۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۱۳۵۱۲
تحلیلگر مسائل بین الملل:

تنها سیاست خارجی ترامپ مقابله با برجام است

هانی زاده گفت: در طول ۶ ماه گذشته و از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید تنها اقدام صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی آمریکا مقابله با برجام بود.
حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل و معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه در طول 6 ماه گذشته و از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید تنها اقدام صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی آمریکا مقابله با برجام بود، اظهار داشت: در این 6 ماه دهها تحریم از سوی آمریکا علیه ایران وضع شد و چنین امری نشان دهنده آن است که آمریکا قصد احترام گذاشتن به اراده جامعه جهانی را ندارد و ثابت کرد که مایل به تعامل توأم با احترام با ایران نیست.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه برجام یک توافقنامه بین المللی و ثبت شده در دبیرخانه سازمان ملل است، تصریح کرد: متأسفانه دولت های آمریکا به ویژه دولت ترامپ ثابت کرد که به هیچکدام از قوانین بین المللی پایبند نیست و قصد باج خواهی و تسلیم ایران را دارد؛ به همین دلیل در ماه های گذشته فشارهای زیادی علیه ایران اعمال شد هر چند که ایران سازوکارها و راهکارهای تقابل با باج خواهی آمریکا را دارد.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با اشاره به اینکه برجامی میان ایران و آمریکا نمانده است، افزود: اکنون ایران گام اساسی برای تقابل با باج خواهی آمریکا بردارد و توافقنامه را به طور دوجانبه با آن لغو کند اما تعامل با سایر کشورهای امضا کننده توافقنامه برجام را حفظ و به آن ادامه دهد.

هانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تعیین گروه کاری برای یافتن راهکارهای قانونی جهت اعلام رسمی عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ اشاره و عنوان کرد: طبق قوانین بین المللی و براساس بندهای موجود در برجام، آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که می تواند درباره پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام اظهارنظر کند.

وی ادامه داد: اینکه آمریکایی ها به طور یکجانبه اعلام کنند ایران به برجام پایبند نیست، نقض آشکار برجام محسوب می شود ضمن اینکه آمریکایی ها همه مسائل سیاسی همچون وجود چند جاسوس آمریکایی در زندان های ایران و امنیت منطقه را به برجام مرتبط کرده اند در حالی که ارتباطی میان آنها نیست.

تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان گفت: ایران به همه تعهدات برجامی عمل کرده است و طبق اظهار نظر مدیر کل آژانش بین المللی انرژی هسته ای، توانسته اطمینان آژانس را جلب کند؛ هر چند که آمریکایی ها مایل نیستند به تعامل با جامعه جهانی ادامه دهند./9456/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات