۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۵۲۱۸۲۳
دبیر کارگروه اقتصاد طرح «فقه و دولت‌سازی» مؤسسه فتوح اندیشه:

بازخوانی اقتصادی تاریخ صدر اسلام ثمرات گرانبهایی دارد

دبیر کارگروه اقتصاد طرح «فقه و دولت‌سازی» مؤسسه فتوح اندیشه گفت: بازخوانی تاریخ صدر اسلام ثمرات گرانبهایی دارد که آشنایی با سیاست‌های اقتصادی پیامبر یکی از آنها است؛ در حالی که در رسانه‌ها تنها به جنگ‌های ایشان پرداخته می‌شود.
حجت الاسلام محمود مختاروند، دبیر کارگروه اقتصاد طرح «فقه و دولت‌سازی» مؤسسه فتوح اندیشه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام محمود مختاروند، دبیر کارگروه اقتصاد طرح «فقه و دولت‌سازی» مؤسسه فتوح اندیشه عصر امروز در نخستین نشست فقه اقتصادِ دوره آموزشی «فقه مضاف» در مدرسه علمیه امام صادق زاهدان گفت: فقه مضاف، ناظر بر محتوا بوده که در آن فقه اقتصاد، فقه رسانه، فقه هنر، فقه تربیت، فقه اجتماعی و فقه حکومت آمده است.

وی با بیان اینکه فقه حکومت و فقه اجتماعی ناظر بر رویکرد ما هستند بیان کرد: برخی مباحث مربوط به اجتماع مانند تفکیک جنسیتی وجود دارند که فقه درباره آنها سخن نگفته است.

حجت الاسلام مختاروند ادامه داد: باید فقه را طوری پیاده کنیم که دچار تعارض نشویم؛ یعنی اگر بخواهیم ابواب مختلف را در یک جمع مطرح کنیم باید بررسی کنیم که این جمع ظرفیت اجرای فقه را دارد یا خیر؛ به عنوان مثال باید اقتضائات مربوط به اجتماع افراد در حج را که هر یک جمع شده‌اند تا احکام فردی خود را انجام دهند در نظر گرفت؛ در فقه الاقتصاد نیز باید به این مسأله توجه کرد.

وی بازخوانی تاریخ صدر اسلام را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بازخوانی تاریخ صدر اسلام ثمرات گرانبهایی دارد که آشنایی با سیاست‌های اقتصادی پیامبر یکی از آنها است؛ در حالی که در رسانه‌ها تنها به جنگ‌های ایشان پرداخته می‌شود.

دبیر کارگروه اقتصاد طرح «فقه و دولت‌سازی» مؤسسه فتوح اندیشه افزود: تاریخ صدر اسلام، شأن اداره جامعه توسط فقها را روشن می‌کند و برداشت‌های فقهی ما از مسائل دینی را تغییر می‌دهد. 

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی رسول خدا ابراز داشت: ما با مطالعه 12 هزار صفحه از تاریخ صدر اسلام توانستیم سیاست‌های اقتصادی رسول خدا را در 12 محور استخراج کنیم که منابع طبیعی و محیط زیست، تولید شامل کشاورزی و صنعت و دامپروری، تجارت، اصلاح عقود، بازار سیاست‌های پولی و بیت‌المال بخشی از این محورها هستند.

حجت الاسلام مختاروند عنوان کرد: در زمینه منابع طبیعی تشکیل شهرها، آب شرب، جنگل، محل‌های محصور برای دامپروری، آهنگری و تأمین گوشت مردم از جمله سیاست‌های پیامبر بود.

وی به تشریح سیاست شهرسازی رسول اکرم پرداخت و اظهار داشت: با مطالعه جغرافیای محل سکوت پیامبر در مدینه متوجه شدیم که یثرب شهر نبوده بلکه مجموعه روستاهای پراکنده‌ای بین دو حَره بوده که پیوسته نبودند؛ پیامبر دقیقا مرکز فاصله دو حره را برای محل حکومت یعنی مسجدالنبی انتخاب کردند؛ سپس چند مسجد دیگر بنا کردند و مسجدالنبی در مدینه مسجد جامع لقب گرفت؛ حتی پیامبر خط‌کشی ها و تراکم ها را خودش ارائه کرد.

دبیر کارگروه اقتصاد طرح «فقه و دولت‌سازی» مؤسسه فتوح اندیشه با تأکید بر تفاوت فراوان شهرسازی اسلامی با شهرسازی غربی گفت: در اسلام از همان ابتدا اندیشه دینی سبب تشکیل شهرها شد اما غربی‌ها با تفکر سکولاریسم شهرهای خود را بنا کردند./831/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات