۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۱۸۹۵۰
در بزرگداشت روز ورود آزادگان به میهن اسلامی؛

معرفی كتابخانه تخصصي آزادگان

مسئولان كتابخانه تاكنون به اطلاعات بيش از ۷۰۰ عنوان كتاب دست يافته‌اند و بيش از ۶۰۰ عنوان از منابع نيز تهيه شده است.
ککککک

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز سال روز ورود عزت مندانه و غرورآفرین ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی ایران است. به همین مناسبت در این نوشتار به معرفی كتابخانه تخصصي آزادگان پرداخته ایم.

كتابخانه تخصصي آزادگان با استعانت از حضرت حق و به ياري مسئولان كتابخانه ۶ سال پس از تأسيس مؤسسه پيام آزادگان مصادف با هفته كتاب و كتابخواني افتتاح شده است.

 اين كتابخانه در حوزه‌ي تخصصي آزادگان و اسارت که بخشي از معارف دفاع مقدس هستند فعال است و همه منابع و مراجع  اين كتابخانه با موضوع اسارت تهيه و انتخاب شده است.

 با توجه به اينكه در سال‌هاي اخير در حوزه‌ي دفاع مقدس كتابخانه‌ها و مراكز اطلاعاتي بسياري ايجاد شده است، مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان نيز كه درباره اسراي آزاد شده‌ي ايراني فعاليت‌هاي فرهنگي ،هنري و پژوهشي بسياري انجام مي‌دهد، با احساس نياز به تدارك كتابخانه‌اي درباره آزادگان نموده به تأسيس این كتابخانه پرداخت.

 مسئولان كتابخانه تخصصي آزادگان با رويكردي نو به انتخاب، تهيه و خريد منابع كتابخانه‌اي موجود در بازار كتاب و همچنين كتب قديمي كه در حال حاضر از دايره‌ي نشر خارج هستد، پرداخته اند و این مسئولان تاكنون نيز بسیاری از منابع کتابخانه را تهیه کرده اند.

 كتب مرتبط با حوزه‌ي اسارت و آزادگان با توجه به سابقه‌ي انتشارات كتب موجود، در دسته‌هاي  كتب خاطرات فردي اسراي آزاده شده ايراني؛ كتب خاطرات جمعي از اسراي آزاد شده ايراني؛ كتب خاطرات اسراي عراقي؛ كتب خاطرات اسراي ساير ملل؛ كتب پژوهشي در زمينه اسارت(همچون كتب حقوق اسرا، روانشناسي اسرا و ...)؛ کتب هنري از دستاوردهاي اسرا؛ پایان نامه و برخی کتاب های دفاع مقدس دسته بندی شده است.

 مسئولان كتابخانه تخصصي آزادگان با توجه به كتب منتشر شده درباره اسارت و آزادگان، تاكنون به اطلاعات بيش از ۷۰۰ عنوان كتاب دست يافته‌اند و بيش از ۶۰۰ عنوان از منابع نيز تهيه شده است و دیگر كتب نیز در حال تهيه و اضافه‌شدن به مجموعه كتابخانه هستند.

چنين به نظر مي رسد با توجه به اينكه در سال‌‌هاي اخير آزادگان سرفراز كشورمان به فرصت و فراغت بيشتري نسبت به سال‌هاي اوليه آزادي‌شان دست يافته‌اند، به ثبت و ضبط خاطرات خود از دوران پرتجربه اسارت‌شان پرداخته اند. البته آمادگي نويسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس و روي‌آوردن آنها به اين سوژه‌ها نير سبب انتشار بيشتر كتب در زمينه آزادگان شده است.

 كتابخانه تخصصي آزادگان با رويكرد شناسايي منابع مربوط، تهيه و تدارك آنها و سپس آماده سازي كتاب براي قرارگيري در منابع كتابخانه مسئوليت دارد تا هر كتابي را كه در اين حوزه در انتشار یافته است، شناسايي كرده و پس از ورود به بازار كتاب آن را به مجموعه كتابخانه اضافه نمايد. بنابراين مي‌توان ادعا نمود اين كتابخانه با مجموعه‌اي كامل از منابع موجود در حال انجام فعاليت‌هاي كتابخانه‌اي و خدمت‌رساني به علاق مندان حوزه‌ي آزادگان و دفاع مقدس، نويسندگان و پژوهشگران اين حوزه و همچنين آزادگان سرفراز كشور و ساير مراجعان است.

 كتب آزادگان پس از ورود به اين كتابخانه و طي چرخه‌ي ثبت و آماده‌سازي و قرارگرفتن در قفسه كتب، برای تعيين موضوعات و عناوين دربرگرفته چكيده نويسي مي‌شود تا مراجعان بتوانند به سادگي منبع مورد نياز خود و موضوعات مربوط را بيابند. اين كتابخانه در سايت مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان www.mfpa.ir ، با لينك «كتابخانه آزادگان» مشخص شده و چكيده‌ي تهيه شده‌ي تعدادي از كتب منتشر شده در اين بخش قرار گرفته است.

 شايان ذكر است، عضويت در اين كتابخانه رايگان و براي عموم افراد آزاد است. همچنين مسئولان متخصص اين كتابخانه مي‌توانند در كارهاي پژوهشي مرتبط با آزادگان به كاربران كتابخانه و پژوهشگران کمک کنند.

 كتابخانه تخصصي آزادگان در طبقه فوقاني مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان، به آدرس تهران، خيابان انقلاب، بين ميدان فردوسي و خيابان استاد نجات‌اللهي، كوچه نيايي، پلاك ۸ قرار دارد و علاقه مندان مي‌توانند روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶ به كتابخانه مراجعه کرده، از خدمات كتابخانه‌اي اين كتابخانه بهره‌مند شوند. / 925/ ت ۳۰۳

برگرفته از : http://mfpa.ir، نقل مطلب با  اندکی تصرف.

ارسال نظرات