۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۵۱۰۹۳۴
دارالافتای مصر:

سید قطب به جنایات اخوان المسلمین وجهه شرعی بخشید

دیده‌بان فتواهای تکفیری دارالافتای مصر تاکید کرد که سید قطب با سوءاستفاده از مفاهیم دینی مانند جهاد به اقدامات جنایت آمیز این گروه وجهه شرعی بخشید.
دارالافتای مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز دیده‌بان فتواهای تکفیری و نظریات افراطی وابسته به دارالافتای مصر در جدیدترین گزارش خود با اشاره به شکل‌گیری جنبش اخوانی «حسم» یا «سواعد مصر» تاکید کرد که خشونت و افراط‌گرایی در تاریخ جمعیت اخوان المسلمین وجود داشته و استراتژی است که حسن البنا بدان اهتمام داشته است.

این مرکز افزود: خشونت‌گرایی مولود تحوّلات سال‌های اخیر در ساختار اخوان المسلمین نیست بلکه تمسّک به خشونت استراتژی است که از زمان شکل‌گیری اخوان بر آن تاکید شده و تمامی رهبران اخوانی این استراتژی را سرمشق خود قرار دادند.

دیده‌بان فتواهای تکفیری و نظریات افراطی خاطر نشان کرد: حسن البنا موسس اخوان المسلمین اولین فردی است که بذر خشونت در اخوان را کاشته و پس از او سید قطب با جعل اصطلاحات «حاکمیت»، «جهاد»، «جاهلیة جامعه» به این خشونت وجهه شرعی بخشید.

دارالافتای مصر با اشاره به نظریّات حسن البنا اظهار داشت: به اعتقاد موسس اخوان المسلمین استفاده از سلاح و قوه قاهره واجب شرعی است اما نیاز به فرا رسیدن زمان مناسب برای این امر است و عملا با این تفکر پایه و اساس «خشونت موجل» را به عنوان رکن اصلی شیوه تربیتی اخوانی‌ها بنیان نهاد.

مرکز دیده‌بان فتواهای تکفیری تصریح کرد: از مسائل بسیار خطرناک دیگر در گروه‌های اسلام‌گرا خصوصا جمعیت اخوان المسلمین که تا به امروز کسی جرأت انتقاد به آن را نیز نداشته، موضوع مشروع ساختن گفتمان و فکر خشونت‌گرایی است. سید قطب بارزترین شخصیتی است که به اندیشه مبارزه علیه حکومت‌ها و استفاده از خشونت وجهه شرعی بخشید.

این مرکز با بیان آنکه سید قطب اولین فردی است که مساله تقیه را در میان اخوانی‌ها ترویج داده، خاطر نشان کرد: سید قطب به اخوانی‌ها آموخت تا با رعایت تقیّه، هر زمان که در ضعف بودند از خشونت پرهیز کنند و هرزمان قدرت و ایستادگی در برابر حکومت‌ها را پیدا کردند علیه نظام‌های فاسد منطقه قیام کند.

دارالافتای مصر در پایان تاکید کرد که کشتار مردم به نام جهاد در راه خدا و یا انجام واجب دینی از سوی اخوان عملی انحرافی است تا با سوء استفاده از مفاهیم دینی جوانان را گمراه ساخته و آنها را وادار به جهاد و قیام علیه حاکمان کنند./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات