبگان خلجان کند، به‌ویژه نخبگانی که احساس می‌کردند، مشروطه در شکستن عدم گردش نخبگان ناکام بوده است.»
 
مؤلف درباره مقدمات تاسیس دانشگاه در ایران و نقش حکمت می‌نویسد: «حکمت وزیری بود که بدنه وزارتخانه معارف پله‌های ترقی را پیمود. وی نه تنها در قسمت اداری که در سیستم آموزشی وزارتخانه هم تجربه کسب کرده بود.
 

اعزام حکمت برای مطالعه دانشگاه‌های فرانسه و تحصیلات عالی را می‌توان در ادامه سیاست ایجاد دانشگاه در ایران دانست. در ادامه این برنامه‌ریزی‌ها، تیمورتاش در سال 1310 از یکی دیگر از رجل وزارت معارف، عیسی صدیق، که در آن زمان در آمریکا به‌سر می‌برد، خواست که «طرح تأسیس دانشگاه تهران» را تهیه کند. او هم طرحی در شانزده صفحه تهیه برای وزیر دربار ارسال کرد و در بهمن همان سال از سوی شاه مأمور اجرای طرح دانشگاه شد. همچنین مقرر گردید دارالمعلمین عالی به هسته مرکزی دانشگاه تبدیل شود و اقدامات مقدماتی در این باره صورت پذیرد.

عیسی صدیق که مأمور اجرای این وظایف بود، در وزارت معارف ارتقاء یافت و در اوایل آذرماه 1311 لایحه تأسیس دانشگاه را به وزیر معارف، یحیی قره‌گوزلو، ارائه کرد. برکناری تیمورتاش اما مانع از تقدیم لایحه به مجلس شد. اگرچه تاسیس دانشگاه به تأخیر افتاد، اما شمار مدرسان در رشته‌های گوناگون برای تربیت معلم چندان شده بود که لازم بود تعداد دارالمعلمین و دارالمعلمات افزایش یابد. از همین رو وزیر جدید، حکمت، در اواخر سال 1312 لایحه تاسیس 25 باب دارالمعلمین و دارالمعلمات را به مجلس ارائه داد. این لایحه «تهیه و تربیت معلم لایق» برای «تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه» را هدف قرار داده بود «تا اصل تعلیمات عمومی و اجباری هرچه زودتر در مملکت اجرا شودعلی‌اکبر سیاسی طرح این لایحه را به ابتکار خود می‌داند که به حکمت پیشنهاد داده بود. بر مبنای همین پیشنهاد است که سیاسی به ریاست تعلیمات عالیه وزارت معارف انتخاب می‌شود.»

کتاب رجال عصر پهلوی، «حکایت حکمت»، زندگی و زمانه علی‌اصغر حکمت‌شیرازی، تألیف رضا مختاری‌اصفهانی در 362 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و به قیمت 26 هزار تومان از سوی نشر نی روانه بازار کتاب شد.

مجموعه چهار جلدی «قصه‌های دلربا»

حدیث لزرغلامی از نگارش مجموعه چهار جلدی «قصه‌های دلربا» برای کودکان خبر داد و اظهار کرد: در این مجموعه داستان‌های عاشقانه برای کودکان با استفاده از عاشقانه‌های کهن ایرانی بازآفرینی شده است. هر جلد از این مجموعه شامل یک داستان است و از سوی انتشارات شهر قلم منتشر خواهد شد.

وی افزود: ​این داستان‌ها از کتاب یکصد منظومه عاشقانه حسن ذوالفقاری برگرفته شده و شامل افسانه‌های «جمشید و خورشید»، «حیدربیگ آقاو صنمبرجان»، «فایز و پریزاد» و «گل و نوروز» است.
 

این شاعر و نویسنده درباره سایر آثار در دست تولیدش نیز توضیح داد: مجموعه دیگری نیز با عنوان «شاهنامه برای خردسالان» شامل کتاب‌های شخصیت محور در قالب متن بازی نوشته‌ام که شامل 8 جلد است و در هر جلد به یک شخصیت پرداخته می‌شود و در آن ویژگی‌های آن شخصیت مورد نظر بزرگنمایی شده و همراه با بازی زبانی کودکانه بیان می‌شود.
 

لزرغلامی ادامه داد: در این مجموعه شخصیت‌های رستم، زال، گردآفرید، اکوان دیو، ضحاک، سیمرغ، کاوه و بیژن و منیژه به تصویر کشیده شده است. کتاب‌های این مجموعه تصویری هستند و در آنها تصویر نقش مهمی در فهم کلی ماجرا دارد.
 

وی با بیان اینکه ثنا راد تصویرگری و مهدی رحیمی گرافیک این مجموعه را برعهده داشته‌اند، گفت: «شاهنامه برای خردسالان» از سوی انتشارات هوپا منتشر خواهد شد.
 

این نویسنده همچنین گفت: مجموعه 6 جلدی فلسفه برای کودکان با عنوان مجموعه «داستان‌های فلسفی پروفسور شوخُلی و دستیارش خُلخُلی» با نویسندگی مشترک من و حسین شیخ الاسلامی نیز اثر دیگری است که با تصویرگری حسین صافی از سوی نشر هوپا منتشر خواهد شد.
 

به گفته لزرغلامی، این مجموعه شامل 6 کتاب‌ درباره مفاهیم فلسفی مانند زمان، زبان، فلسفه هنر، فلسفه قدرت و ... است که در هر کتاب 6 داستان مطرح می‌شود و در هر داستان از یک زاویه به مفهوم مورد نظر ‌پرداخته می‌شود.
 

حدیث لزرغلامی، از شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و مدیر دفتر خدمات خلاقه مداد بنفش است. ازجمله آثار وی می‌توان به «قوقولى غوغول»، «روبى»، «قصه‌هاى كوچولو»، «بين ما شمعدانى‌ است»، «آلبالوهاى بهشت رسيده‌اند»، «من و سرخ‌پوستم»، «يه تنگى بود كه آب نداشت»، «دخترک فواره‌ای»، «جادوگر طبقه هشتم» و «روى دماغ يك فيل گنده» اشاره کرد.

 «پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران»

انتشارات مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش طی روزهای گذشته اقدام به انتشار کتاب «پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران»، اثر فریدون اکبری شِلدره کرده است.
 

ناشر این اثر در معرفی این اثر آورده است: «شناخت زبان فارسی و اطلاع از ریشه‌ها و بنیان‌هایی که این زبان را پیش روی ما قرار داده است ضروری‌ترین شناخت در میان فارسی‌زبانان است. کتاب «پیشینه زبان فارسی در ایران» هرچند از نامش پیداست که به بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی می‌پردازد لیکن در اثنای این بررسی بسیاری از بن‌مایه‌های اساسی این زبان را بر ما می‌گشاید.

کتاب «پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران» پژوهشی است در قلمرو زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و ملی در ایران و به طور خاص، رویکردها و روش‌های زبان فارسی را در گام نخست زبان‌آموزی در بستر تاریخی آن بررسی می‌کند.

در این کتاب توجه ویژه‌ای به زبان فارسی و کتاب‌های آموزش زبان فارسی از ابتدایی‌ترین مقطع تحصیلی شده است. یکی از اولین‌ بررسی‌هایی که در کتاب صورت گرفته توجه به آموزش مکتب‌خانه‌ای و مَدرَسی بوده است.
این کتاب‌ فشرده‌ای از پویه‌های پایای علمی و آموزشی در قلمرو زبان فارسی است که از سده‌های نخست دوره اسلامی تاکنون در نظام تعلیم و تربیت مکتب‌خانه‌ای و آموزش مَدرَسی، کارایی داشته است. با مطالعه این اثر، فراز خاطری برای خواننده فراهم می‌آید تا با فضای آموزش خانقاه، دُوَیره، مکتب‌خانه، نظامیه، حُجره، دالفنون و مدرسه‌ها و چگونگی آموزش آن‌ها آشنا شود و به تبع آن رویکردها و روش‌ها را فرابگیرد.

بن‌مایه محتوایی این کتاب، بر «زبان‌آموزی» (آموزش زبان فارسی) استوار است. زبان،‌ تصویر هویت و احوال گویشورِ خود است و گذرگاهی است که اهل زبان را به سرزمین پرفروغ یادگیری و دانایی، فرامی‌برد. آشنایی با رویکردها و روش‌های آموزش زبان فارسی در ایران، ره‌آورد مطالعه این کتاب است.»
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «‌یکی از ویژگی‌های بارز زبان طبیعی این است که گونه‌های زبانی بی‌شماری داشته باشد. زبانی که گونه‌های مختلف زمانی، مکانی، سنّی و غیره را نداشته باشد، زبان طبیعی نیست. زبان طبیعی، مانند «فارسی» بی‌نهایت گونه زمانی دارد. در یک مقطع زمانی واژه‌های چون «دوسیه»، «دارالتجزیه»، «عدلیّه» و «بلدیّه» به ترتیب جای خود را به «پرونده»، «آزمایشگاه»، «دادگستری» و «شهرداری» می‌دهند و خود برچسبی برای هویت یک مقطع زمانی زبان فارسی می‌شوند... زبان فارسی گونه‌های مکانی بسیار متعددی هم دارد. فارسی تهرانی با فارسی اصفهانی، شیرازی، مشهدی، یزدی، اهوازی و ... چه از حیث آوایی و چه از لحاظ واژگانی، تفاوت‌های بارز دارد ک همین تفاوت‌ها عاملی برای تشخیص گونه‌های مکانی است. حتی در شهرهای بزرگ مانند تهران می‌توان به گونه‌های مکانی مختلف دست یافت. در کنار گونه‌های زمانی و مکانی می‌توان به گونه‌های تحصیلی، شغلی، اجتماعی، سنّی و ... نیز اشاره کرد». (صفوی، 1382، ص 29)

باطنی (1371، ص 12 به بعد) درباره ویژگی‌های زبان می‌نویسد: «ما از راه این تعریف‌ها به شناخت ماهیت زبان دست نخواهیم یافت. راهی که می‌تواند ما را از این بن‌بست برهاند؛ این است که به شیوه پدیدارشناسی (فنونولوژی)، ویژگی‌های برجسته زبان را برشمریم و سپس نتیجه بگیریم که هر پدیده‌ای که دارای این ویژگی‌های باشد، زبان نامیده می‌شود.‌»

همچنین در پشت جلد این کتاب ‌آمده است: «‌این کتاب، فشرده‌ای از پوی‌های پایای علمی و آموزشی در قلمرو زبان فارسی است که از سده‌های نخست دوره‌ی اسلامی تاکنون در نظام تعلیم و تربیت مکتب‌خانه‌ای و آموزش مدرسی، کارا و نقشمند بوده‌اند.

با خوانشِ این اثر، گلگشتی برای خواننده فراهم می‌آید تا با فضای آموزش خانقاه، دُوَیره، مکتب‌خانه، نظامیه، حُجره، دارالفنون و مدرسه‌ها و چگونگی آموزش آن‌ها آشنا شود؛ رویکردها و روش‌ها را فرا بگیرد.

گرانیگاهِ محتوایی این کتاب، بر «زبان‌آموزی» (آموزش زبان فارسی)، استوار است. زبان، بازنمایاننده‌ی هویت و حال‌های گویشورِ خود است و گذرگاهی است که اهل زبان را به سرزمین پرفروغ یادگیری و دانایی، فرا می‌برد.
آشنایی با رویکردها و روش‌های آموزش زبان فارسی در ایران، ره‌آوردِ مطالعه‌ی این کتاب، خواهد بود

کتاب «پیشینه آموزش زبان فارسی در ایران»، اثر فریدون اکبری شِلدره در 380 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به‌بهای 22 هزار تومان توسط انتشارات مدرسه راهی بازار نشر شده است

 «واقعیت‌های جنگ مدرن»

«

کتاب «واقعیت‌های جنگ مدرن»، گزارش جاسوسی روسیه از عملیات نظامی آمریکا در عراق ترجمه لطف‌الله میثمی به بررسی چند سند در رابطه با تهاجم نظامی آمریکا به عراق می‌پردازد.
 

کتاب دربرگیرنده تعدای سند روسی است که به بیان چگونگی حرکت ارتش آمریکا و انگلیس در کشور عراق می‌پردازد. در این اسناد به نکاتی از جمله میزان پیشروی، تلفات، تجهیزات و برخی استراتژی‌های آمریکایی و نوع مقابله ارتش عراق اختصاص دارد. در این میان برخی اتفاقات ویژه رخ داده که مرور آنها حاکی از بعضی نکات پنهان این تهاجم هستند. این اسناد در برگیرنده اتفاقات 17 مارس 2003 تا 8 آوریل2003 است.

لشکرکشی ایالات‌متحده در زمان جرج دبلیوبوش به عراق نتایج تاسفباری در پی داشت. از جمله این نتایج به وجود آمدن داعش است که باراک اوباما نیز به این مهم اعتراف کرده است: «باراک اوباما در سال 2008 در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در کنگره جامعه یهود اعلام کرد که حمله آمریکا به عراق در سال 2003 فاجعه (Disaster) بود. وی همچنین در مارس 2015 در مصاحبه با پایگاه خبری وایس‌نیوز، پیدایش گروه داعش را در ارتباط مستقیم با تهاجم نظامی به عراق تحت فرمان جورج بوش توصیف کرد. اوباما یادآور شد: «داعش نتیجه مستقیم حضور القاعده در عراق است که آن نیز در پی تهاجم ما به این کشور به وجود آمد. این از نتایج ناخواسته یک جنگ است.»
 
تهاجم آمریکا به عراق با تجهیزات نظامی گسترده همراه بود. در مقابل ارتش عراق در دفاع ناچار شد که تنها به تعویق انداختن حضور آمریکایی‌ها در بعضی شهرها بپردازد: «نخستین روز نبرد زمینی نشان می‌دهد که فرماندهی عراق، نیروهای دفاعی خود را در مناطق مرکزی کشور متمرکز ساخته است. قسمت‌های اصلی ارتش عراق به سمت مرکز عراق عقب‌نشینی کرده و پشت سر خود میدان‌های عظیم این را در مسیر پیشروی نیروهای آمریکایی باقی گذاشته‌اند. دفاع بصره توسط قسمتی از لشگر چهارم زمینی عراق و گروه‌های داوطلب ساکن بصره انجام می‌شود. اعتقاد بر این است که فرماندهی نیروهای عراقی چندان امیدوار به جلوگیری از تصرف بصره توسط نیروهای آمریکا نیست، بلکه صرفا سعی دارد تا جایی که امکانپذیر است ضرباتی را به نیروهای ائتلاف وارد کند.»
 
مرور برخی اسناد نشان می‌دهد که برآوردی که مقامات سیاسی و نظامی آمریکا در حمله به عراق داشتند، چندان دقیق نبوده است: «ایالات متحده در ارزیابی توان ارتش عراق و آمادگی رزمی آنها اشتباهات فاحشی را مرتکب شد. دستگاه اطلاعات نظامی آمریکا و سیا نتوانستند امکانات واقعی نیروهای عراقی را محاسبه کنند و عملا به فرماندهان عالیرتبه نظامی و غیرنظامی کشورهای عضو ائتلاف، اطلاعات غلط داد

در میان برخی حملات نیروهای آمریکایی حاضر در عراق به بعضی مواضع بسیار جهت‌دار بوده، از جمله حمله سفارت روسیه که در شرح این حرکت می‌خوانیم: »تمام اطلاعاتی که روسیه در مورد حمله به افراد سفارت روسیه در اختیار دارد، نشانگر آن است که تیراندازی به سمت دیپلمات‌ها و خبرنگاران تصادفی نبوده، بلکه یک اقدام برنامه‌ریزی شده برای ارعاب و انتقام‌جویی بوده است. این نظر با توجه به چند نوبت اقدام نیروهای آمریکایی برای متوقف ساختن ستون افراد در مسیر حرکت آنان و بازرسی دقیق اتومبیل و وسایل دیپلمات‌ها تأیید می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه و مقامات عالی‌رتبه آن کشور در این خصوص ساکتند. در ملاقات میان رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و مشاور امنتی ملی آمریکا، کاندولیزا رایس، توافق کردند که این حادثه تأسف‌بار را به فراموشی بسپارند و اجازه ندهند که این موضوع برحس روابط و همکار آمریکا و روسیه تأثیر منفی برجای بگذارد.»

کتاب «واقعیت‌های جنگ مدرن»، گزارش جاسوسی روسیه از عملیات نظامی آمریکا در عراق با ترجمه لطف‌الله میثمی در 127 صفحه، شمارگان 400 نسخه و به قیمت 8هزار تومان از سوی انتشارات صمدیه روانه بازار کتاب شده است. /۹۲۵/پ۲۰۴/ش

 

ارسال نظرات