۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۵۱۴۲۸۴
مجاهدی:

شعر گویاترین رسانه در برابر هجمه دشمن است

دبیرعلمی کنگره شعر کرامت شعر را گویاترین رسانه در برابر هجمه دشمن دانست و بر اهتمام شاعران به شعر آیینی تأکید کرد.
مجاهدی اختتامیه اولین کنگره شعر کرامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا محمدعلی مجاهدی در نخستین کنگره شعر کرامت که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد با اشاره به اهمیت شعر آیینی عنوان کرد: شعر آیینی جایگاه رفیعی در ادبیات فارسی دارد و قلمرو موضوعی آن بسیار گسترده است و نیاز است که به طور ویژه به آن توجه شود.

وی افزود: بسیاری از افراد تصور می کنند که منظور از شعر آیینی همان شعر ولایی است در حالی که شعر آیینی گستره وسیعی از اشعار را شامل می شود که شعر ولایی یک بخش از آن است.

پدر شعر آیینی کشور تصریح کرد: هر شعری که به هر صورت متأثر از آموزه های اسلامی و متون روایی باشد در قلمرو شعر آیینی می گنجد.

وی اضافه کرد: این گستره وسیع از شعرهای توحیدی تا اخلاق، تعلیم، تربیت، تهذیب نفس، عرفان، معرفت، حریت و رهایی و دیگر موضوعات را شامل می شود.

مجاهدی با اشاره به جنبه های اجتماعی شعر آیینی خاطرنشان کرد: یک بعد دیگر شعر آیینی بعد اجتماعی آن است و وقتی جامعه ای به سمت ظلم ستیزی و ایستادن در برابر دشمن و بیگانه می رود و سعی می کند استقلال و کیان فرهنگی و هویتی خود را حفظ کند در واقع جهاد اصغر انجام داده است و شعرهایی که در وصف این کارها سروده شوند در زمره اشعار آیینی شمرده می شوند.

وی تأکید کرد: شعر اعتراض یکی دیگر از انواع شعر آیینی است که متأسفانه از آن واهمه داریم و بسیار مظلوم است؛ امروز بزرگترین رسالت این شعر بیان ستمی است که بر جوامع اسلامی و جوامع بشری می رود.

این شاعر آیینی ادامه داد: رسوایی وهابیت به عنوان دشمن قسم خورده نظام اسلامی و استفاده از زبان شعر برای به تصویر کشیدن جنایت های موجود در جهان به دلیل فراگیری و اثر فراوان شعر بسیار مهم است.

مجاهدی ابراز کرد: شعر بهترین رسانه برای ایستادگی در برابر هجمه دشمن است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما نمی توانیم در برابر ستم به بشریت بی تفاوت باشیم و اولین وظیفه شاعران شعر آیینی مقابله با ظلم و ستم ظالمان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر کدام از بخش های شعر آیینی مانند قطعه های یک پازل هستند که شعر آیینی را به کمال می رسانند و در کنار یکدیگر حقیقت واحدی را بیان می کنند./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات