۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۱۲۲۴۳

دو فصلنامه پژوهش‌نامه سبک زندگی در گام سوم

مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، سومین شماره پژوهش‌نامه سبک زندگی را منتشر کرد.
دو فصلنامه پژوهش‌نامه سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، سومین شماره پژوهش‌نامه سبک زندگی را به مدیرمسؤولی دکتر محمد فعالی منتشر کرد.

در این شماره از دوفصلنامه پژوهش‌نامه سبک زندگی این مقالات پیش‌روی ما قرار گرفته است:

مدل جامع کنش از منظر عرفان و قرآن

ظرفیت روان‌شناسی بر سبک زندگی

نقش عوامل عاطفی ـ روانی در تحکیم خانواده از منظر آیات و روایت با رویکرد سبک زندگی اسلامی

نسبت «سبک زندگی » و «معنای زندگی» در اندیشه آلفرد

کارکردها مهمانی در سبک زندگی اسلامی

بررسی پیش‌بینی گرایش به رفتارهای ریسک‌پذیر بر اساس خودکار آمدی و هیجان‌خواهی در بین دانشجویان

 

مدل جامع کنش از منظر عرفان و قرآن

 محمد تقی فعالی

 مطهره فعالی

چکیده: اسم شریف الله، جامع‌ترین اسم خداست. نام زیبای رحمان، به معنای خیرخواه و بخشنده می‌باشند. از آنجا که دین بر اساس اسم جامع رحمان نازل شده است، می‌توان گفت که احسان عصاره دین است.

محور مقاله نظریه احسان است و این نظریه به ما می‌گوید که احسان از یک سو مظهر جامع رحمان است و از سوی دیگر، دین خالص بوده و وجه جامع تمام ابعاد دین می‌باشد. این نظریه دارای مبانی مختلفی است.

در این مقاله ضمن بررسی ابعاد مختلف نظریه احسان؛ تلاش شده است مبانی و دلائل آن از منظر عرفان و قرآن تحلیل و بررسی گردد.

 

ظرفیت روان‌شناسی بر سبک زندگی

مسعود آذربایجانی

چکیده: موضوع بحث «ظرفیت‌شناسی روان‌شناسی بر سبک زندگی» است. هدف این است که ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانش‌های روان‌شناسی را برای تحلیل و تبیین مباحث و مسائل سبک زندگی به کار بریم. روش ما در این جستار، «تحلیل و تبیین کیفی» متون و منابع اصلی و کلاسیک روان‌شناسی است. داده‌های این پژوهش عبارتند از: برای توصیف، تبیین، پیش‌بینی، کنترل و تغییر رفتارها و الگوهای سبک زندگی می‌توانیم از روان‌شناسی رشد در بخش دوره‌ها، ابعاد و عوامل رشد؛ از روان‌شناسی شناختی  در بخش احساس و ادراک، یادگیری، زبان، تفکر و حافظه، از روان شناسی شخصیت در بخش نیازها و انگیزه‌ها، پدیداری شخصیت، تفاوت‌های فردی و نظریه‌های شخصیت؛ از روان‌شناسی اجتماعی در مسائل نگرش، پیش داوری، جاذبه میان فردی، پرخاشگری و نفوذ اجتماعی و بالاخره از روان‌شناسی بالینی در مباحث روان‌سنجی، مقابله با اضطراب و فشار روانی و شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار و شیوه درمان استفاده کنیم.

نتایج این پژوهش این است که برای تحلیل و تبیین سبک زندگی از شاخه‌های مختلف روانشناسی باید بهره‌مند شد و با استفاده از اکثر مباحث و شاخه‌ها روان‌شناسی می‌توان فهم درست‌تری از مسائل سبک زندگی پیدا کرد.

 

نقش عوامل عاطفی ـ روانی در تحکیم خانواده از منظر آیات و روایت با رویکرد سبک زندگی اسلامی

مجید استادی

محمدرضا سالاری‌فر

چکیده: استحکام خانواده نقش اساسی و تقویت ارزش‌ها در جامعه دارد. با این حال در عصر کنونی نظام خانواده دچار چالش‌های اساسی شده و پایه‌های آن متزلزل شده است. تحقیق حاضر به عوامل عاطفی ـ روانی تحکیم خانواده از منظر آیات و روایت با رویکرد سبک زندگی اسلامی می‌پردازد. به جهت نقش مؤثر باروها و ارزش‌ها اسلامی مردم، استفاده از آموزه‌های قرآن و روایت اهل بیت علیهم السلام در حفظ و تحکیم خانواده در ایران نقش اساسی دارد.

این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و روش‌های  تفسیری و فهم حدیث در مکتب اهل بیت علیهم السلام انجام شده است.

بر اساس نتایج این تحقیق در جنبه عاطفی ـ روانی، ابزار محبت، حمایت روانی؛ احترام متقابل خوش‌بینی، فروتنی، بخشش و گذشت، عیب‌پوشی، مهار هیجان‌های منفی، قدردانی از یکدیگر، تأمین نیاز جنسی همسران و اجرای برنامه‌های نشاط بخش در استحکام خانواده نقش دارند. در نتیجه استفاده از مهارت مبنی بر سبک زندگی اسلامی برای تقویت این ابعاد در خانواده و اصلاح الگوی رفتاری به پایداری روابط خانوادگی کمک می‌کند.

 

نسبت «سبک زندگی » و «معنای زندگی» در اندیشه آلفرد آدلر

مهدی فدایی

چکیده: از منظر روان‌شناسی آلفرد آدلر، معنای زندگی به مثابه شناخت زندگی و اهداف ناظر به آن در طول تاریخ از دغدغه‌ها اصلی بشر بوده است. توجه معنای زندگی از یک سو در آثار آدلر و توجه به سبک زندگی نه به عنوان رفتار و منش، بلکه به عنوان امری که همه رفتارها و تجربیات انسانی (زندگی) را هدایت می‌کند خود به واسطه خوی‌ها و منش فردی شکل گرفته، ما را نسبت به رابطه معنای زندگی و سبک زندگی در اندیشه آلفرد آدلر بر می‌انگیزد؛ لذا در این مقاله با تمرکز بر دیدگاه‌های وی، به نسبت به این دو مفهوم می‌پردازیم.

از یافته‌های این پژوهش می‌توان به رابطه بازنمایی سبک زندگی و معنای در اندیشه آدلری اشاره کرد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی تحلیلی است و بر اساس داده‌های برآمده از گردآوری کتابخانه ای به تحلیل مسأله اصلی مقاله پرداخته‌ایم.

 

کارکردها مهمانی در سبک زندگی اسلامی

نصر الله نظری

سید حسین شرف‌الدین

چکیده: نوشتار پیش‌رو، کوششی است برای دسترسی کارکردهای مهمانی در سبک زندگی اسلامی. این بررسی با ارجاع به معنای روایی و با تکیه بر روش تفسیری و تحلیل محتوای متون صورت گرفته و مشخص شده است که سبک زندگی به معنای مجموعه انتخاب‌های نمادین و دلالتمند، دارای عناصر و جلوه‌های گوناگونی است که در عرصه روابط اجتماعی، سنت مهمانی، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

این سنت علاوه بر تجلیات عینی و صورت‌های نمادین که بازگو کننده سبک زندگی اسلامی است، دارای آثار کارکردهایی است که مجموع حیات اجتماعی مسلمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سهم مؤثری در تمدن‌سازی اسلامی به عهده می‌گیرد. این آثار در واقع همان یافته‌های پژوهش به شمار می‌روند، در ارتباط با حیات اخروی و انسان عبارتند از: ‌«آمرزش الهی» و «ورود به بهشت و رهایی از جهنم.»

اما در حیات مادی به تناسب ویژگی‌های سبک زندگی نظیر «انتخاب»، «الگومندی» و «نمادین بودن»، « تعیین محدوده‌ها انتخاب»، «ارائه الگوهای رفتاری»، نظیر رفتارهای پیوندجویانه، صمیمانه، عاطفی، و مبتنی بر اعتماد اجتماعی از جمله این کارکردها است.

 مضاف بر اینکه مهمانی از طریق پر کردن اوقات فراغت، جنبه‌ها نمادین نیز پیدا کرده و از این طریق نیز اعمال کارکرد می‌کند.

 

بررسی پیش‌بینی گرایش به رفتارهای ریسک‌پذیر بر اساس خودکار آمدی و هیجان‌خواهی در بین دانشجویان

پرویز بتواز

عباس ابوالقاسمی

چکیده: این پژوهش با هدف پیش‌بینی گرایش به رفتارها ریسک‌پذیر بر اساس احساسات خودکارآمدی و هیجان‌خواهی بر روی دانشجویان اجرا شد و طرح پژوهش از نوع همبستگی است.

 جامعه آماری همه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور اردبیل در سال تحصیلی 94 -95 بودند و نمونه پژوهشی 290 دانشجو بود که به شیوه تصادفی ساده از دانشکده‌های مختلف دانشگاه انتخاب شدند و ابزار این پژوهش شامل مقایس هیجان‌خواهی زاکرمن؛ مقایس خود کارآمدی شوارتز(1995) بود. نتایج حاصل از ضریب هم‌بستگی پیرسون نشان داد که احساسات خود کارآمدی(38/0) و هیجان خواهی (32/0) با گرایش به رفتارها ریسک‌پذیری رابطه معناداری دارد و  تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که احساسات خود کار آمدی 35 درصد از واریانس و عدم بازداری از مؤلفه‌های هیجان‌خواهی 41 درصد از واریانس مربوط به گرایش رفتارهای پر خطر را تبیین می‌کند.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، سومین پژوهش‌نامه سبک زندگی به مدیرمسؤولی در 120 صفحه به قیمت 10000 تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۳/ش

 

ارسال نظرات