۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۱۹۰۴۸
با تقدیر از برگزیدگان؛

سومین دوره آموزشی طرح ملی نخبگان علوم انسانی پایان یافت

سومین دوره آموزشی طرح ملی نخبگان علوم انسانی با معرفی برگزیدگان و رونمایی از کتاب دومین دوره این طرح در قم به کار خود پایان داد.
اختتامیه سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین دوره آموزشی طرح ملی نخبگان علوم انسانی با سخنرانی حجج اسلام احمد واعظی و حمید پارسانیا، معرفی برگزیدگان و رونمایی از کتاب دومین دوره این طرح در مرکز همایش‌های بین‌المللی غدیر دفتر تبلیغات اسلامی به کار خود پایان داد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی در ابتدای این مراسم، از مسؤولان برگزاری این دوره آموزشی تقدیر و تشکر و گفتمان سازی را ایده نوظهوری در علوم انسانی اسلامی عنوان کرد.

وی با بیان این‌که ابعاد طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی نه تنها در سطح عمومی بلکه در سطح آکادمیک و نخبگانی به خوبی شناخته شده نیست، گفت: برگزاری این دوره آموزشی فضایی را فراهم می‌کند تا دانشجویان علوم انسانی به ابعاد این طرح بهتر آشنا شوند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به تمرکزی که اساتید بر محورهای این طرح پیدا می‌کنند، گفت: برگزاری این دوره دو هفته‌ای فرصت مناسبی است که بخشی از اساتید برجسته کشوری بر این حوزه متمرکز شوند و با دید مخالف یا موافق درباره آن اندیشه‌های خود را مطرح کنند.

پس از حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا در سخنانی دور شدن از خداوند را به سبب جهل انسان دانست و گفت: سیر ما و دور شدن ما از خداوند، دور شدن در بعد زمین و زمان نیست بلکه دور شدن یا نزدیک شدن به چیزی است که از ما به ما نزدیک‌تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که علم مسیر انسان را در راه رسیدن به خدا مشخص می‌کند، اظهار داشت:‌ الهام و علم حصولی مرتبه نخست علم است که خداوند آن را به همه می‌دهد اما وقتی این علم بخواهد قوی و قدرتمند شود مسیرش از راه تزکیه انسان است.

این گزارش می‌افزاید: رونمایی از کتاب دومین دوره طرح ملی نخبگان علوم انسانی که براساس سخنرانی‌های اساتید تنظیم و از زبان گفتاری به زبان نوشتاری تدوین شده است، از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با حضور حجج اسلام احمد واعظمی و حمید پارسانیا انجام شد.

در بخشی از این کتاب آمده است: آشنایی با تاریخ، مبانی و مبانی علوم انسانی مدرن و همچنین آگاهی از رویکردهای انتقادی این علوم برای فهم عمیق تر رشته‌های تخصصی در دانشگاه از نیازهای نخبگان است. در همین راستا تلاش شورای علمی و دبیرخانه گفتمان بر این بوده است که آزاداندیشانه با دعوت از صاحب‌نظران، رویکردهای مختلف به علوم انسانی مطرح گردد و نخبگان با آموزش‌های کارگاهی و عمیق به این معارف آشنا شوند.

گفتنی است، در مراسم اختتامیه سومین دوره آموزشی طرح ملی نخبگان علوم انسانی از خانم‌ها محدیث لطفی، فاطمه تجزیه‌چی، مریم سادات محمودزاده، مهدیه روحی، فاطمه مال میر، زهرا سادات موسوی و سیده زینب مرتضوی به عنوان برگزیدگان آن تقدیر شد.

علی تهرانچی، شعیب نریمانی، مصطفی سلیمانی، رضا باقری، محمدجواد فلاحتی، سیدعلی خاتمی، حسین صادقی، حسین عباسی و مهدی سلامی از دیگر برگزیدگان سومین طرح ملی نخبگان علوم انسانی بودند که در مراسم اختتامیه این دوره آموزشی از آنها تقدیر شد.

لازم به ذکر است که سومین دوره آموزشی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 390 از دانشجویان برتر این رشته از دانشگاه‌های سراسر کشور به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از 13 مردادماه در دهکده فرهنگی تحقیقاتی وسف قم آغاز شد و تا 27 مردادماه به مدت 15 روز ادامه داشت./920/پ202/ی

ارسال نظرات