۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۷
کد خبر: ۵۰۷۲۰۰
آیت الله مصباح یزدی:

امیرمؤمنان از هیچ فداکاری در مسیر حفظ اسلام کوتاهی نکردند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: جایی که پای دین و حفظ اسلام در میان بود امیرمؤمنان علی(ع) از هیچگونه فداکاری خودداری و کوتاهی نکردند و درباره غصب حق خودشان چیزی نفرمودند چون بحث حفظ اسلام در میان بود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، با اشاره به خدمات و فداکاری های امیرمؤمنان علی(ع) به امت اسلامی گفت: در جنگ با فارس و رومیان خلیفه دوم با علی(ع) مشورت می کند.

وی افزود: حضرت می فرماید پیروزی و شکست در این امر به زیادی و کم افراد نیست، خلیفه از کمی جمعیت اظهار نگرانی می کرده و اعلام می داشته که لشکریان کارآزموده برای جنگ با سپاه فارس  نداریم و ترش شکست دارم آیا برای این جنگ اقدام کنیم یاخیر؛  حضرت می فرماید که نصرت هایی که نصیب مسلمانان شده تابع قلت و کثرت نبوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که به فرموده حضرت اینگونه نبوده که اگر جمعیت مسلمانان زیاد باشد پیروز شوند و اگر کم باشد شکست بخورند، اظهار داشت: در جنگ بدر جمعیت مسلمانان ثلث جمعیت کفار بود اما خدا آن ها را پیروز و کمبود افراد را با فرشتگان جبران کرد، در جنگ حنین جمعیت مسلمانان زیاد بود و مغرور شدند و شکست خوردند چون به کثرت جمعیت اعتماد کردند نه خداوند متعال.

وی ادامه داد: حضرت به خلیفه دوم می فرمایند پیروزی مسلمانان تابع کثرت جمعیت نبود که بگویید جمعیت کم و شکست خواهیم خورد، هر جا مسلمانان پیروز شدند لطف وعنایت الهی بوده و تابع معادلات ظاهری نبود، سؤال دیگر خلیفه این بود که آیا خود من در جنگ حضور پیدا کنم که حضرت نهی کردند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: امام علی(ع) می فرمایند کسی که خلیفه و فرمانده است موقعیت نخ تسبیح را نسبت به دانه های آن دارد، اگر نخ سالم باشد دانه های تسبیح جمع بوده و منظم می شوند اما اگر نخ پاره شد دانه ها پخش می شود و فایده ای از تسبیح برده نمی شود، اگر بلایی بر سر فرمانده در جنگی بیاید دشمنان جرأت پیدا کرده و مسلمانان را تار و مار می کنند.

وی عنوان کرد: حضرت توصیه کردند یک نفر که قدرت فرماندهی و تحول در جنگ داشته باشد باید فرمانده جنگ شود که اگر هم کشته شود ضرری به مسلمانان وارد نشود، حضرت با وجود مسائلی که بعد از پیامبر ایجاد شد باز هم برای مصحلت اسلام و مسلمین از کمک و نصایح خود دریغ نمی کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: جنگ دیگری با رومیان پیش آمد و خلیفه دوم مجددا با امیرمؤمنان علی(ع) مشورت کرد که چگونه عمل کند و حضرت فرمودند که یک فرمانده جنگ دیده و افرادی دلسوز باید حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: بعد از همه مسائل و جریانی که ایشان را با آن وضعیت به مسجد بردند حضرت به گونه ای رفتار کردند که در مشکل ترین مسائل علمی به ایشان مراجعه کرده و در مسائل سیاسی و نظامی با ایشان مشورت و در نهایت نظر حضرت را عمل می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که حضرت به دلیل مصلحت مسلمین با آن ها با صداقت رفتار کردند، گفت: حضرت فرمودند اگر با آن ها مشارکت نمی کردم جریان ارتداد شیوع پیدا می کرد و کم کم بساط اسلام پرچیده می شد.

وی افزود: مردم در حال کافر شدن بودند و اسلام آن ها عمقی نداشت، مثلا اگر رییس قبیله ای مسلمان می شد همه اسلام را قبول می کردند، در زمان خلیفه اول رییس قبیله ای مرتد شد و همه قبیله از اسلام برگشتند و کافر شدند، این مسأله همانند ویروسی در حال شیوع در جامعه بود و حضرت دیدند که اگر با آن ها همکاری نکنند اسلام از بین می رود و این یک تعارف نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: جایی که پای دین و حفظ اسلام در میان بود امیرمؤمنان علی(ع) از هیچگونه فداکاری خودداری و کوتاهی نکردند و درباره غصب حق خودشان چیزی نفرمودند چون بحث حفظ اسلام در میان بود./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات