۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۲۴۷۱۲
استاد حوزه علمیه:

رسانه ها ابعاد فرهنگ مدگرایی را تبیین کنند

مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین گفت: اگر مدگرایی و کیفیت مدها فرهنگ دینی و مملکتی ما را شکار کرده و با آنها تعارض داشته باشد قابل پذیرش نیست.
حجت الاسلام محمد علی عبداللهی

حجت الاسلام محمد علی عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به مدگرایی و ابعاد آن گفت: اصل مد گرایی و اینکه انسان همیشه در پی ارائه نوع جدید است روحیه‌ای نفسانی است، در واقع اصل جدید بودن برای انسان جالب است و این امر با قطع نظر از چگونگی مد و درستی یا نادرستی آن از نظر شرع برای او مطرح است.

وی ادامه داد: حتی مد جدید که می‌تواند در قالب‌های گوناگونی همچون کالای مصرفی یا لباس نمایان شود، همیشه به معنای بهتر بودن نیست و بسیار اتفاق افتاده که مد جدید از آنچه پیش از ان بوده ضعیف‌تر است، اما به دلیل تازه بودن افراد را به سمت خود جلب می‌کند.

حجت الاسلام عبداللهی با بیان جایگاه مد گرایی در فرهنگ دینی ابراز داشت: مد در برخی مواقع ممکن است ضرر و مشکلی برای جامعه ایجاد نکند که در این میزان قابل پذیرش است، اما مشکل اینجاست که کیفیت مدها فرهنگ دینی و مملکتی ما را شکار می‌کنند، در واقع اگر مدگرایی به این محدوده کشیده شود و با فرهنگ دینی و اجتماعی ما تعارض داشته باشد قابل پذیرش نیست.

وی درباره رابطه مد گرایی و مصرف گرایی خاطرنشان کرد: مد را برای ایجاد مصرف تولید می‌کنند، چون فروشندگان و صاحبان سرمایه به دنبال فروش بیشتر هستند مد جدید ارائه کرده تا با آن در مشتری انگیزه ایجاد کنند، اما چنین روشی به صورت افراطی خلاف دستورات دینی بوده و به اسراف کشیده شده و سرمایه‌های بشر را ضایع می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین با بیان میزان مد گرایی در میان زنان و مردان ابراز داشت: مدگرایی به معنای امروزی به دور بودن جامعه از فرهنگ خود باز می‌گردد و بر اساس کیفیت رفتار است، در اینجا میزان مدگرایی در میان زنان و مردان تفاوتی ندارد، با این حال در مورد زنان کارایی بیشتری دارد،‌ بنابراین مدگرایی در بعد زنان قوی تر است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مد ابزاری برای جنگ و تعارض فرهنگی بوده و از انگیزه‌های سیاسی و از بین بردن اندیشه دینی نیز برخوردار است و ضعف اعتقادی و روحی فرد نیز می‌تواند باعث گرایش افراد به سمت مدگرایی باشد.

حجت الاسلام عبداللهی در پایان گفت: رسانه وظیفه روشنگری در زمینه مد را به عهده دارد،‌ همچنین رسانه‌های دینی و معاونت‌های تبلیغی و فرهنگی حوزه‌های علمیه نیز میتوانند در این راستا موثر باشند./۹۵۵/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات