۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۱۵۸۸۴
حجت الاسلام رضویان مطرح کرد؛

«دعا درمانی» پادزهر بیماری‌های جسمی

استاد طب اسلامی با بیان این که بسیاری از بیماری های جسمی با دعا درمان می شود، گفت: برای تأثیر دعا باید آداب دعا را رعایت و موانع استجابت دعا را رفع کرد.
حجت الاسلام محمد مهدی رضویان

حجت الاسلام محمد مهدی رضویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره نقش دعا درمانی در طب اسلامی اظهار داشت: در طب اسلامی برای جسم انسان دو نوع درمان وجود دارد که یکی از طریق داروهای گیاهی است و دیگری از بعد روح و معنویات انسان است که اهل بیت(ع) برای درمان جسم از آن استفاده کرده اند.

استاد طب اسلامی خاطرنشان کرد: این که چطور روح انسان می تواند در جسم انسان تأثیر بگذارد مبحث زیبایی است که ما تحت عنوان قاعده «کُمون و بروز» در کتاب دعا درمانی مطرح کرده ایم و باید گفت که خیلی از بیماری های جسمی به وسیله ادعیه درمان می شود و برای مثال برای تب ادعیه ای مانند دعای نور که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان نقل کرده اند بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام رضویان با اشاره به این که روایات اهل بیت(ع) در مورد درمان بیماری های جسمی از طریق دعا بسیار مفصل است، گفت: در مورد بیماری های مغز و اعصاب مانند صرع و آلزایمر و فلج و سکته مغزی ما دعا داریم و هر کدام دعای مخصوص به خود را دارد و در مورد بیماری های چشم، گوش، مفاصل، استخوان، بیماری های دستگاه گوارش، نازایی و بیماری های روحی ادعیه ای وارد شده است.

مؤلف کتاب دعا درمانی افزود: این که برای هر بیماری به خصوص یک نوع دعا وارد شده است اهتمام اهل بیت(ع) را می رساند و این که در مراجعات به اهل بیت(ع) برای یک درد مشخص گاهی دارو تجویز می کردند و گاهی هم دعایی را می دادند نشان دهنده این است که اهل بیت(ع) می خواستند بگویند که همه چیز فقط با خوردن درمان نمی شود و درمان خیلی از بیماری ها دعا و معنویت است.

استاد طب اسلامی با اشاره به علت این که برخی به ادعیه مراجعه می کنند ولی نتیجه نمی گیرند، اظهار داشت: چند اصل برای درمان به وسیله دعا وجود دارد که اول آداب دعا کردن است و دوم هم نبود مانع برای تأثیر دعا است؛ در زمینه چگونگی تأثیر دعا یکی از اساتید ما نظریه کُمون و بروز را مطرح کرده است که ما در کتاب دعا درمانی آن را آورده ایم.

وی با بیان این که انسان باید شرایط دعا کردن را داشته باشد، خاطرنشان کرد: شخصی که می خواهد دعا کند در روایات آمده است که با حالت ذلت و گدایی دعا کند و در مقابل خداوند خود را کوچک بشمارد و بداند که همه هستی در دست خداوند است و او فقیر است و هیچ چیزی ندارد.

حجت الاسلام رضویان افزود: آداب دیگر دعا این است که انسان دعا را با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کند؛ و در ابتدا و انتهای دعا صلوات بفرستد زیرا خداوند دعایی که بین دو صلوات واقع شود را به خاطر این که بین دو دعای مستجاب واقع شده است استجابت خواهد کرد.

وی گناه را از موانع استجابت دعا دانست و گفت: در روایات آمده است که قبل از دعا انسان باید توبه کند؛ از دیگر موانع استجابت دعا سنگ دلی و همچنین دعا در غیر وقت مناسب است؛ زیرا دعا در وقت های خاص از جمله بین الطلوعین و یا بعد از نماز واجب و یا هنگام بارش باران بهتر استجابت می شود./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات