۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۲۱۹۵۵

افشای فعالیت‌های غیر انسانی آمریکا و اسرائیل در یک بازی ایرانی

طراحان بازی غربی، اندیشه خود را در قالب سمبل‌هایی طراحی می‌کنند تا بازیکن به صورت ناخودآگاه و در قالب سرگرمی ذهنش را با آن دیدگاه مساوی کند.
برنامه همبازی

به گزارش خبرگزاری رسا، میثم ظاهری، کارشناس و پژوهشگر بازی در یازدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «هم بازی» در سخنانی گفت: اگر قرار باشد به تعریف بازی اشاره شود باید بیان کنم بازی یک سری فعالیت های جسمانی و افعالی است که فرد آن را به واسطه ذهنیتی که دارد انجام می دهد و با توجه به این موضوع ذهن ناخودآگاه فرد درگیر شده و به واسطه این درگیر شدن ذهن می تواند شکل و قالب خاصی را به خودش بگیرد.

وی افزود: طراحان بازی بر مبنای فلسفه، ایدئولوژی و نوع دیدگاهی که دارند تمام اندیشه خود را در قالب سمبل ها و یک سری نشانه ها طراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا بازیکن بتواند به صورت ناخودآگاه و در قالب سرگرمی ذهن خود را با آن دیدگاه مساوی و یا متوازن کند.

این کارشناس بازی سخن از الزام تسلط طراحان بازی به مبانی فلسفی و فرهنگی یک حکومت برای طراحی بازی گفت و ادامه داد: یک طراح بازی تمامی مبانی فلسفی، هنری، جامعه شناسی، روانشناسی و مباحث جامعه شناسی و فرهنگی یک اقلیم و یک حکومت را باید بشناسد تا برای براندازی و یا تقویت آن اقدام به طراحی بازی کند؛ در کشورهای اروپایی افرادی که قصد گرفتن دکترای فلسفه را دارند باید طراح بازی شوند.

ظاهری خاطرنشان کرد: چنین افرادی، باید بتوانند برای پایان نامه دکتری خود، آن مبانی ایدئولوژیکی که خوانده اند را در قالب بازی ارائه بدهند؛ در حقیقت این فرد اگر برای سازمان هایی چون «ناتو»، «موساد»، «سیا» و «ک.گ.ب» کار می کند باید بتواند برای اهداف سیاسی این سازمان ها، مبانی ایدئولوژیکی، سیاسی و نظامی آنها را در قالب مفهوم‌هایی که به صورت نمادها و سمبل‌هاست، طراحی کند. البته مهم‌تر از همه، این است که کار باید به صورتی باشد که به طور غیرمستقیم، مفاهیم مورد نظر این سازمان ها را بدون اینکه فردی به صورت خودآگاه متوجه آنها شود منتقل کند.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: بر اساس بررسی‌هایی که درباه موجود در بازار که مردم بیشتر با آن انس دارند انجام دادیم، متوجه شدیم برخی از بازی ها به لحاظ مبانی مشکلاتی دارند و یا این ظرفیت را دارند تا کامل تر شوند. بر این اساس آمدیم و تغییراتی را در نحوه چینش و نشانه ها ایجاد کردیم تا ضمن اینکه سنخیت بیشتری با مبانی فرهنگی ما داشته باشد تاثیرات محتوایی بهتری را داشته باشد.

این کارشناس بازی با اشاره به طراحی بسیاری از بازی های موجود در بازار کشور بر مبنای ایدئولوژیک غیراسلامی یادآور شد: برخی از بازی ها بر مبنای ایدئولوژیک غیر اسلامی طراحی شده و افراد از این موضوع خبر ندارند؛ حتی بازی هایی چون «مار و پله» که در بین همه معروف است موضوع جبر بیشتر در آن نمود پیدا می کند. بر این اساس ما بازی هایی شبیه «مار و پله» طراحی کردیم که در کنار جبر موجود در آن، اختیار هم دارد. حتی تاس بازی را هم تغییر دادیم و شکلی منظبط‌تر به آن دادیم.

ظاهری در تکمیل سخنان خود گفت: افرادی که چنین بازیهایی می‌کنند، ضمن آشنایی با ساختارهای دینی با یک سری از مفاهیم بیشتر آشنا می شوند؛ همچنین بازی های کارتی در بازار وجود دارد که به صورت مستقیم یک سری از مفاهیم دینی و حتی ورزشی را به مخاطبان خود منتقل می کنند.

وی تصریح کرد: غربی ها به واسطه کارت های ورزشی، اقتدار ورزشی خود در جام جهانی را با اقتدار سیاسی خود شرطی کرده اند تا بچه ها اقتدار ورزشی را هم‌اندازه با اقتدار علمی و سیاسی بدانند؛ ما هم کارتهایی طراحی کرده‌ایم که نشانه ها و نقش و نگارهای فرهنگی کشورمان را داشته باشد. ظاهری در همین باره افزود: در این کارت های به گونه‌ای طراحی شده که در آنها ارتباط عددی و مفاهیم اعتقادی ما وجود دارند که برای مثال، می‌توانیم به مفاهیم عددی چون 12 امام و 14 معصوم اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، معرفی بازی رایانه‌ای، اسباب‌بازی، بخش علمی و بازی آپارتمانی، دیگر آیتم‌های یازدهمین قسمت برنامه «همبازی» بود.

بنابرین گزارش، بخش معرفی بازی رایانه‌ای برنامه «همبازی» به «نجاتگر» اختصاص داشت. داستان بازی «نجاتگر»، با ورود مخفیانه شخصیت اصلی بازی به عراق برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه آغاز می‌شود.

هدف از ساخت این بازی، پرده ‌برداشتن از فعالیت‌های غیر انسانی توسط آمریکا و اسرائیل و جنایاتی است که اینها با همکاری یکدیگر و چند کشور دیگر از جمله انگلیس انجام می‌دهند. به لحاظ فنی گرافیک خوب و طراحی دقیق بافت‌ها از جمله ویژگی‌های برجسته این بازی است.

بر اساس این گزارش، معرفی «عروسک داداش رضا»، آیتم دیگر برنامه تلویزیونی همبازی بود، این عروسک در طراحی‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان سه تا چهارده ساله تولید شده است.

این عروسک با هدف آشنایی و ارتباط کودکان و نوجوانان با مسئله شهادت و شهدای نوجوان طراحی شده و نمونه‌های دیگری از این عروسک هم در حال طراحی است.

آیتم پایانی این قسمت از برنامه «هم‌بازی»، بخش علمی مربوط به تأثیرات نقش‌آفرینی در بازی‌های رایانه‌ای اختصاص داشت که به صورت دوبله پخش شد.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» ، هر هفته روزهای زوج از ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود./۹۹۸/د۱۰۳/س

ارسال نظرات