۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۲۰۵۸۴
دبیر ستاد زکات استان قم:

استان قم قابلیت ۱۲ میلیارد تومان زکات را دارد

حجت الاسلام نوراللهی گفت: استان قم با وجود کویری و خشک بودن قابلیت ۱۲ میلیارد تومان زکات دارد اما چند درصد می پردازند؟ متأسفانه درصد پایینی از افراد زکات را می پردازند.
حجت الاسلام نوراللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن نوراللهی دبیر ستاد زکات استان قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که زکات پشتوانه برنامه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه است، به فلسفه وجوب زکات اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) فرمودند خداوند زکات را برای امتحان اغنیا قوت فقرا واجب کرده است، امام علی(ع) فرمودند به وسیله زکات برکات زمین به دست مساکین و فقرا می رسد.

وی افزود: زکات به عنوان یکی از واجبات الهی بهترین راه برای تعدیل اموال در دست مردم است تا غنی به اندازه ای وابسته به اموال نشود که سبب آن باشد و فقیر هم از منابع خدادای بهره مند شود، در اسلام زکات یکی از ارکان و فروع دین به شمار می رود و در دیگر ادیان نیز مورد توجه است.

حجت الاسلام نوراللهی با بیان این که در قرآن کریم 32 بار زکات ذکر شده است، اظهار داشت: 27 بار این کلمه در کنار نماز ذکر شده و امام رضا(ع) درباره علت این تقارن فرمودند اگر کسی نماز بخواند اما زکات را پرداخت نکند نماز او قبول نخواهد بود.

وی ادامه داد: خدمت یک زکات دهنده به جامعه این است که نزول و باران رحمت الهی را به ارمغان می آورد، مانع زکات در حق همه مردم ظلم می کند چون مانع نزول  رحمت است و وقتی اموال مخلوط را به سیلوها و انبارها می دهند و به خورد مردم داده می شود اثر وضعی آن گرفتاری برای همه مردم است.

دبیر ستاد زکات استان قم با بیان این که عمده خوراک مردم لبنیات، گوشت و نان است که این امانت در دست کشاورز و دامدار قرار دارد، ابراز داشت: برای پاک شدن قوت مردم و پاک شدن لقمه ها باید حق الهی پرداخته شود و اگر کوتاهی کند در حق همه مردم ظلم شده است.

وی عنوان کرد: لقمه حرام در ایمان و برخوردهای اجتماعی افراد اثرگذار است، لقمه حلال یکی از علل اصلی صفای روح انسان است، متأسفانه به زکات کمتر بها داده می شود؛ حق این واجب باید در جامعه ادا شود، در هر استانی شورای زکات وجود دارد که رییس آن نماینده ولی فقیه در استان است، در استان قم نیز آیت الله سعیدی رییس شورای زکات و استاندار به عنوان مقام مقام است.

حجت الاسلام نوراللهی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای زکات بر عهده کمیته امداد است و مسؤولیت جمع آوری و توزیع زکات بین فقرا بر عهده این نهاد قرار دارد؛ فقیر، مسکین، تألیف قلوب و امور فرهنگی، کمک به بدهکاران ، آزادی زندانیان، یاری ورشکستگان و در راه مانده از موارد مصرف زکات هستند که بسیار اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: هزینه زکات برای امر غیر ضروری حرام است و باید برای امری هزینه شود که اگر نباید مردم به مشکل می خورند، استان قم با وجود کویری و خشک بودن قابلیت 12 میلیارد تومان زکات دارد اما چند درصد می پردازند؟ متأسفانه درصد پایینی از افراد زکات را می پردازند.

دبیر ستاد زکات استان قم با بیان این که انسان مبلغ هر کدام از سنت های حسنه الهی باشد به تقویت دین و ایمان و اعتقادات مردم کمک می شود، گفت: برای انجام واجبات الهی نباید بهانه گیری کرد بلکه بایدآن ها را به درستی انجام دهد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات