۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۲۰۱۵۲
پژوهشگر حوزوی:

مهریه زیاد ضامن وفاداری نیست

حجت‌الاسلام اقبالی گفت: اگر جوانان در زمینه ازدواج به سمت و سوی چشم و هم چشمی ها بروند به یقین با مشکلات بسیاری روبه رو خواهند شد که بیشتر این نوع مشکل ها متأسفانه به طلاق منجر می شود.
ازدواج

حجت الاسلام مهدی اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت روز ازدواج با اشاره به اینکه برای آسان سازی ازدواج باید به سیره معصومین(ع) مراجعه کنیم، گفت: دختران جامعه باید بدانند که سیره فاطمی بهترین الگو برای ازدواج، همسرداری، خانه داری، فعالیت های اجتماعی و تربیت فرزندان است.

ضرورت فرهنگ سازی برای پایین آوردن سطح توقعات

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه در زمینه ازدواج علاوه بر بحث های مادی، معیارهای اخلاقی و اعتقادی نیز از درجه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: مسائل مالی و تشریفاتی امور ازدواج به راحتی قابل کنترل است؛ بهترین راه برای ازدواج آسان این است که در این زمینه برای پایین آوردن سطح توقعات فرهنگ سازی کرده و جوانان را در فضای دین قرار بدهیم.

چشم و هم چشمی عامل بسیاری از طلاق ها

وی افزود: اگر جوانان در زمینه ازدواج به سمت و سوی چشم و هم چشمی ها بروند به یقین با مشکلات بسیاری روبه رو خواهند شد که بیشتر این نوع مشکل ها متأسفانه به طلاق منجر می شود.

ترویج ازدواج در جامعه سبب کاهش آمار ناهنجاری ها می شود

حجت‌الاسلام اقبالی با اشاره به اینکه برای آسان سازی ازدواج در جامعه باید سیره عملی اهل بیت(ع) برای جوانان تبیین شود، عنوان کرد: اگر آمار ازدواج در جامعه کاهش یابد به یقین آمار گناهان و ناهنجاری‌ها در جامعه افزایش پیدا می کند که پدیده ای بسیار ناگوار و خانمان سوز است.

جوانان را نسبت به ازدواج ترغیب کنیم

مدیر مدرسه علمیه علوی با بیان اینکه اهل بیت(ع) در جامعه خودشان کاری می‌کردند که جوانان برای ازدواج میل پیدا کنند، ابراز داشت: متأسفانه امروزه در جامعه اتفاقاتی می افتد که افراد رغبت خود را نسبت به ازدواج از  دست می‌دهند؛ متولیان فرهنگی باید راهکارهایی بیندیشند تا ازدواج‌ها با خرج‌های معقول به سرانجام برسد و خیران نیز جمع شوند و مرکزی تأسیس کنند تا با پشتیبانی‌های مادی و معنوی خود، نسل جوان را نسبت به ازدواج ترغیب کنند.

وی تأکید کرد: جوانان به ویژه دختران جوان باید سطح توقع خود را پایین بیاورند و بدانند که از اول ازدواج باید به همسر خود کمک کنند تا آرام آرام به رفاه کامل برسند؛ نباید از اول انتظار داشت که شخص خواستگار دارای خانه، ماشین و غیره باشد، بلکه باید کنار هم بستری فراهم کنند تا در آينده به رفاه کامل دستیابی کنند.

مهریه زیاد، ضامن وفاداری نیست

حجت‌الاسلام اقبالی مهریه زیاد را عامل ازدواج گریزی برخی افراد دانست و گفت: هنگامی که سخن از مهریه زیاد به میان آید، شخص نگران شده و ذهنش مشغول می شود و مدام به این فکر می کند که اگر کار به طلاق کشیده شود چه مشکلاتی پیش می آید و برای همین هم تن به ازدواج نمی دهند.

پژوهشگر حوزوی در پایان نقش دولت را در زمینه آسان سازی ازدواج کلیدی دانست و بیان داشت: امروزه دولت در زمینه اعطای وام برای ازدواج سختگیری می کند که این به خودی خود یکی از عوامل اساسی ازدواج گریزی افراد شده است./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات