۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۵۰۹۴۵۹
امام جمعه دامغان در جمع ۴۰ شهردار کشور:

جاده ابریشم جاده پیوند ملت‌ها است

امام جمعه دامغان گفت: جاده ابریشم، جاده پیوند ملت‌ها، ظرفیتی برای نشر ارزش‌ها و نماد تعامل و تبادل فرهنگی و اقتصادی کشورها به دور از جنگ و ستیز است.
امام جمعه دامغان امام جمعه دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در ششمین همایش مدیران و شهرداران ایرانی جاده ابریشم که امروز به میزبانی شهرداری دامغان در محل تالار همایش‌های برلیان این شهرستان برگزار شد، این جاده تاریخی را مسیر تبادل فرهنگ‌ها و تجارت ملل برشمرد و اظهار داشت: تعامل 39 کشور در مسیر کهن جاده ابریشم و نقش این جاده در تعاملات ملت‌ها در هزاره ها و صده های گذشته سبب رشد و شکوفایی اقتصادی بوده و احیای این نقش می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

امام جمعه دامغان با اشاره به ارزش گردشگری و جهانگردی جاده ابریشم از گذشته تا به امروز و طول 11 هزار کیلومتری این جاده که شهرهای بسیاری را به هم پیوند داده بود، خاطر نشان کرد: میزبانی این همایش فاخر و برنامه‌هایی همچون جشنواره ملی پسته از موفقیت‌های شهرداری دامغان در راه معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان این شهرستان در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و زیربنایی است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان در ادامه با بیان اینکه دانایی و آگاهی شهرداران و مسؤولان شهری عنصر مهم ارتقاء شهرها است، تصریح کرد: توجه شهرداران به تاریخ و تمدن منطقه خود و آگاهی از شاخصه‌های فرهنگی آن منطقه، هوشمندی و خردگرایی، داشتن قابلیت‌های علمی، شخصیتی و تجربی، تدین و تعهد را از جمله خصوصیت لازم برای یک شهردار پویا و کارآمد است.

وی نگاه یکسان به شهروندان و بخش‌های مختلف شهر، بینش صحیح نسبت به مشکلات مردم و شناخت اولویت‌ها، بجا عمل کردن و توجه به عمران و آبادی شهر، توجه به بهداشت شهری، برجسته کردن نمادهای فرهنگی، برنامه ریزی برای رشد و توسعه منطقی شهر، نگاه درست و متوازن به رشد روبنایی و زیربنایی شهر، تولید ثروت و سرمایه، الگوبرداری از عملکرد شهرداری‌های موفق را از دیگر ویژگی‌های یک شهردار خوب و موفق عنوان و تصریح کرد: البته شهر خوب تنها با شهروندان خوب معنا و تحقق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با اشاره به شهرنشین بودن 60 درصد از جمعیت کشور، توجه بیش از پیش به فرهنگ را از لازمه‌های یک شهر اسلامی برشمرد و اضافه کرد: شهرستان دامغان با قدمتی چندین هزارساله، ابنیه تاریخی پرشمار، توانمندی‌های فراوان فرهنگی، اقتصادی و زیربنایی، مراکز دانشگاهی متعدد، حوزه‌های علمیه پویا و پرقدمت، نیروی انسانی تحصیل‌کرده، علما و فضلای سرشناس و ادبا و چهره‌های ملی و بین المللی فراوان دیباچه فرهنگ و تمدن و چهارراه استراتژیک تجارت و حمل و نقل است.

90 شهر عضو مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم هستند

مسعود نصرتی رییس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم نیز در ششمین همایش مدیران و شهرداران شهرهای ایرانی مسیر جاده ابریشم در دامغان با اشاره به اهمیت و پیشینه این راه تاریخی گفت: جاده ابریشم درگذشته به‌عنوان پل ارتباط فرهنگی و اقتصادی ملل و شهرهایی که این جاده ارزشمند از آنها عبور می‌کرده بوده است.

وی به برخی از ویژگی‌ها و دلایل اهمیت این جاده مهم اشاره کرد و افزود: رونق اقتصادی شهرهای مسیر جاده، معرفی بیشتر کشورها و شهرهای این مسیر، انتقال فرهنگ‌ها، ایجاد صلح و آرامش بین کشورها و شهرهای که این جاده از آنها عبور می‌کرده بوده است برخی از علل اهمیت این جاده است.

رییس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم به برخی از علل برگزاری این همایش و تشکیل مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم نیز اشاره کرد و افزود: می‌توان از طریق این مجمع همان نقش مهمی را که جاده ابریشم درگذشته در بین شهرهای این مسیر ایفا کرده دنبال کرد؛ در حال حاضر 7 منطقه آزاد تجاری در مسیر جاده ابریشم در ایران وجود دارد که با این مجمع همکاری خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری سالانه چهار نشست فصلی با حضور 40 شهردار شهرهای مسیر جاده ابریشم خاطرنشان کرد: مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم 90 عضو از شهرهای ایرانی و خارجی دارد و در جلسه قبلی مجمع جهانی، تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری شهرهای جاده ابریشم در دستور کار قرار گرفت که قرار است به‌عنوان ابزاری برای رونق اقتصادی این شهرها و مجمع استفاده شود.

شهردار قزوین خاطر نشان کرد: در سال 95 مبلغ 54 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداریهای شهرهای مسیر جاده ابریشم در کشورمان بوده که با برنامه‌ریزی و آینده‌اندیشی می‌توان با این میزان بودجه اقدامات خوبی برای رونق اقتصادی این شهرها انجام داد.

دامغان مرکز ایالت قومس و پایتخت ایران در عصر اشکانیان

علی اصغر مجد فرماندار دامغان نیز در این نشست جاده ابریشم را ظرفیت تاریخی مهمی در شکوفایی اقتصادی شهرها و کشورهای مسیر این راه تأثیرگذار و سند 1700 ساله تمدن سازی، بازرگانی و تبادل فرهنگی انسان‌ها معرفی کرد و اظهار داشت: شهرستان دامغان با هفت هزار سال تمدن از کهن‌ترین شهرهای مسیر جاده ابریشم است.

وی با اشاره به اینکه دامغان یا همان شهر صددروازه مرکز ایالت بزرگ قومس از ری تا نیشابور و در دوره‌ای از عصر حکومت اشکانیان پایتخت ایران بوده است، اضافه کرد: وجود بیش از 400 اثر و بنای تاریخی ارزشمند در شهرستان دامغان که 120 عدد از آنها به ثبت ملی رسیده است، گواهی بر اهمیت دامغان در دیباچه تاریخ کهن ایران زمین است.

فرماندار دامغان، تپه حصار هفت هزار ساله، مسجد تاریخانه نخستین مسجد ایران با 1200 سال قدمت، مجموعه شگرف چشمه علی، برج طغرل، برج پیرعلمدار و بقاع متبرکه امامزادگان متعدد را از جمله ابنیه مهم تاریخی دیار صددروازه برشمرد و گفت: ذخائر معدنی فراوان، جمعیتی قریب به 100 هزار نفر، 15 هزار کیلومتر مساحت، همجواری با چندین استان کشور، واقع شدن در مرکز کریدور شمال جنوب و شرق به غرب کشور، 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی و قریب به 15 هزار هکتار باغات پسته مرغوب دامغان از جمله توانمندی‌های این شهرستان است./200/977/ب1

ارسال نظرات