۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۵۱۳۷۴۱
حجت‌الاسلام لاجوردی:

دادن شخصیت «جیمز باندی» به دختران ظلم است

رییس مؤسسه لیلة القدر با بیان این که بدون عوض کردن فکر نمی‌شود لباس مردم را عوض کرد، گفت: باید برای ورزش دختران فکر کرد و برای تعلیم و آموزش سبک زندگی اسلامی دختران برنامه داشت.
حجت الاسلام سید عباس لاجوردی حجت الاسلام سید عباس لاجوردی، رییس موسسه لیله القدر

حجت‌الاسلام سید عباس لاجوردی، رییس مؤسسه لیلة القدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که از نظر قرآن در جایگاه اجتماعی افراد جنسیت مطرح نیست، اظهار داشت: همه انسان‌ها از نفس واحده خلق شده‌اند و جنسیت مدخلیتی در مراتب فضیلت انسانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ظلمی که به دین شده است با توجه به برخورد بدی که در تاریخ بشر نسبت به جنس مؤنث بوده است و زن به صورت کالا بوده به جوامع دینی سرایت کرده و این نگاه را به دین نسبت می‌دهند در حالی که شرافت زن در دین بسیار مورد تأکید است و از آیات و نشانه‌های قدرت و عظمت خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اهتمامی که روایات به جنس دختر دارد از نظر محبت و عاطفه بیشتر از پسران است و این که در اسلام نفقه از دوش زن برداشته شده است از روی لطف و عنایت خداوند به جنس زن است و اگر زن در جایگاه خود بنشیند و محور مودت و عاطفه در خانواده باشد به نفع زن و جامعه است.

دادن شخصیت جیمز باندی به زن ظلم است

وی افزود: خداوند ظرافت، لطافت، دقت، احساس، عاطفه و عشق‌ورزی که شالوده زندگی انسان است و به زندگی انسان معنا می‌دهد را در زن قرار داده است و زن را آیه، لباس، مایه سکون و مزرعه می‌داند و ما هم باید این موارد را در وجود زن تقویت کنیم؛ این که ما هم مانند غرب شخصیت جیمز باندی به زن بدهیم در حقیقت ظلم به زن است.

رییس مؤسسه لیلة القدر با اشاره به هجوم غرب برای نفوذ در جامعه با عنوان آزادی و حقوق بشر، تصریح کرد: این که ما یک روز را به نام روز دختر بنامیم و گلی به دست بگیریم خوب است؛ اما کافی نیست بلکه باید به صورت متمرکز به حقوق و جایگاه و نقش دختران و زنان در جامعه توجه کنیم و نسبت به ورزش و دیگر فعالیت‌های اجتماعی دختران نگاه مناسبی و دقیقی داشته باشیم.

وی با بیان این که باید متناسب با استعداد و نوع خلقت دختران زمینه‌های حضور اجتماعی دختران فراهم شود، گفت: امروز در جامعه ما بار سنگینی از مسؤولیت‌ها بر دوش زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست یا بی‌سرپرست قرار گرفته است و ما باید یک فکر اساسی داشته باشیم و فرهنگ‌سازی کنیم و دولت حمایت کند، دولت باید مشاغل و بیمه‌های خاص برای زنان در نظر بگیرد.

ارزش‌های شاهنشاهی در حال بیرون آمدن از کما است

حجت‌الاسلام لاجوردی با اشاره به مباحث فمینیستی که در جامعه مطرح می‌شود داشتن نگاه جدید به نقش و جایگاه جنس مؤنث در جامعه را ضروری دانست و افزود: ما وارث یک نظام شاهنشاهی بودیم که می‌خواستند همه چیز ما را غربی کنند؛ اگر چه که انقلاب شد و نظام عوض شد ولی همه افکار عوض نشد بلکه ارزش‌های شاهنشاهی تحت تأثیر انقلاب اسلامی به کما رفت و امروز در حال بیرون آمدن از کما است.

دچار تشتت فرهنگی هستیم

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب متناسب با نیاز روز برنامه‌ریزی نکردیم و مدام عقب‌نشینی و انفعالی برخورد کردیم، به تدریج رفتارها تغییر کرد و افراط‌گری در مباحث فرهنگی به نفرت تبدیل شد و الان هم متولیان امر غافل هستند و دچار تشتت فرهنگی هستیم؛ روحانیان و مراجع و مسؤولان فرهنگی باید سمت‌وسوی هماهنگی داشته باشند و جلوی فساد و نفوذ فرهنگی را بگیرند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این که انگلیس از طریق رضاشاه بی‌حجابی را در کشور رواج داد به خاطر این بود که می‌دانست اگر بی‌حجابی باشد خیلی از کارهای دیگر را هم می‌تواند انجام دهد و حتی می‌تواند از طریق بر هم زدن نظام خانواده در تولید و صنعت و اقتصاد ما نفوذ کند.

عفاف و حجاب میوه شناخت و تربیت است

وی حجاب و عفاف را میوه شناخت و تربیت دانست و افزود: اگر ما نتوانیم نوع نگاه و تربیت را در جامعه اصلاح کنیم حجاب و عفاف ما تحمیلی خواهد شد و تحمیل هم بی‌ثمر خواهد بود؛ ما باید تحلیل کنیم نه تحمیل؛ ما باید تبیین کنیم نه اجبار؛ نمی‌شود که تنها با غلیان احساسات بدون این که فکر انسان‌ها را عوض کنیم لباسشان را عوض کنیم.

مسؤولان به جای پرداختن به جنجال‌های سیاسی به فرهنگ جامعه بپردازند

رییس مؤسسه لیلة القدر تصریح کرد: اگر مسؤولان به جای پرداختن به مسائل سیاسی به مسائل فرهنگی و تربیتی و آموزشی بپردازند بسیاری از مشکلات قابل حل است؛ امروز که روز دختر است باید دید که جایگاه دختران در جامعه ما چیست و آیا نیازهای جسمی و روحی آنها برطرف می‌شود یا خیر؟ باید برای ورزش دختران فکر کرد و برای تعلیم و آموزش سبک زندگی اسلامی دختران برنامه داشت تا دختران ما در جامعه بی‌تحرک نباشند.

وی با بیان اینکه ما دیالوگ و زبان قوم خود را نتوانسته‌ایم پیدا کنیم، افزود: یک روحانی نمی‌داند که چگونه باید با نسل جوان ارتباط برقرار کند و چطور او را بشناسد؛ بسیاری از بدی‌های جوانان نشانه خوبی آنها است؛ زیرا بچه‌ای که شیشه کسی را می‌شکند به خاطر این است که نیازهای او را نتوانستیم برطرف کنیم و به او توجه نشده است.

بی‌حجابی‌ها بازتاب عملکرد نامناسب

حجت‌الاسلام لاجوردی اظهار داشت: من خیلی از بی‌حجابی‌ها و برخورد بد با روحانیت را به خاطر این می‌دانم که مردم بازتاب کار روحانیت را به آن‌ها نشان می‌دهند و به اصطلاح دهن‌کجی به نظام می‌کنند زیرا من باعث شدم که او من را این‌جور ببیند./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات