۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۲۴۱۲۷
درباره شخصیت امیرمؤمنان؛

بخش دوم کنگره سیره اهل بیت در نجف اشرف برگزار می شود

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به اثرگذاری شخصیت امام علی(ع) بر اندیشمندان ادیان و مذاهب، از برگزاری بخش دوم کنگره سیره اهل بیت درباره شخصیت امیرمؤمنان در نجف اشرف خبر داد.
محمدرضا فخر روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رضا فخر روحانی عضو هیأت علمی دانشگاه قم دانشگاه قم امروز در نشست رسانه ای دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امیرمؤمنان که در مؤسسه اسلام اصیل برگزار شد، کنگره گفت: یکی از آثاری که در این کنگره رونمایی خواهد شد مجموعه ای است که اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: این مجموعه ترجمه 169 جمله از کلمات قصار امیرمؤمنان علی(ع) است که در قرن 18 میلادی یک اسقف انگلیسی آن را از عربی به انگلیسی چاپ کرده و در آن کشور به چاپ رسیده است، این شخصیت روحانی مسیحی در سال 1678 به دنیا آمد و در سال 1720 میلادی از دنیا می رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که کتاب این اسقف مسیحی که بر اساس غرر الحکم است در سال 1717 میلادی در انگلیس چاپ شده است، اظهار داشت: چند سال بعد همان کتاب از سوی دانشگاه کمبریج انگلیس به عنوان یک کتاب درسی مورد انتشار قرار می گیرد.

وی ادامه داد: قرن 18 میلادی قرنی است که استعمار انگلستان در همه کشورها چنگ انداخته بود و کشورها را تحت سطره خود قرار می داد، نگاه کلی که آن زمان در اروپا نسبت به اسلام وجود داشت نگاه مثبتی نبود و خود این اسقف هم خیلی به اسلام به صورت مثبت نگاه نمی کرد.

فخر روحانی ابراز داشت: منتهی عظمت کلام امیرمؤمنان علی(ع) به اندازه ای است که وقتی این روحانی مسیحی کتاب را ترجمه می کند در مقدمه ای می نویسند تک تک جملاتی که در این کتاب آمده از تمام تجارت بشر در تاریخ بالاتر است.

وی عنوان کرد: این اسقف اعترافاتی بسیار مهمی درباره جملات عالی امیرمؤمنان دارد، ویراست جدیدی از این کتاب همراه با یک مقدمه در روز کنفرانس رونمایی می شود، رساله فوق لیسانی اسقف اعظم ارامنه ایران آقای سبوه سرکیسیان درباره امیرمؤمنان بوده و رساله دکترای آن درباره امام حسین(ع) و عاشورا است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: این شخصیت از مسیحیان اهل سوریه است که در لبنان درس خوانده و در انگلستان دکترا گرفته است، موضوع صحبت اسقف اعظم ارامنه ایران که با تعدادی دیگر از کشیش های در کنفرانس  حضور پیدا می کند درباره عدالت اجتماعی امیرمؤمنان است.

وی اضافه کرد: حدود یک ماه پیش فرصتی شد درباره کنفرانس با چند نفر از کشیش های مسیحی از سوییس و لبنان صحبتی داشته باشیم، این کشیش های مسیحی درباره امام علی(ع) مطالعه داشتند و اظهار نظر خوبی کردند، سایر افرادی که برای کنفرانس مقاله دادند تعداد قابل توجهی از کشورهای عربی همانند لبنان، عراق، کویت و کشورهای دیگر است.

فخر روحانی گفت: همچنین مقالاتی نیز به زنان انگلیسی ارسال شده است، حتی تا آخرین لحظات مهلت ارسال آثار افراد از کشورها خارجی اظهار اشتیاق برای شرکت در این همایش را داشتند، قسمت اول کنفرانس در ایران برگزار می شود و قسمت بعدی در نجف اشرف برگزار خواهد شد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات