۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۱۶۷۱۹

قلم خبرنگار ابزاری برای آگاهی بخشی به جامعه

نون والقلم و ما یسطرون؛ این آیه پر معنا اهمیت قلم و نوشتار را می رساند قلمی که در راستای انعکاس حقایق و تبیین ارزشهای دینی و الهی در جامعه نگاشته می شود، قلمی پر از حرف و درد دل که گاهی با خون دل خوردن می نگارد تا با آگاهی بخشی به جامعه در انجام رسالت خویش ایفای نقش کنند.
خبرنگار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، روز خبرنگار روز گرامی داشت قلمی است که در راستای توسعه جامعه، رشد فرهنگی و اخلاقی به نگاشتن می ایستد، امروز پس از یک سال نگاشتن این قلم از درد مردم، فعالیت مسؤولان و انعکاس واقعیتهای روز جامعه می خواهد از درد و دل خود بنویسد و نگفته های صاحبان قلم را به زبان بیاورد.

امروز این قلم از 17 مرداد می نگارد، روزی که با خون شهید صارمی در دل تاریخ نگاشته شده است، این روز، روز گرامی داشت بصیرت بخشی و و روشنگری در جامعه است، روزی است که زحمات یک ساله خبرنگار با سپری فراز و نشیبهایی گرامی داشته می شود.

متأسفانه این گرامی داشت در برخی ادارات و نهادها آنطور که باید قدر دانسته نمی شود و تجلیل از زحمات خبرنگار در سایه کارت های هدیه ای صورت می گیرد که ابهت و ارزش قم را زیر سؤال می برد ارزشی که فدای حضور بازاریاب مطبوعات شده  است، اینجاست که قلم با درد می نویسد دردی از فراموش شدن جایگاه خبرنگار و چشم پوشی از رسالت این قشر زحمت کش.

امروز به نام مراسم تجلیل از خبرنگار نشست هایی برگزار می شود و با تحقیر شخصیت افراد رسانه ای به دلیل وارد شدن بازاریاب ها به این حرفه، دنیای حرفه ای خبرنگاری مخدوش شده است.

و اما...

با وجود همه این کج اندیشی ها اصحاب وادی عشق و راویان آگاهی، آزادی و نیک اندیشی همچنان می نگارند، می نگارند تا زحمات مدیران و مسؤولان در جامعه منعکس داده شود می نگارند تا موجب آگاهی بخشی مردم نسبت به واقعیتهای روز جامعه شوند، می نگارند تا در ازدحام آسیبها،  هجمه ها و توطئه های دشمن در عرصه جنگ نرم، فرهنگ جامعه را از این هجمه ها مصون سازند.

داشتن جسارت در نوشتن، سرعت، دقت و صحت در انعکاس واقعیتها از ویژگی یک خبرنگار است، خبرنگاری که چشم بینا و زبان گویای مردم است. 

خبرنگاران نماینده افکار عمومی هستند و مسؤولیت پذیری رسالت خبرنگاران را سنگین تر می کند رسالتی که باید در سایه انعکاس واقعیت ها صورت گیرد، داشتن استعداد، ذوق خبرنگاری و نوشتن به دور از احساسات از دیگر ویژگی این قشر است.

شهید صارمی الگوی صاحبان قلم است، الگویی که با شهامت، رشادت و ایثار در سایه مسؤولیت پذیری و تعهد خون پاکش را در راه دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشورفدا کرد، امروز صداقت و شیوایی بیان، احساس مسؤولیت و وجدان کاری همراه با تعهد واخلاق و ساده زیستی شهید صارمی الگوی اصحاب رسانه است.

محمود صارمی همچون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مقابل توپ و تانک ایستاد و با شجاعت پرده از جنایاتی برداشت که تاریخ به خود ندیده بود، او در سرمای سخت و سوزان افغانستان و در اوج جنگ های داخلی افغان مسائل را رصد و لحظه به لحظه اخبار را با کمترین امکانات به ایران مخابره و دنیا را از جنایت انجام شده در افغانستان مطلع می ساخت.

آخرین خبر شهید محمود صارمی در یک قدمی مرگ؛

مزار شریف سقوط کرد

هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند.

مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده ای از افراد طالبان درمحوطه کنسولگری دیده می شوند به من بگویید که چه وظیفه ای ... اینجا تلفن قطع می شود و آخرین خبر محمود با ریخته شدن خونش تکمیل می شود و خبر شهادتش را خود اینگونه به دنیا و جامعه خبری اعلام می کند.

زندگینامه شهید محمود صارمی

محمود صارمی درهفتم خرداد ماه سال 1347 در شهرستان بروجرد متولد شد و در سال 1367 در کنکور سراسری رشته علوم انسانی دانشگاه تهران پذیرفته شد و دوران تحصیلات دانشگاهی خود را در سخت ترین شرایط زندگی به پایان رساند.

صارمی در دوران دانشجویی از سوی  بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه های کردستان، حلبچه و جنوب خرمشهر اعزام و 17 ماه در این جبهه ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی ایران اسلامی پرداخت و در سال 1371 درسازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استخدام و به عنوان کارشناس متون خبری فعالیت خود را آغاز کرد.

وی مدرک کارشناسی ارشد خود را سال 1374 در  دانشگاه شهید بهشتی در رشته جغرافیای انسانی با گرایش روستایی دریافت کرد و در 26دی ماه 1375 به عنوان مسؤول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی عازم افغانستان شد و با شهادتش در 17 مرداد 77، خون این شهید قلم خبرنگاران را روان ساخت.

امروز قلم با نگاشتن حقایق افکار عمومی را هدایت و در عرصه آگاهی بخشی و متعهد بودن به رسالت خویش در خدمت به مردم ایفای نقش می کنند، امید است مسؤولان به ویژه روابط عمومی ها حرمت قلم را پاس داشته و به جایگاه خبرنگار احترام بگذارند.

برطرف شدن این مهم نیازمند فرهنگ سازی است، اینجاست که قلم خبرنگار کار ساز است قلمی که روزها، ماه ها و سال ها بدون در نظر گرفتن اوقات فراغت و روزهای تعطیل در انجام رسالت خویش همواه در صحنه خبری حاضر است امروز برای حفظ حرمت قلم باید بایستد و بنگارد.

اصحاب رسانه با همدلی و یکصدا بودن، بنویسند و بنویسند تا شاید متولیان امر رفتار خود را اصلاح کرده و حرمت خبرنگار و رسالت این قشر زحمت کش را قدر بدانند.

امید است روزی شاهد رشد اخلاق در حوزه فرهنگی روابط عمومی ها باشیم اخلاقی که زحمات قشر خبرنگار را با رفتار ناشایست از بین نبرد و بهترین و مهم ترین مراسم تجلیل از این قشر فراموش نکردن جایگاه و شأن خبرنگار است، همین و بس. /9459/ز503/ب1

ارسال نظرات