۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۵۰۷۸۳۵
حجت‌الاسلام علوی تهرانی:

برائت از دشمنان ریشه عقلانی و قرآنی دارد

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه برائت قاعده عقلانی و قرآنی دارد، گفت: هیچ انسانی موضع خنثی ندارد مگر اینکه منافق باشد.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه امروز به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و درباره جایگاه برائت گفت: برائت ریشه قرآنی دارد.

وی با بیان اینکه برائت قاعده عقلانی و قرآنی دارد، عنوان کرد: هیچ انسانی موضع خنثی ندارد مگر اینکه منافق باشد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه نیت روح عمل است، بیان داشت: نیت امری است که جهت عمل الهی یا غیرالهی را مشخص می‌کند، نیت می‌تواند در رضایت یا عدم رضایت شما بروز و ظهور داشته باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: هرکس به هر عمل گروهی راضی شود همانند آنها است اگرچه آن عمل را انجام ندهد، کسانی که به حقیقت علاقه داشتند که با شهدای کربلا باشند خداوند به خاطر این نیت به آنها ثواب فضلی عطا می‌کند.

وی با بیان اینکه برائت جستن ریشه عقلانی و قرآنی داشته و میوه هم دارد، اظهار داشت: در زیارت عاشورا با برائت جستن از دشمنان و قاتلان امام حسین(ع) به خدا و پیامبر او تقرب پیدا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند راه تقرب به من برائت است، گفت: آنچه در حقیقت برائت اثر دارد لعن به معنای نفرین است که غیر از سب است، لعن به معنای دور شدن از رحمت خداوند است.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند با آن همه ارحم الراحمین بودن خود در قرآن بر ظالمان، کاذبین و کافرین لعنت می‌فرستد، کسانی که در دنیا و آخرت پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان را اذیت می‌کنند خدا در دنیا و آخرت آنها را لعن می‌کند.

وی با بیان اینکه کامل در دین کسی است که نسبت به اهل بیت(ع) تولی و نسبت به دشمنان آنها تبری داشته باشد، گفت: شما دشمنان ائمه معصومین(ع) را لعن کنید یا لعن نکنید خداوند در قرآن مجوز لعن را صادر کرده است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی افزود: کسانی که مطلبی را از نزد خود به کتاب خدا اضافه کرده؛ اشخاص ناراحضی از قضا و قدر الهی، اهانت کنندگان به پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) یا کسانی محرمات الهی را حلال بشمارند مستحق لعن خداوند هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آنچه جلسه برائت را شکل می‌دهد لعن است و دشنام و ناسزاگویی به دشمنان جایز نیست، خاطرنشان کرد: اصل اعتقاد به تبری رکن دین است اما چگونگی بیان آن تابع شرایط است که امروز باید تقیه شود یعنی لعن را علنی انجام نمی‌دهیم اما باید آن را به نسل بعدی انتقال داد./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات