۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۵۱۲۸۶۷
مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین:

هدایت و ضلالت نتیجه اعمال انسان است

حجت الاسلام کریمیان گفت: ضلالت هر کسی از ناحیه خودش شروع می‌شود و به طور مستقیم منسوب به خواست و رفتار خود او است و به طور غیرمستقیم به خداوند که نیروبخش انسان است نسبت داده می‌شود از این رو هدایت و ضلالت در حقیقت پاداش یا مجازات خداوند نسبت به برخی از اعمال و کردار انسان‌ها است.
حجت الاسلام کریمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام احسان کریمیان مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین جمعه شب در حسینیه امامزاده زبیده خاتون قزوین با اشاره به نیازمندی انسان به توفیق الهی گفت: انسان‌ها هم به نیروی خدادادی محتاج و مجهزند و هم به توفیق او نیاز دارند تا قادر به انجام کارهای خوب و دوری از کارهای بد باشند.

وی در ادامه با اشاره به نیروی الهی در کنار اسباب و اختیارات ظاهری انسان افزود: آدمیان کارهای نیک خود را با راهنمایی و تشویق خداوند متعال و نیرو و اختیاری که خداوند برایشان آفریده انجام می‌دهند و کارهای بد خود را برخلاف نهی الهی اما با اختیار خدادادی خویش انجام می‌دهند.

مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال نیروی خود را در اختیار بشر قرار داده است تا در مسیر خیر به کار بگیرد اظهار کرد: امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند خداوند بلندمرتبه جن و انس را آفریده تا او را پرستش کنند و آنان را نیافریده که او را نافرمانی کنند از این رو پس همه انسان‌ها را در راستای آنچه که برای آن آفریده شده قرار داده پس وای بر کسی که بی‌بصیرتی را بر هدایت ترجیح دهد.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با اشاره به انجام کار خیر و شر مطابق اراده خداوند متعال ابراز کرد: خداوند متعال فقط به امور نیک فرمان داده و از کارهای زشت نهی می‌کند از این رو آن کسی که کار خیر یا شری را انجام می‌دهد در متن آن سیستمی زندگی می‌کند که خداوند اراده کرده است نه خارج از آن و این گونه نیست که امور از دست خداوند خارج شده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ناحیه خداوند متعال هیچ اجباری برای انجام گناه به انسان تحمیل نمی‌شود خاطرنشان کرد: خداوند عادل‌تر و حکیم‌تر از آن است که مردم را به گناه وادار کند خداوند فرموده است ای فرزند آدم مد به اعمال نیک تو از تو سزاوارتر هستم زیرا همه آنها را با نیرو و توفیق و وسایل لازمی که در وجود تو گذاشته ام انجام داده‌ای و تو به گناهانت از من سزاوارتری.

مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین در ادامه با اشاره به مسأله هدایت و گمراهی تاکید کرد: خداوند متعال در اصل خلقت بشر استعداد هدایت و امکان رشد را قرار داده است و این هدایت نخست از ناحیه خداوند سبحان است قرآن کریم در این باره می‌فرماید ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شاکر باشد و قبول کند یا ناسپاسی بورزد.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه ضلالت و گمراهی انسان را از ناحیه خود او دانست و تصریح کرد: ضلالت هر کسی از ناحیه خودش شروع می‌شود و به طور مستقیم منسوب به خواست و رفتار خود او است و به طور غیرمستقیم به خداوند که نیروبخش انسان است نسبت داده می‌شود از این رو هدایت و ضلالت در حقیقت پاداش یا مجازات خداوند نسبت به برخی از اعمال و کردار انسان‌ها است.

وی در پایان گفت: هنگامی که بنده خدا از آنچه که خدا به او امر کرده اطاعت کند عملش موافق امر خداوند متعال است از این رو اگر آن بنده بخواهد داخل پاره‌ای از گناهان شود خداوند بین او و آن گناه حایل می‌گردد در نتیجه بنده آن گناه را مرتکب نخواهد شد و این عدم ارتکاب به توفیق خداوند متعال صورت گرفته خواهد شد از این رو بند موفق کسی است که مطیع خداوند باشد و شکست خورده و ناموفق کسی است که از فرمان خداوند متعال سرپیچی کند./873/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات