۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۵۲۳۴۶۷
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صفایی بوشهری تبیین کرد؛

جایگاه «شرح صدر» در نظام اخلاقی خانواده

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: خانواده و جامعه ای که از شرح صدر برخوردار باشد اصالت خود را حفظ می کند و دچار رنگ‌باختگی فرهنگی نمی شود.
شرح صدر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین تأثیر شرح صدر بر جامعه و خانواده پرداخت و گفت: شرح صدر یعنی وسعت روح، بلندی فکر و گستردگی افق عقل انسان به نحوی که انسان با رعایت آن، حق‌پذیر، از خودگذشته، صبور شده و به آرامش حقیقی برسد.

جان‌مایه هر جامعه منوط به وجود «شرح صدر» است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه جان‌مایه هر جامعه منوط به وجود «شرح صدر» است، اظهار داشت: نخستین اثری که فرهنگ «شرح صدر» بر جامعه می گذارد این است که جامعه با رعایت آن در بعد رفتار‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی لطمه پذیر نخواهد بود.

پیامدهای رعایت «شرح صدر» در جامعه

وی ادامه داد: ظلم‌ستیزی، بی اعتنایی به وعده‌های دشمن، هویت یافتن، شجاعت توأم با صبر، شکست ناپذیری، بالندگی، پیشگامی و رفتار همراه با بصیرت از دیگر پیامدهایی است که با رعایت «شرح صدر» نصیب جامعه و افراد آن می شود.

جامعه ای که از شرح صدر برخوردار باشد دچار رنگ‌باختگی فرهنگی نمی شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: جامعه ای که از شرح صدر برخوردار باشد اصالت خود را حفظ می کند و دچار رنگ‌باختگی فرهنگی نمی شود.

ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ «شرح صدر» در جامعه

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ «شرح صدر» در جامعه تأکید کرد و بیان داشت: خوب است که ارکان مهم جامعه، مصادر امور، آحاد مختلف مردم و مسؤولان در همه عرصه‌های زندگی، اصل اصیل اسلامی «شرح صدر» را رعایت کنند تا جامعه رو به پیشرفت‌ حرکت کند.

وی افزود: امروزه بیشتر جوامع بشری به دلیل اینکه درکی از مفهوم «شرح صدر» ندارند، دچار از هم گسیختگی می شوند.

پدر در خانواده باید معلم «شرح صدر» باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفایی بوشهری در ادامه به تبیین تأثیر شرح صدر بر رفتار افراد در نهاد خانواده پرداخت و عنوان کرد: خانواده هسته اصلی جامعه است، یعنی وجود جامعه سالم مبتنی بر وجود خانواده‌های سالم است؛ مرد به عنوان مدیر خانواده، معلّم «شرح صدر» است، بر این اساس باید در همه عرصه‌ها رفتار خود را بر اساس «شرح صدر» تنظیم کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند «ابزار مدیریت، شرح صدر است»، گفت:‌ مسأله شرح صدر در همه عرصه‌های زندگی بسیار قابل توجه و ارزشمند است؛ خانواده ای که شرح صدر داشته باشد در همه شئون متعادل بوده و از افراط و تفریط پرهیز می کند.

وی اضافه کرد:‌ از آثار شرح صدر بر نهاد خانواده این است که سبب می شود افراد خانواده هم آرام باشند و هم به یکدیگر آرامش دهند و همواره از تکبر و استبداد رأی پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به اینکه خانواده دارای شرح صدر از نیروی «تعقل» برخوردار هستند، ابراز داشت: برخی خانواده ها به افق عقل خود توجهی ندارند و نسبت به مسائل به خوبی نمی اندیشند؛ در نتیجه دچار مشکل می‌شوند.

پیامدهای رعایت «شرح صدر» در خانواده

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بهره بردن از مکارم اخلاق و دوری از کارهای ناپسند، دلسوزی نسبت به یکدیگر، صبور شدن، ترک گناهان، قناعت، وظیفه‌شناسی، احترام به یکدیگر، تعامل و تعاون، پرهیز از ظلم به همدیگر، تسلط بر اعصاب و دچار روان‌پریشی نشدن از آثار و پیامدهایی است که نهاد خانواده با رعایت «شرح صدر» به دست می‌آورد.

راه نجات از بلاهای فرهنگی

وی در پایان یادآور شد: اگر ما بخواهیم اجتماعی سالم داشته باشیم، از بلاهای فرهنگی دور بمانیم و سبک زندگی اسلامی را در جامعه نهادینه کنیم، راه نجاتی جز تمسک به فرهنگ «شرح صدر» وجود ندارد./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات