۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۱۸۲۸۴
کارشناس طب اسلامی:

کم‌کاری تیروئید رشد مغزی جنین را تهدید می کند

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه یکی از مهم ترین تست ها برای اقدام به بارداری و مادران بارداری تست کم کاری و پر کاری تیروئید است، گفت: کم کاری تیروئید رشد مغزی جنین را در معرض تهدید قرار می دهد.
طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، استاد حوزه علمیه خواهران، در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه هورمون ها در بدن انسان نقش بسیاری مهمی دارد، گفت: یکی از مهم ترین غده ها و هورمون هایی که در بدن انسان تولید می شود هورمون تیروئید است و باید دقت کرد که هورمون تیروئید در تنظیم سوخت ساز بدن نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: اگر میزان تیروئید در بدن زیاد باشد آن قدر حرارت بدن زیاد می شود که حتی مواد مفید از بدن حذف می شوند و اگر میزان تیروئید بسیار کمتر از حد معمول باشد بدن دچار ضعف، رخوت و سستی می شود بنابراین نرمال بودن این هورمون در مادران باردار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: به غیر از انجام تست تیروئید در مادارانی که تیروئید آنها در حد معمولی است غده تیروئید از روی پوست قابل مشاهده نیست اما کسانی که دارای پرکاری تیروئید هستند غده تیروئید آنها متورم بوده و از روی پوست مشخص است.

خانم شریف ادامه داد: در آزمایشگاه ها کم کاری یا پر کاری غده تیروئید را از روی تی اس اچ تشخیص می دهند که از مغز ترشح شده و فعالیت تیروئید را کنترل می کند و خود تیروئید مستقیما مورد آزامایش قرار نمی گیرد بنابراین اگر تی اس اچ بالا برود نشانه کم کاری تیروئید است و اگر تی اس اچ کم باشد نشانه پر کاری تیروئید است.

وی افزود: منشاءکم کاری تیروئید سردی و تری بدن است و باید دقت کرد که افزایش وزن، تورم بدن در ابتدای صبح، پایین بودن دمای بدن، بی حالی و خستگی و افسردگی از علائم کم کاری تیروئید است.

استاد حوزه علیمه خواهران ادامه داد: اگر مادری با وجود کم کاری تیروئید و اختلال در غذه تیروئید بادار شد سلول هایی که مسؤول ساخت وجود جنین هستند مانند سایر سلول ها بدن کم کار می شوند بنابراین اولین اختلالی که در این مادران ممکن است خود را نشان دهد این است که رشد جنین را چه به لحاظر فیزیکی و جسمی و چه به لحاظ هوشی کم می کند و به همین دلیل رشد مغزی جنین را دچار مشکل می شود بر همین اساس باید  تست تیروئید جدی تلقی شود( البته کم کاری خفیف موجب اختلال در سیستم مغزی جنین نمی شود) احساس نگرانی زمانی بروز می کند که تی اچ اس مادر بالای 10 ، 30 و یا حتی 100 باشد.

خانم شریف اظهار کرد: بر این اساس مادران بارداری که تی اچ اس آنها 3 تا 4 است نباید نگران تنبلی مغز در جنین باشد و همانطور که بیان شد این موضوع در مادرانی که تی اچ اس آنها بالا است نگران کننده است و حتما باید درمان را جدی گرفته تا بتوانند نوزاد سالمی را به دنیا آورند./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات