۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۵۱۴۲۴۶

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

آغاز عملیات اجرایی احداث ساختمان موزه مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی، برگزاری دوره تربیت مربی حفظ قرآن در مشهد و ثبت نخستین وقف با نیت عزاداری سیدالشهدا در تایباد عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، برنامه اشاره با حضور حجت الاسلام محمد احمد زاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با موضوع وقف، سرمایه گذاری و اشتغال از سیمای شبکه استانی خراسان رضوی پخش شد.

حجت الاسلام احمد زاده در این برنامه در خصوص شیوه های سرمایه گذاری در موقوفات، هدف از سرمایه گذاری، اقدامات اوقاف در جهت بهره وری موقوفات و موضوع اشتغال توضیحاتی ارائه داد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی، استفاده از منابع و سرمایه های موقوفات، برگزاری نمایشگاه ظرفیت سرمایه گذاری، دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی بر اساس شیوه نامه سازمان اوقاف و امور خیریه را از شیوه های سرمایه گذاری در موقوفات بیان کرد.

وی افزود: وقف به معنای سکون و عدم حرکت نیست بلکه باید با حفظ اصل سرمایه منافع آن مصرف و گردش سرمایه در خدمت اقتصاد و پویایی جامعه باشد و این اصلی است که همواره مورد توجه سازمان اوقاف و امور خیریه است.

حجت الاسلام احمد زاده بیان داشت: سرمایه گذاری در موقوفات با هدف احیای موقوفات، افزایش بهره وری موقوفات و مهمتر از همه گام برداشتن در جهت تدابیر و منویات مقام معظم رهبری در راستای تولید و اشتغال و ارائه خدمات بیشتر به جامعه است.

وی تکمیل بانک اطلاعات و شناسایی رقبات مستعد سرمایه گذاری در استان، تثبیت مالکیت موقوفات و صدور سند تک برگی، طرح بهره برداری موقوفات شاخص، برنامه ریزی و اجرای طرح های کشاورزی و عمرانی و ایجاد گردش مالی، تشکیل کارگروه سرمایه گذاری در استان در حوزه کشاورزی و عمران و ایجاد پروژه های جدید را از اقدامات اوقاف در جهت بهره وری موقوفات عنوان کرد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی، با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که راهکار عمومی برای نجات کشور در وضعیت کنونی اقتصاد مقاومتی و شاه کلید آن تولید و اشتغال است، افزود: تاکنون 24 پروژه در 25 هزار متر مربع عرصه و 106 هزار متر مربع اعیان و پیشرفت فیزیکی 26 درصد و ارزش 600 میلیارد تومان در استان در حال اجرا و در سال جاری 20 پروژه جدید و تقریبا در هر شهرستان اجرای یک پروژه را شاهد خواهیم بود.

حجت الاسلام احمد زاده پروژه ساماندهی مشاغل در حاشیه شهر مشهد در زمینی به مساحت 20 هکتار و 120 میلیارد تومان اعتبار، پروژه تاریخ تمدن اسلام در مساحت 100 هزار متر مربع زیر بنا و 120 میلیارد تومان اعتبار، گلخانه مدرن در 40 هکتار و آبیاری تحت فشار در شهرستان داورزن در 70 هکتار از پروژه های مهم در استان خراسان رضوی عنوان کرد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی، گفت: با فرهنگ سازی و اطمینان مردم نسبت به سنت حسنه وقف در سال گذشته 400 موقوفه در خراسان رضوی به ثبت رسید که از نظرتعداد، جهت دهی، تنوع و به روز بودن با وقف های ابتدای انقلاب قابل قیاس نیست.

حجت الاسلام احمد زاده وقف 3 هزار جلد مصحف شریف توسط مردم، موقوفه حضرت زهرا(س) شامل محتمع تجاری مسکونی به ارزش 160 میلیارد ریال در 320 هزار سهم 500 هزار ریالی را از نمونه های وقف های جمعی در خراسان رضوی بیان کرد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی، از همه دستگاه های مرتبط با حوزه سرمایه گذاری همچون استانداری، شهر داری ها، ادارات ثبت، گسترش و تبلیغ سنت حسنه وقف در جهت ارائه خدمات بهتر به جامعه را خواستار شد.

لازم به ذکر است در ادامه این گفت‌وگو مستند موقوفه عبدالله رضوی مرحوم میرزای ناظر، با 4 هزار هکتار وسعت و 15 هزار رقبه به عنوان یکی از مهمترین موقوفات کشور در خراسان رضوی با نیات درمان، نگهداری ایتام، حفظ شعائر دینی و عزاداری ظهرعاشورا، پخش شد. دبیرستان شبانه روزی متوسطه اول با 150 دانش آموز ایتام و تحصیل رایگان در رشته های آشپزی، آرایشگری، کشاورزی، تعمیرات تلفن همراه، سخت افزار و نرم افزار رایانه و مرکز درمانی با خدمات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و دارویی رایگان و همچنین پرورش سالانه 40 تن ماهی قزل آلا ، 60 هکتار زراعت کشاورزی شامل گندم، جو، ذرت، نخود، لوبیا، کاشت زعفران، گل محمدی و نعناع فلفلی هر کدام به وسعت یک هکتار، از دیگر فعالیت های موقوفه عبدالله رضوی در استان خراسان رضوی است.

تضعیف ولایت فقیه از مصادیق فتنه گری و از جلوه های برجسته نفوذ است

 آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در همایش بصیرتی خانواده اوقاف خراسان رضوی"نشاط معنوی" پیرامون اوضاع کنونی انقلاب اسلامی، نسخه دین مبین اسلام برای اصلاح جامعه، اهداف دشمنان در عرصه داخلی و خارجی و اصل و جایگاه ولایت فقیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

 وی افزود: اینکه مدیران ما دغدغه فرهنگی داشته باشند ستودنی است، و اگر مدیری دغدغه فرهنگی نداشته باشد نمی‌تواند به نتیجه مطلوبی برسد و این مشکلی است که متاسفانه در برخی از عرصه ها داریم.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: کمترکسی است که در این جامعه اسلامی نگران فساد فرهنگی نباشد به خصوص کسانی که قبل از انقلاب را دیده اند و هم فضای معنوی دهه اول انقلاب( دهه 60) که مقام معظم رهبری آن را دهه مظلوم نامیدند و همچنین وضعیت کنونی جامعه که به تعبیر برخی نگران کننده است.

آیت الله خاتمی با اشاره به نسخه دین مبین اسلام برای اصلاح جامعه، تصریح کرد: خداوند می فرمایند: "یا ایها الذین امنوا علیکم انفسکم (ای کسانیکه ایمان آورده اید برشما باد مراقبت از نفس خودتان، چون زمانیکه شما هدایت شدید گمراهی گمراهان به شما ضرری نمی رساند."

وی اضافه کرد: در سوره تحریم می خوانیم: "یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً" بنابر این هر کسی در برابر خانواده خود نیز مسئول است و باید خانواده خود را از خطرات دنیوی و آخروی حفظ کند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه "وَاَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الاَقرَبينَ"، انذار اقوام وخويشاوندان نزديك و امر به معروف و نهی از منکر را از دیگرنسخه های دین اسلام برای اصلاح جامعه عنوان کرد.

آیت الله خاتمی نعمت هم‌جواری با امام رضا(ع) را هدیه‌ای از سوی خداوند به مردم مشهد دانست و اظهار داشت: همجواری با امام رضا(ع) افتخار بزرگی است که باید به صورت منظم و مداوم برای زیارت امام رضا(ع) برنامه داشته باشیم و به فرموده پیامبر اکرم(ص) هفته ای یک بار خود و خانواده در یک جلسه دینی و موعظه شرکت کنیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه سازمان اوقاف زیر مجموعه و یک نهاد ولایت فقیهی است، و با اعتقاد و دین مردم کار دارد باید اعتماد مردم جلب شود تا خیران به سمت سنت حسنه وقف روی آورند که این جلب اعتماد به کارمندان اوقاف و بخشی به خانواده آنان برمی گردد و این امر اقتضا می کند که مراقبت بیشتری داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: کسانی که منسوب به یک نهادی از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند مسئولیت بیشتری دارند، زیرا خوبی و بدی هایشان اول در نامه اعمال خودشان و سپس به پای نهادی که در آن خدمت می کنند نوشته می شود.

برگزاری دوره تربیت مربی حفظ قرآن در مشهد

حسینی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف خراسان رضوی، بیان داشت: دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم با هدف شناسایی و جذب حافظان مستعد و تربیت مربیان کار آمد در زمینه حفظ قرآن با حضور مربیان طرح ملی حفظ از 15 شهرستان در استان خراسان رضوی در مشهد برگزار می شود.

وی افزود: مربیان طرح ملی حفظ از شهرستان های نیشابور، سبزوار، تربت جام، باخرز، سرخس، فریمان، کاشمر، گناباد، قوچان، طرقبه، درگز، جغتای، جوین، تربت حیدریه و تایباد در دو نوبت صبح و عصر به مدت 5 روز از یکم تا پنجم مرداد ماه در این دوره حضور خواهند داشت.

حسینی با اشاره به شيوه برگزاری دوره‌های تربيت مربی حفظ قرآن كريم گفت: در این دوره مربیان با روش حفظ قران، چرایی حفظ و اصول عملی کلاسداری آشنا خواهند شد.

وی با بیان اینکه در اولین روز از این دوره آزمون حفظ و تجوید از مربیان گرفته می شود، اظهار داشت: برپایی محفل انس با قرآن کریم با حضور حافظ برتر استانی از برنامه های شاخص دوره های تربیت مربی در خراسان رضوی است.

مسؤول امور قرآنی اوقاف خراسان رضوی در پایان گفت: دوره های تربیت مربی حفظ قرآن با حضور هفت نفر از اساتید آقا و بانو اعزامی از قم در محل ساختمان فدک واقع در خیابان هاشمی نژاد مشهد برگزار می شود.

ثبت نخستین وقف با نیت عزاداری سیدالشهدا در تایباد

احمدمحمدیان، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تایباد گفت: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) بنیانگذار مذهب شیعه در اسلام، نخستین وقف با نیت عزاداری سیدالشهدا(ع) و برگزاری مراسم های فرهنگی، مذهبی و قرآنی حوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س)  در شهرستان تایباد به ثبت رسید.

وی در تشریح این خبر اظهار داشت: نیکوکار خیراندیش، عباس علی ارحمی، شش دانگ یک باب منزل مسکونی خود به مساحت 125 متر مربع وبه ارزش یک میلیارد ریال را وقف عزاداری سرور وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و امورات فرهنگی، مذهبی و قرآنی حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) در شهرستان تایباد وقف کرد.

محمدیان افزود: در شرایط فعلی که اسلام مورد هجمه قرار گرفته است، فعالیت‌های حوزه علمیه در حوزه های مذهبی وقرآنی در مقابله با اسلام ستیزی‌ها باید از غنای بیشتری برخوردار باشد و به ترویج سبک زندگی اسلامی بیش از پیش پرداخته شود و این یک نیاز مبرم است.

وی با بیان اینکه سنت حسنه وقف از صدر اسلام تا کنون در خدمت دین و آموزه های دینی بوده خاطرنشان کرد: ایجاد موقوفات جدید با نیت تامین هزینه های حوزه های علمیه در سراسر کشور یک ضرورت فوری است وباید وقف به عنوان یکی از منابع مالی دین در خدمت ترویج و تبلیغ آموزه های دینی واسلامی قرار بگیرد.

این مقام مسؤول در پایان ضمن تشکر از نیکوکاران وخیران شهرستان های تایباد و باخرز، که به تبعیت از نهضت عاشورا، همواره با حضور در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی حماسه آفریده و برگ‌های زرینی را در تاریخ این شهرستان به ثبت رسانده‌اند، خواستار مشارکت هر چه بیشتر مردم در سنت حسنه وقف و ترویج این سیره حسینی شد.

گفتنی است، در سال جاری 18 وقف برای شهرستان های تایباد و باخرز به ثبت رسیده که 12 مورد در تایباد و 6 مورد دیگر در شهرستان باخرز به ثبت رسیده است.

آغاز عملیات اجرایی احداث ساختمان موزه مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی

عملیات اجرایی احداث ساختمان موزه مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی با مساحتی بالغ بر 8 هزار متر زیر بنا شروع شد. مرحله نخست این عملیات اجرایی با عملیات خاکبرداری به حجم 60 هزار متر مکعب، توسط تیپ 45 حضرت جوادالائمه(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد.

پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی در زمينی با مساحت بالغ بر 20 هزار متر مربع در ضلع جنوبی بوستان کوهسنگی مشهد می باشد که مراحل احداث ساختمان پژوهشکده و بیداری اسلامی این پروژه نیز در حال انجام و پیشرفت است./930/ت303/ب1

ارسال نظرات