۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۵۱۸۰۲۲
حجت‌الاسلام ولدان تأکید کرد؛

مقاومت فرهنگی عامل شتاب‌دهنده تمدن نوین اسلامی

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم مقاومت فرهنگی را زیرشاخه فرهنگ مقاومت دانست و گفت: برای شکل‌گیری تمدن اسلامی باید فرهنگ مقاومت در تمام ابعاد زندگی شکل بگیرد.
محمدباقر ولدان

حجت‌الاسلام محمدباقر ولدان، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به پیشینه مفهوم مقدس مقاومت اظهار داشت: مقاومت از اصول اولیه حرکت انبیای الهی بوده و عامل پیروزی و فتوحات فکری، اعتقادی و پیشبرد اهداف ادیان الهی بوده است.

وی با بیان این که در داستان جنگ احد خداوند در قرآن مقاومت مؤمنان در برابر مشکلات و جراحت‌ها را زمینه‌ساز پیروزی‌های اسلام دانسته است، اظهار داشت: جنبه فرهنگی مقاومت از آموزه‌های مهم دینی است و خداوند متعال شرط کمال ایمان را استقامت می‌داند؛ زیرا مقاومت فرهنگی این است که فکر و فرهنگ انسان‌ها  در راستای اهداف الهی باید پایدار بماند.

حجت‌الاسلام ولدان خاطرنشان کرد: خداوند در سوره هود آیه 8 می‌فرماید که ای پیامبر نه تنها خودت در میدان بمان بلکه مؤمنان را هم در میدان نگه‌دار  زیرا پایداری یکی از اصول زندگی انسان است و جوامع باید همواره حضور حماسی در صحنه داشته باشند؛ بنابراین مقاومت در متن زندگی اجتماعی معنا می‌شود که با آموزه‌های فکری، دینی و انقلابی ما آمیخته‌شده است.

وی در رابطه با ابعاد مقاومت اسلامی ابراز داشت: ما فرهنگ مقاومت را یک فرهنگ عام و شامل در تمام ابعاد زندگی بشری می‌دانیم زیرا فرهنگ مقاومت یک عنوان کلی است و مقاومت فرهنگی یکی از زیرشاخه‌های فرهنگ مقاومت است و در فرهنگ مقاومت ما مقاومت اقتصادی؛ مقاومت، سیاسی، مقاومت فرهنگی، مقاومت اجتماعی و مقاومت نظامی را داریم.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم با بیان این که مقاومت فرهنگی در این نیست که ما منفعل باشیم و فقط در برابر تهاجم دشمن واکنش نشان دهیم، گفت: مقاومت فرهنگی مقاومت فعال نسبت به مباحث سبک زندگی و زیست اجتماعی است؛ این که می‌گویند بهترین دفاع حمله است در مباحث فرهنگی بهترین مقاومت برخورد فعال با پدیده‌های اجتماعی و مسائل روز زندگی است.

وی با بیان این که برخی چه در ابعاد نظامی و چه در ابعاد سیاسی به دنبال فرهنگ سازشکارانه هستند، اظهار داشت: ما می‌گوییم که غیر از فرهنگ مقاومت راه پیروزی بر دشمن وجود ندارد و همان‌طور که در جنگ 33 روزه لبنان که نام‌گذاری این روز به یُمن پیروزی در این جنگ است مسلمانان با مقاومت پیروز شدند در همه عرصه‌ها باید فرهنگ مقاومت حاکم شود.

حجت‌الاسلام ولدان با بیان این که در جنگ 33 روزه لبنان ابعاد مختلف مقاومت از جمله مقاومت فرهنگی از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای و ساخت فیلم، مقاومت نظامی و مقاومت اجتماعی از طریق اعلام همبستگی نیروهای مقاومت سبب پیروزی شد، اظهار داشت: به خاطر وجود روحیه مقاومت بود که سید حسن نصرالله گفت دیگر زمان شکست‌ها تمام شده است و زمان پیروزی‌ها رسیده است.

وی با اشاره به شهادت شهید حججی که از نمادهای مقاومت اسلامی و از فعالان عرصه فرهنگی بود، خاطرنشان کرد: پیام خون پاک شهید حججی‌ها این است که ما از کشته شدن نمی‌هراسیم و این مرگ را مقدمه‌ای برای پیروزی بزرگ اسلامی و زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن اسلامی و مهدوی می‌دانیم.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که فتح حلب و موصل ابتدای پیروزی های جبهه مقاومت است، تصریح کرد: ما باید فرهنگ سازش‌کارانه را کنار بگذاریم و فرهنگ مقاومت را در همه ابعاد دنبال کنیم تا زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی شود./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات