۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۰۸۵۲۴

ماهنامه فکه در گام صد و شصت و نهم

مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و شصت و چهارمین شماره ماهنامه فکه را منتشر کرده است.
ماهنامه فکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و شصت و نهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه ویژه خرداد 96 به سردبیری علی حسین‌پور منتشر کرده است.

این فصلنامه در هشت بخش «یادداشت‌ها»، «چشم‌انداز»، «موج بیداری»، «گذر از تاریخ»، «روایت راوی»، «یادمان»، «مدافعان حریم» و «فکه+» سامان یافته است.

 «قدردان نعمت بزرگ» و «انتظار فرج از نیمه خرداد»، عناوین بخش «یادداشت» و «گفتمان عمومی» و «مدیریت علمی» نیز مطالب بخش «چشم انداز» است.

ضمنا در بخش «موج بیداری» این ماهنامه عنوان «یک جمهوری اسلامی و یک جهان بحران» بررسی و موضوعاتی همچون «ماندن یا نماندن در خیابان» و «ماشین نو» و «تو در توهای بازار تهران» نیز در بخش «گذر از تاریخ» واکاوی شده است.

«یک جمهوری اسلامی و یک جهان بحران» عنوان مطلبی از محمد جواد مهدی زاده درباره نفوذ سیاسی ایران در کشورها منطقه است، وی در این باره چنین نگاشته است:

اینکه هر ابرقدرتی از هر فرصتی برای توسعه نفوذ و توان خود استفاده کند، چیزی است که هر عقل سلیمی با توجه به حوادث اخیر جهان، تأیید می‌کند.

آمریکا از یک سو و روسیه از سوی دیگر، در یک تقابل جهانی با همدیگر قرار گرفته‌اند و بیش از یک دهه است که روابط دو کشور که حالا ضلع سومی به نام چین هم وارد میدان رقابتشان شده است، تحت تأثیر یک تکاپو برای گسترش نفوذ دارد...

 سوریه و عراق طبق نقشه امریکا باید پاک‌سازی می‌شدند، اما همه چیز طبق نقشه آمریکایی‌ها پیش نرفت. در مقابل، اسرائیل هم هنوز احساس امنیت نمی‌کند.

آنچه که آمریکا و قدرت‌های بزرگ نیاز دارند تا در معادلات خود در نظر بگیرند، ورود ضلع چهارمی به نام ایران است که در حال گذار از یک قدرت مؤثر منطقه‌ای و تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است.

 اگرچه جمهوری اسلامی دارای مشکلاتی در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی شده که بخش عمده‌ای از آنها ناشی از تحریم اقتصادی همزمان با تهاجم فرهنگی شده که بخش عمده‌ای از آنها ناشی از استراتژی تحریم اقتصادی است، اما گسترش نفوذ ایران چیزی است که زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون تبدیل به یک از دغدغه های مهم مقامات دیگر خصوصا کشورهای غربی شده است.

 در این شرایط، تقویت جبهه داخلی، همزمان با اتخاذ سیاسی قدرتمند در عرصه بین المللی به گونه‌ای که نفوذ یک کشور انقلابی و اسلامی نظیر ایران را در دیگر نقاط جهان و در برابر قدرت‌های نقاط جهان و در برابر ابر قدرت‌های بین المللی تحقق ببخشد، وظیفه‌ای است که رئیس جمهور جدید ملزم به اجرای آن است.

در بخش «روایت روای» موضوعاتی همچون: «اگر شهیدی شدی برگرد»، «همیشه برقرار» و «آرزوی شهادت»، «کلاشنیکف؛ یک تیر، شصت تیر، صدها تیر» و «هنوز هم خروشان» به چشم می‌خورد.

«یک قدم تا شکست حصر آبادان» عنوان «بخش یادمان» و «میهمان خوان توایم» نیز عنوان بخش مدافعان حرم است.

به عنوان های «چند لقمه خاطره؛ 18 سال به یاد ماندنی»، «کتاب حج عمار»، هم در بخش «پیشخوان» پرداخته شده است.

در بخش «فکه +» کتاب «حاج عمار؛ نیم نگاهی به سیره شهید مدافع حرم محمد حسین محمد خوانی» معرفی شده که حسین احیایی در معرفی این کتاب چنین آورده است:

در میان حجم انبوه صفحات تولید شده در عرصه پایداری، نوشتن و خواندن از شهدای مدافع حرم رؤیای شیرینی است که طعمش را همگان نمی‌چشند.

روایت لحظات ناب عاشقی این فرزندان امام خامنه‌ای که بی‌چشم و داشت، دل از خانواده و وطن کندند و برای پاسداری از حرم عقیله بنی هاشم راهی خاک سوریه شدند، ناخودآگاه دل را تا پشت گره‌های ضریح بی‌بی زینب(س) می‌کشاند.

شهید محمد حسین محمدخانی، فرمانده تیپ سیدالشهدا (ع) یکی از همین عزیزان است. یکی از فداییانی که لذت همراهی با سر و همسر و کود ک خردسالش را به راحتی با غیرت حفاظت از خط مقاومت معاوضه کرد و مزدش را به بهترین حالت ممکن گرفت. حلب شد سکوی پرواز او و 16 آبان سال 94 روز عروجش... .

 کتاب «حاج عمار» که سال ۹۵  توسط فاطمه دوست کامی نوشته شد و در انتشارات جنات فکه به چاپ رسید، بخشی از خصوصیات فردی و رشادت‌های این شهید بزرگوار را به تصویر کشیده است. مطالعه این اثر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و شصت و نهمین شماره ماهنامه فکه را با قیمت ۴۰۰۰ تومان در ۶۹ صفحه منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات