۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۵۱۵۳۳۴
مدیر سامانه آموزش الکترونیکی حامیم مطرح کرد؛

روش شناسی؛ حلقه مفقوده فعالیت در فضای مجازی

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به جذابیت‌های کاذب در فضای مجازی گفت: متأسفانه متولیان فرهنگی در ایجاد جذابیت‌ و کاربردهای مثبت برای کاربران این فضا موفقیت چندانی نداشته‌اند.
حجت‌الاسلام حسینی اینترنت، فضای مجازی

حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سپری شدن دوران گفتگو درباره ضرورت استفاده از فضای مجازی و روشن شدن این واقعیت برای همگان گفت: امروز تنها باید درباره چگونگی استفاده از این فضا سخن گفت و اگر چه ضروری است خودمان را با واقعیت‌های زمانه تطبیق دهیم، ولی هرگز نباید در این عرصه منفعلانه عمل کنیم.

مردم بیش از فضای سنتی و حضوری در فضای مجازی زندگی می‌کنند

مدیر سامانه آموزش الکترونیکی حامیم با بیان اینکه اکثر مردم بیش از فضای سنتی و حضوری در فضای مجازی زندگی می‌کنند، اظهار داشت:‌ امروزه پیگیری وظایف دینی و فرهنگی در فضای مجازی به‌مراتب مهم‌تر و ضروری‌تر از انجام کارهای فرهنگی در فضای حضوری و سنتی است، چراکه بیشتر مردم به این سرزمین جدید مهاجرت کرده‌اند و دیگران در اینجا پایگاه و فعالیت‌های گسترده دارند. در این شرایط اگر کسی واقعاً دغدغه و رسالتی دینی داشته باشد نمی‌تواند از کنار این فرصت و مسئولیت بزرگ، بی‌تفاوت عبور کند.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: علما، طلاب و فعالان فرهنگی باید به‌جای صرف انرژی در زمینه‌های سلبی، فعالیت ایجابی بیشتری در این زمینه داشته باشند و بدانند که با پیشرفت فناوری و اقتضائاتی که در این فضا وجود دارد، دیگر جلوگیری از ارائه و تبادل اطلاعات ممکن نیست و تلاش برای محدودسازی این فضا برای جلوگیری از آسیب‌های آن، راه مؤثری نخواهد بود.

متولیان فرهنگی در رابطه با فضای مجازی منفعلانه عمل کرده اند

وی در ادامه با اشاره به انواع جذابیت‌های کاذب در فضای مجازی عنوان کرد: متأسفانه متولیان فرهنگی در ایجاد جذابیت‌ و کاربردهای مثبت برای کاربران این فضا موفقیت چندانی نداشته‌اند، چراکه روش‌ها و اقتضائات فعالیت کارآمد در فضای مجازی را به‌خوبی نمی‌شناسند و بیشتر شاهد اقداماتی انفعالی و سلبی هستیم و کمتر برنامه‌ای را با ویژگی‌ها و مختصات مطلوب کاربران این دوران مشاهده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به پیشرفت فناوری دیگر نمی‌توان با اقدامات سلبی به رقابت و مقابله با اندیشه‌های دشمن پرداخت و باید بدانیم که هر قدر توان و تمرکز خود را برای کارهای منفعلانه و سلبی صرف کنیم، به‌همان اندازه از کارهای مثبت و اثرگذار دور می‌شویم و مخاطبان خود را بیش از گذشته از دست خواهیم داد.

مدیر سامانه آموزش الکترونیکی حامیم در ادامه به معرفی این سامانه پرداخت و این طرح را نمونه‌ای از فعالیت‌های ایجابی و روزآمد برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی دانست که با بهره‌گیری از جدیدترین ابزارها و دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرصت‌های مناسب و جذابی را برای تسهیل یادگیری و آموزش علوم و معارف کتاب الهی پدید آورده است.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه سامانه حامیم مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته از ابزارهای الکترونیکی است که امکان فعالیت و پیگیری فرایندهای آموزشی و یادگیری در زمینه‌های مرتبط با قرآن و علوم آن را از راه‌های گوناگون فراهم می‌آورد، ابراز داشت: در حال حاضر محتوای آموزشی حامیم با موضوعات متنوعی چون آموزش نماز، روخوانی، تجوید، تفسیر، علوم و زبان قرآن از طریق صفحات وب و اپلیکیشن اندرویدی در اختیار عموم علاقمندان قرار گرفته است. در طراحی این دوره‌های آموزشی علاوه بر توجه به اصول علمی طراحی درسی و پیش‌بینی تعامل و جذابیت‌های لازم، امکان تعیین سطح کاربران به‌منظور دریافت آموزش‌های خاص و متناسب با نیازشان فراهم شده است.

مدیر سامانه آموزش الکترونیکی حامیم ادامه داد: همگان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی حامیم یا نصب برنامه آن در گوشی تلفن همراه و دیگر ابزارهای الکترونیکی خود، دوره‌ای آموزشی را انتخاب و مشاهده کنند و از طریق خودآزمایی‌ها و آزمون نهایی آن دوره، علاوه بر کسب اطمینان از یادگیری کامل محتوا و مهارت مورد نظر، گواهی آن را دریافت کنند.

وی عنوان کرد: همچنین در سامانه حامیم این امکان وجود دارد که هر کس با ضبط و ارسال صدای خود، ارزیابی تخصصی کارشناسان را دریافت و آموزش‌هایی جداگانه و متناسب با نیازش را مشاهده کند. این تعیین سطح به‌صورت گام به گام و مرحله به مرحله ادامه پیدا می‌کند تا فراگیر را به سطوح بالاتر برساند.

ایجاد سامانه‌ای هوشمند و تعاملی در فضای مجازی، نقطه مطلوب اجرای طرح آموزش مجازی

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه نقطه مطلوب مورد انتظار از اجرای این طرح، ایجاد سامانه‌ای هوشمند و تعاملی در فضای مجازی است، اظهار داشت‌: در حال حاضر از طریق صفحات وب و ابزارهای پرکاربرد الکترونیکی همانند تلگرام امکان یادگیری حداکثری مهارت‌ها و توانمندی‌های علمی و عملی در جنبه‌های ظاهری و محتوایی قرآن را با جذاب‌ترین و روزآمدترین روش‌های آموزشی به زبان‌های متعدد فراهم شده و امیدواریم در آینده شرایطی فراهم آید که اقشار گوناگون و گروه‌های مختلف سنی در سراسر جهان بتوانند با هر میزان آگاهی و توانایی در زمینه مهارت‌ها و علوم قرآنی با استفاده از دوره‌های آموزشی و طرح‌ها و ابزارهای فراهم آمده در قالب این طرح، سطح دانش قرآنی خود را بشناسند و با برنامه‌ای منظم و مستمر آن را ارتقا بخشند.

مدیر سامانه آموزش الکترونیکی حامیم عنایات خداوند در این زمینه را سبب اصلی موفقیت این سامانه برشمرد و یادآور شد:‌ در این سامانه تلاش کردیم با مطالعه دقیق مبانی علمی و تحلیل دقیق از داشته‌هایمان، همه انرژی خود را برای فعالیت در این زمینه متمرکز کنیم و از جدیدترین فناوری‌ها نیز بهره‌گیری کنیم تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

وی در پایان ابراز داشت:‌ این یک کار خودجوش بوده، وابسته به دولت نبوده‌ایم و بودجه دولتی نداشته‌ایم، با این حال تا کنون به لطف خداوند و با حمایت‌های مردمی فعالیت خود را انجام داده‌ایم، اما چنین طرح گسترده‌ای حتماً برای ادامه حیات و گسترش، به حمایت هر چه بیشتر نیاز دارد./۸۴۱/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات