۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۰۷۵۴۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

از خروش امت اسلامی در حمایت از فلسطین تا زلزله سیاسی در عربستان

تاکید علما و شخصیت‌های دینی و سیاسی برای حضور گسترده مردم در تظاهرات روز قدس، برکناری ولیعهد عربستان و حمایت اسرائیل از این اقدام مهمترین اخبار جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: جهان اسلام در هفته گذشته شاهد حوادث بسیار مهمی بود. سرخط مهمترین اخبار هفته را در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» دنبال خواهیم کرد:

تاکید علمای لبنان بر لزوم حمایت از مساله فلسطین

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد با اشاره به اظهارات ولیعهد جدید عربستان درباره کشاندن جنگ به ایران گفت: رژیم سعودی ترسوتر و ضعیف‌تر از آن است که بخواهد علیه ایران جنگ به راه بیاندازد.
حجت الاسلام نببیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان وی تاکید کرد رژیم صهیونیستی به ارتباط با نظام سعودی افتخار کرده و بر هیچ کس پوشیده نیست که عربستان اهداف اسرائیل در منطقه علیه حزب الله و حماس و سوریه را اجرا می کند.
شیخ مصطفی ملص رییس حزب همبستگی ملی لبنان در پیامی با انتقاد از تقسیم بندی صورت گرفته در این قانون خاطر نشان کرد که این تقسیم بندی‌ها به هیچ وجه درست نبوده و عدالت در قبال برخی شهرها رعایت نشده است.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت تصریح کرد که همه باید نسبت به کسانی که کینه های تاریخ همواره یادآور می کنند به شدت برحذر باشیم و در برابر فتنه گران و متعصبان افراطی بایستیم تا سقوط نکنیم. برخی درصدد تجزیه امت و جوامع اسلامی تلاش می کنند تا قدرت را از ما گرفته و بر سرنوشت و آینده مان مسلط شوند.
حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن السبیتی، دبیر فتوای مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان  هفته گذشته دارفانی را وداع گفت و پس از تشییع در منطقه کفر صیر به خاک سپرده شد.
دفتر حضرت آیت الله مرحوم سید محمد حسین فضل الله از مراجع تقلید لبنان اعلام کرد که روز یکشنبه هفته آینده، عید سعید فطر است.
جبهه العمل اسلامی لبنان با انتقاد از سکوت جهان عرب و اسلام نسبت به فجایع کنونی، تلاش برای شکست محاصره غزه را خواستار شد.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان با اشاره به اینکه احتمالا کرسیهای محور مقاومت در پارلمان آینده تغییر نمی کند، از اجحاف در حق گروه های اهل تسنن حامی مقاومت در قانون جدید انتخابات ابراز تأسف کرد.
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان حوادث کنونی در کشورهای غربی را تروریسم نژادپرستانه علیه مسلمانان توصیف کرد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با ابراز تاسف از گسترش ایران هراسی در کشورهای اسلامی تأکید کرد که ایران از احکام اختصاصی تشیع برای دفاع از فلسطین استفاده می کند.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس گفت: روز قدس، روز یادآوری مصائب و مساله فلسطین، ترسیم نقشه راه و تعیین مسؤولیت ها به دور از هرگونه تصفیه حساب سیاسی و دیپلماسی است.
شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در خطبه های نماز جمعه منطقه برالیاس این کشور درباره روز جهانی قدس گفت: قدس به گروه و ملت و مردم معینی اختصاص ندارد بلکه فلسطین و قدس به همه مسلمانان جهان متعلق است.
شیخ حسام العیلانی امام جمعه مسجد الغفران صیدای لبنان به مناسبت فرارسیدن روز جهانی اظهار داشت: قدس تنها با مقاومت آزاد می شود و همگان باید از این گزینه حمایت کرده و در برابر هجمه برنامه ریزی شده علیه مقاومت بایستند.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان با اشاره به اهمیت روز قدس خاطر نشان کرد: هر که درصدد پوشش مساله فلسطین با نقاب مذهبی و قومیتی و جغرافیایی است، خائن به مساله فلسطین به شمار می آید.

انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر اقدامات تروریستی داعش

حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف در دیدارهای جداگانه با حضرات آیات شیخ بشیر نجفی و محمد اسحاق فیاض  بر حفظ امنیت عراق در سایه 
آیت الله سید علی مدرسی از علمای عراق با اشاره به اقدامات داعش تصریح کرد: جامعه جهانی تا چه زمانی میخواهد چشم خود را بر روی جنایتهای تروریستها در کشورهای منطقه ببندد.
اسقف کیبرک ارشیکان نماینده ارمنیهای ارتدوکس در عراق دفاع از این کشور در برابر تروریسم را خود واجب دانست و تصریح کرد: سخنان حضرت آیت الله سیستانی راهگشای حل مشکلات داخلی عراق است.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق امروز طی پیامی به مناسبت روز جهانی قدس تصریح کرد: جامعه جهانی باید اقدامات رژیم صهیونیستی در یهودی سازی قدس شریف در فلسطین را محکوم کند.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس عباسی خواستار توجه جدی به انفاق در راه خدا شد و بر ضرورت کمک مالی به رزمندگان تاکید کرد
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف خواستار عدم حمایت کشورهای استکباری از رژیم صهیونیستی شد و تصریح کرد: داعش از سوی رژیم صهیونیستی به وجود آمد.

سرکوب شیعیان بحرین در سایه چراغ سبز عربستان سعودی

رفتار نامناسب آل‌خلیفه با زندانیان سیاسی و دینی در ماه‌های اخیر سبب شده تا زندانیان در راه دستیابی به مطالبات قانونی خود دست به اعتصاب غذا بزنند. در همین راستا یوسف المحافظه نایب رییس مرکز حقوق بشر بحرین از اعتصاب غذای زندانیان ساختمان 13 و 14 زندان جو مرکزی به دلیل رفتار ناپسند و فشار صورت گرفته از سوی زندانبانان خبر داد.
جمعی از شهروندان بازداشت شده در تحصن دفاع از آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در منطقه الدراز از سوی نیروهای امنیتی آل خلیفه به زندان حوض الجاف منتقل شدند.
سعید الشهابی دبیرکل جنبش آزادگان بحرین تأکید کرد که بخشی از خاک و همچنین چاه های نفتی این کشور در تصرف آل سعود قرار دارند.
راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین اعلام کرد، گذرنامه افرادی که به قطر سفر و در آن کشور اقامت و حتی از آن عبور کنند، باطل می شود.
جنبش یاران انقلاب 14 فوریه بحرین با صدور بیانیه‌‌ای از ملت بحرین، ملت‌های عربی و اسلامی خواست که با شعار "قادمون یا قدس"(ای قدس ما می‌آییم)، در راهپیمایی روز جهانی قدس مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

تنش نهادهای دینی مصر با سلفی‌ها

شوقی علام مفتی مصر در پاسخ به شبهات افراط‌گرایان در جواز ذبح انسان‌ها تاکید کرد که در هیچ یک از کتب صحیح مسلم و بخاری روایتی مبنی بر جواز کشتار و ذبح انسان‌ها وجود ندارد.
وزارت اوقاف مصر به سلفی‌ها هشدار داد در صورت کارشکنی در اجرای مراسم برگزاری نمازهای ماه رمضان خصوصا عید فطر با برخورد ماموران امنیتی مواجه خواهند شد.
شیخ نشأت زارع امام جمعه دهقلیه و سخنران اوقاف مصر تاکید کرد که فقه تکفیری و خشونت محور سبب کشتار مردم بیگناه و نابودی و ویرانی است.
اشرف الفیل از علمای الازهر مصر از مردم درخواست کرد تا در ایام عید فطر به زیارت مقبره‌ها نروند زیرا این عمل یک سنت غلط و اشتباه است.

زلزله سیاسی در عربستان؛ محمدبن‌سلمان ولیعهد جدید

تنش میان قطر و عربستان سعودی نیز از اخبار مهم هفته گذشته بود. عربستان سعودی راهکار پایان دادن به این اختلافات را تن دادن قطر به شروط ده‌گانه دانست. عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم، با اشاره به مبهم بودن شروط دهگانه محور سعودی علیه قطر نوشت: با توجه به تغییر موضع آمریکا در قبال قطر احتمال کوتاه آمدن عربستان و متحدانش از سقف درخواست هایشان وجود دارد.
علی النعیمی دبیرکل شورای حکمای مسلمان، هجمه‌های رسانه‌های قطری علیه شیخ عبدالعزیز آل شیخ مفتی عربستان سعودی و هیأت کبار علما را به شدت محکوم و این رسانه‌ها را به «هیأت کبار منافقان» توصیف کرد.
یک منبع سیاسی صهیونیست بر آمادگی عربستان برای عادی‌سازی کامل روابط خود با رژیم صهیونیستی در صورت موافقت این رژیم با تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 میلادی تاکید کرد.
از سوی دیگر همزمان با تحولات منطقه شاه عربستان در فرمانی محمد بن نایف ولیعهد را برکنار و پسرش محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد و جانشین خود تعیین کرد.
سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد که اگر بن سلمان بخواهد به حاتم بخشی خود به ترامپ ادامه دهد دیگر چیزی در خزانه عربستان سعودی نخواهد ماند و اقتصاد عربستان سقوط آزاد خواهد کرد.
در اولین واکنش مسؤولان رژیم صهیونیستی به تعیین محمد بن سلمان فرزند شاه سعودی به ولیعهدی این کشور، یک وزیر صهیونیست از این امر استقبال و درباره بهبود سریعتر روابط بین دوطرف ابراز امیدواری کرد.
ایوب قرا معاون وزیر همکاری منطقه ‌ای رژیم صهیونیستی از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی در عربستان استقبال کرد و گفت که امیدوار است که نزدیکی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان شتاب بگیرد.

وضعیت بحرانی فلسطین اشغالی

سازمان عفو بین الملل هشدار داد که تصمیم رژیم صهیونیستی در زمینه کاهش میزان ساعتهای بهره مندی باریکه غزه از برق می تواند عواقب انسانی فاجعه باری برای ساکنان این منطقه داشته باشد.
پلیس رژیم صهیونیستی با صدور بیانیهای محدودیتهای جدید را اعلام کرد و فقط اجازه ورود مردان بالای 40 سال به مسجد الاقصی را می دهد.
اتحادیه عرب رژیم صهیونیستی را مسؤول درد و رنج طولانی مدت آوارگان فلسطینی دانست و کوچاندن آنها از سرزمین شان را جرم اعلام کرد.

یمن: سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله با اشاره به شکست‌های سنگین آمریکا و رژیم صهیونیستی در سالیان اخیر در منطقه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی دشمن آشکار و واضح امت اسلامی است.

انگلیس: وزیر کشور انگلیس در پاسخ به اظهار نظر یک نماینده پارلمان، تظاهرات روز جهانی قدس را «ناراحت‌کننده» خواند و قول داده ممنوع کردن این تظاهرات در انگلیس را بررسی خواهد کرد./981/ب952/ر

ارسال نظرات