۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۱۲۵۲۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

برگزاری چهارمین همایش ملی مشروطیت در تبریز، اعلام ویژه برنامه های شبکه سهند در سالروز شهادت امام جعفرصادق، وقف زمین در سراب برای احداث مسجد از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، چهارمین همایش ملی مشروطیت با موضوع «رویکردها و جریان‌های فکری – سیاسی در مشروطیت ایران» ساعت 9 صبح روز شنبه (14 مرداد) در تالار شماره 3 دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود. 
اندیشه‌های دینی و مشروطیت، ناسیونالیسم و مشروطیت، قانون‌گرایی و مشروطیت، تجددخواهی در انقلاب مشروطیت، اندیشه‌های سیاسی نوین در مشروطه ایران، از جمله محورهای برگزاری این همایش است. 
همچنین، احزاب و مطبوعات در عصر مشروطه، آذربایجان و مشروطیت ایران، جریان ادبی در عصر مشروطه، مبانی فکری حقوق اساسی در مشروطیت، مشروطیت و دولت ملی مدرن و مشروطیت و جریان نفوذ، از دیگر محورهای این همایش به حساب می‌آید. 
گفتنی است؛ بر اساس اعلام دبیر این همایش، سی‌ام تیرماه سال 96، آخرین مهلت ارسال مقالات است.
دو امامزاده مرند میزبان طرح نشاط معنوی دانش‌آموزان
حجت‌الاسلام اختیاری، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه مرند، اظهار کرد: اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان و شناساندن وقف و آموزش قرآن و احکام دینی به عموم جامعه از جمله اهداف برگزاری طرح نشاط معنوی است.
وی با بیان این‌که ۱۰۰ دانش آموز در طرح نشاط معنوی شهرستان مرند حضور می‌یابند، خاطرنشان کرد: امامزادگان سیداحمد و ابراهیم(ع) شهرستان مرند به عنوان مراکز اجرای طرح نشاط معنوی در شهرستان انتخاب شده‌اند. اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان و شناساندن وقف و آموزش قرآن و احکام دینی به عموم جامعه از جمله اهداف برگزاری طرح نشاط معنوی است.
حجت‌الاسلام اختیاری با اشاره به گرایش‌های قرآنی و آموزشی در این طرح یادآور شد: آموزش قرآن کریم نظیر روخوانی، روان‌خوانی، ترجمه، مفاهیم و حفظ قرآن کریم، اعتقادات، داستان‌های ائمه معصومین(ع) و پیامبران و احکام به تناسب سطح و مقطع تحصیلی به شرکت‌کنندگان تدریس می‌شود.
وی افزود: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و بهینه‌ سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با هدف تقویت و ارتقای بنیه اعتقادی، دینی، اخلاقی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، در فضای معنوی امامزادگان از دیگر اهداف اجرای طرح تابستانه نشاط معنوی است.
ویژه برنامه های شبکه سهند در سالروز شهادت امام جعفرصادق
همزمان با شب شهادت بنیانگذار شیعه جعفری در صدای مرکز آذربایجان شرقی ویژه برنامه ای 180 دقیقه ای از ساعت 9:00 صبح روز پنجشنبه به تهیه کنندگی بهروز جعفری به روی آنتن رادیو تبریز می رود. در این ویژه برنامه لطیف نقی وند گوینده، مریم رستمی نویسنده، زهرا بی شک و مصطفی قنادی گزارشگر و زهرا یوسفی صدابردار هستند.
در این ویژه برنامه با دعوت از کارشناسان مذهبی به بررسی زندگی پربار امام جعفر صادق(ع)  و نقش بی بدیل ایشان در پایه گذاری و استحکام مذهب شیعه اثنی عشری می پردازد. گزارش از مراسم های ویژه این روز در مساجد و نقاط مختلف شهر ، پخش پیامک ها و تلفن های مردمی از دیگر آیتم های این برنامه خواهد بود.
شبکه سهند هم در شب شهادت و روز شهادت ششمین پیشوای مسلمانان برنامه های خاصی تقدیم بیننده های خود می کند، میزگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) چهارشنبه و پنج شنبه در دوقسمت به تهیه کنندگی محمد رسولی پخش می شود و برنامه صبحگاهی سحرلر هم در روز شهادت آن امام همام به صورت ویژه برنامه پخش خواهد کرد.
 در این ویژه برنامه با دعوت از کارشناسان حوزه و حجت الاسلام غلامی رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی کشور ابعاد مختلف زندگی امام جعفر صادق(ع) و نقش ایشان در تربیت و پرورش شاگردان و دانشمندانی بی نظیر در دنیای اسلام پرداخته می شود.
وقف زمینی در سراب برای احداث مسجد
حجت‌الاسلام عزت‌الله تقی‌زاده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سراب، در گفت‌وگو با خبرنگاران، از ثبت یک قطعه زمین در روستای منقوطای سراب جهت احداث مسجد بین راهی توسط یم واقف خیراندیش خبر داد و گفت: این قطعه زمین توسط حاج نوری نظری ساکن روستای منقوطای وقف شده است.
وی، افزود: این وقف زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع واقع در بیست کیلومتری جاده سراب ـ اردبیل در منطقه صائین و به ارزش تقریبی ۱۵۰ میلیون تومان می باشد که جهت احداث مسجد بین راهی به نام مسجد امام حسین (ع) وقف شده است. قبض و اقباض این وقف با کارشناس حقوقی اداره اوقاف و امور خیریه سراب در روستای متقوطای انجام گرفت.
حجت‌الاسلام تقی زاده، خاطرنشان کرد: زمین وقف شده در منطقه‌ای واقع شده که محل عبور مسافران زیادی در طول سال است و عدم وجود مسجد بین راهی، می‌تواند به اهمیت این وقف بیفزاید./935/ت۳۰۳/ب۱

 

ارسال نظرات