۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۱۳۵۴۱
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

نباید پست های مدیریتی کشور تنها بین عده‌ای خاص دست به دست شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که زمینه گردش نخبگان در کشور فراهم شود؛ زیرا اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون پست های مدیریتی تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از افراد دست به دست شود، صحیح نیست.
سمیه محمودی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سمیه محمودی دوشنبه شب در جلسه بررسی مسائل و معضلات شهرستانهای شهرضا و دهاقان که در محل فرمانداری شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: جلسات متعددی به وزیر صنعت معدن تجارت برای پیگیری و حل مشکلات صنعتگران دو شهرستان شهرضا و دهاقان برگزار شد که در نتیجه آن اخذ برخی از مصوبات به سود هردو شهرستان بوده است.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی هم باید از سرمایه گذاران حمایت کنیم و هم باید اشتغال موجود را حفظ کنیم، این در حالی است که رشد و توسعه صنایع با اهدف ایجاد اشتغال جدید نیز باید در دستور کار باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمار و ارقامی که به مسؤولان ارشد کشوری می‌رسد با واقعیات موجود از زمین تا آسمان تفاوت دارد، این قبیل از مدیران باید با سفر به مناطق مختلف از واقعیت موجود باخبر شوند.

محمودی ادامه داد: یکی از مطالبات مردم از دولت دوازدهم، اتخاذ تدبیر لازم برای پیگیری و حل مشکلات مردم با استفاده از انتخاب مدیران شایسته و لایق است.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات کشور ما سیاست زدگی در همه امور است، نباید صنعت را سیاسی کنیم؛ برای کمک به رشد و توسعه اقتصاد کشور باید صنعت کشور به دست افراد کاردان و شایسته اداره شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: باید زمینه‌ای فراهم کنیم که زمینه گردش نخبگان در کشور فراهم شود، اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون پستهای مدیریتی تنها بین 200 تا 300 نفر از افراد دست به دست شود، صحیح نیست.

محمودی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد ملی نخبگانی وجود دارند که می‌توانند به مردم و کشور کمک کنند، پس نباید صرفاً از افراد سیاسی برای تصدی پستهای مدیریت استفاده کنیم زیرا ضرر چنین وضعیتی فقط نصیب مردم می‌شود.

وی در خبش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: در شهرستانهای شهرضا و دهاقان حدود 8 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که هریک از آنها مشکلات مخصوص به خود را دارند اما مهمترین معضلات این نواحی و شهرکها مربوط به نبود زیرساختهای لازم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: متأسفانه زمینهای صنعتی به بهای زیادی به صاحبان صنایع فروخته می‌شود در حالی که یک قطعه زمین بایر قیمتی به مراتب کمتر از این مبالغ دارد، از طرف دیگر اگر زمینی به صنعتگری فروخته می‌شود، باید زیرساختهای آن نیز تکمیل باشد.

محمودی عنوان کرد: در شهرک رازی شهرضا که یک شهرک بزرگ در سطح ملی است، مشکلات مختلفی در زمینه خدمات عمومی به ویژه آب وجود دارد، که باید پیگیری و سریعترین زمان ممکن برطرف شود.

وی تصریح کرد: اخیراً شاهد احداث کارخانجاتی در خارج از محدوده شهرکهای صنعتی هستیم، بنده از مسؤولان می‌پرسم آیا باید در مقابل احداث اینگونه کارخانجات سکوت کنیم تا مشکل جدیدی ایجاد شود؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: وقتی از صاحبان اینگونه شرکتها علت این کار را می‌پرسیم متأسفانه بیان می‌کنند که اگر زمین کارخانه را از اداره منابع طبیعی خریداری کنند برای آنها بسیار باصرفه‌تر است، اگر اینگونه مشکلات تنها مختص استان اصفهان است بفرمایید تا پیگیری و حل کنیم و اگر در همه جا وجود دارد، مسؤولان درباره علت آن پاسخ دهند.

محمودی تأکید کرد: مشکلات صنعتگران با سازمانهای امور مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی باید در سطح ملی پیگیری و حل شود اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر چشم خود را بر واقعیات موجود نبندیم و به آمار ارقامی که به دست ما می‌رسد اکتفا نکنیم، می‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وقتی به کارخانه یا واحد صنعتی جواز تأسیس داده می‌شود، تعداد اشتغال ایجاد شده از سوی آن نیز در آن قید می‌شود، بعد مسؤولان همین اعداد و ارقام را جمع می‌بندند و به عنوان آمار اشتغال اعلام می‌کنند در حالی که بسیاری از این واحدهای صنعتی هرگز ایجاد نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم شهرضا و دهاقان بسیار علاقه داشتند که وزیر صنعت معدن تجارت شخصاً به این شهرستانها سفر و از نزدیک با جریان امور آشنا شوند، اینکه تنها پشت میز بنشینیم و درباره مسائل تصمیم بگیریم، کار درستی نیست.

محمودی تأکید کرد: سامانه بهمین یاب و قواعد راجع به آن تنها یک مسکن موقتی بیش نیست، متأسفانه برخی از صنعتگران وقتی که قرار بر توزیع تسهیلات است با حرص و ولع به دنبال اخذ آن هستند بدون آنکه به وضع بازار و توان بازپرداخت آن توجه کنند.

وی گفت: در جلسه‌ای که با آقای یزدانی، معاون وزیر صنعت معدن تجارت در شهرستان برگزار شد، بنده بر نگارش صورتجلسه و قید زمان در آن تأکید کردم اما ایشان گفتند ما مسلمان هستیم و به قولمان عمل می‌کنیم، حال باید از ایشان پرسید پس از گذشت چندماه چرا مصوبات اجرا نشده است؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: صنعتگران کشور در واقع خیران بزرگی هستند که باید برای آنها فرش قرمز پهن کنیم، بنده این مشأله را بارها در جلسات شوراهای اداری مطرح کرده‌ام اما باید بدانیم که در حالی که معضلاتی نظیر قاچاق کالا و واردات بی رویه کالا وجود دارد، شرکت واگن سازی شهرستان با واردات بی رویه این کالا توسط وزارت راه و شهرسازی، با چالشهای جدی مواجه شده است.

محمودی گفت: اینکه شرکت فولاد مبارکه مواد اولیه را به صنعتگران داخلی و از آن جمله صنعتگر مستقر در شهرک رازی شهرضا که تنها چند کیلومتر با آن فاصله دارد، با قیمتی گزاف می‌فروشد اما همین محصول را با قیمتی ارزانتر به خارج از کشور صادر می‌کند، جای پرسش دارد.

وی همچنین تأکید کرد: قرار نیست تنها یک عده خاص مجوز فروشگاه‌های بزرگ را صادر کنند، مجوز این فروشگاه‌ها باید با هماهنگی مسؤولان شهرستانها اجام شود چون احداث غیراصولی این فروشگاه‌ها در شهرستانی همچون شهرضا که سابقه زیادی در حوزه تجارت دارد، باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی کوچک و باسابقه‌تر شده است./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات