۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۵۲۴۷۳۱
با ارائه دو دیدگاه متفاوت؛

مناظره علمی حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت برگزار شد

مناظره علمی «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه و حجت الاسلام قاضی زاده برگزار شد.
مناظره استاد خسروپناه و حجت الاسلام قاضی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست از مجموعه نشست های همایش علمی مسؤولیت‌های ملی و فراملی حوزه انقلابی با موضوع «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت»، پیش از ظهر امروز 23 شهریورماه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام کاظم قاضی زاده رییس مؤسسه فهیم در این نشست به ارائه دیدگاه های خود درباره حوزه انقلابی پرداختند.

در ابتدای این نشست عبدالوهاب فراتی عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بیان فلسفه پیدایش واژه انقلابی پرداخت و گفت که پیش از انقلاب نیروهای ضد رژیم شاهنشاهی را به دو گروه انقلابی و غیرانقلابی تقسیم می کردند.

وی با توجه به این تقسیم بندی اظهار داشت: پیش از انقلاب کسانی را که طرفدار رسیدن به یک وضع مطلوب و منتقد وضع موجود بودند و دنبال راهکارهایی برای رسیدن به وضع مطلوب می گشتند انقلابی می نامیدند.

دبیر علمی نشست حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت با اشاره به تعریفی که پس از انقلاب از واژه انقلابی ارائه شده است، ابراز کرد: بعد از انقلاب به افرادی انقلابی گفته می شد که علاقه مند بودند شرایط و وضعیت انقلابی استمرار پیدا کند.

وی در ادامه از حجج اسلام خسروپناه و قاضی زاده خواست که دیدگاه های خود را درباره حوزه انقلابی در سه بخش ارائه دهند، ابتدا تحلیل خود را از حوزه انقلابی مطرح کنند و در ادامه بفرمایند که وضعیت کنونی حوزه را انقلابی می دانند یا خیر یا قائل به حوزه انقلابی و حوزه غیر انقلابی هستند.

فراتی همچنین از این دو شخصیت حوزوی خواست که اگر پیشنهاد روشنی برای رسیدن به حوزه انقلابی دارند بازگو و در نهایت راهکار و راهبرد خود را برای رسیدن از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب ارائه کنند.

حجت الاسلام کاظم قاضی زاده به عنوان سخنران نخست این مناظره به بررسی مفهوم انقلابی و تبیین بستر این واژه در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و دیگر واژه هایی که از انقلابی و حوزه انقلابی مورد نظر است را مورد تحلیل قرار داد و آن را یک واژه سیاسی در گفتمان معاصر خواند.

وی در ادامه سه احتمال را درباره واژه انقلابی با توجه به بستر پیروزی انقلاب طرح کرد و گفت: گاهی اوقات واژه انقلابی را درباره کسی به کار می برند که کارهایش را با روش های قهرآمیز، احساسی، چکشی و خلاف قانون انجام می دهد و به نوعی در رسیدن به اهداف خود عجله دارد و به تعبیری تندرو است.

رییس مؤسسه فهیم ترورها و حمله به بانک ها و عرق فروشی ها و آتش افروزی ها یی که قبل از انقلاب صورت گرفت و همچنین اشغال سفارت آمریکا، حمله به سفارت انگلیس، حمله به سفارت عربستان و بازدارندگی از سخنرانی طیف های سیاسی را در احتمال اول مورد یادآوری قرار داد.

وی تصریح کرد: این به اصطلاح افراد انقلابی زمانی با سنگ و مهر سخنران ها را می زدند، زمانی هم به خانه فردی حمله می کردند و شیشه می شکاندند که مراد ما از حوزه انقلابی قطعا این رفتارها نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه نیز در سخنانی با بیان اینکه در چیستی و معنای انقلابی با حجت الاسلام قاضی زاده اختلافی ندارد و معتقد است که انقلابی به معنای کارهای غیرقانونی و تحمیل هزینه برای دیگران درست کردن نیست، گفت که براساس این تعریف حمله به سفارت عربستان و انگلیس را خودسرانه می داند و محکوم می کند.

وی با تصریح بر اینکه کسانی را که به بهانه تقلب به نظام حمله کردند و نظام را زیر و رو کردن را نیز محکوم می کند، اظهار داشت: حوزه انقلابی حوزه ای است که رفتارهای خودسرانه را از هر جناحی که باشد محکوم کند نه اینکه یک رفتار خودسرانه را از جناحی که قبول ندارد محکوم کند و رفتار جناح دیگر که قبول دارد را محکوم نکند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: کسانی را که به سفارتی حمله کردند و آن تبعات درست شد باید محکوم شوند و آنهایی هم که به معنای تقلب یا هر بهانه دیگری کل نظام را مورد حمله قرار دادند نیز باید محکوم شوند؛ اینقدر که ما به یک سفارت حساس هستیم، به کل نظام باید حساس تر باشیم.

گفتنی است، همایش حوزه انقلابی، مسؤولیت های ملی و فرا ملی دی‌ماه 96 برگزار می شود و مهلت ارسال چکیده مقاله تا 10 مهرماه و مهلت ارسال اصل مقاله تا 10 آبان ماه 96 خواهد بود.

مشروح کامل مناظره حجج اسلام خسروپناه و قاضی زاده که با موضوع «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد به زودی از سوی خبرگزاری رسا منعکس می شود./920/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات