۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۰۷۰۶۷
امام جمعه ایلام:

خودسازی در گرو تهذیب و پرورش آن است

امام جمعه ایلام گفت: وقتی انسان گوهر ذاتی خود را پرورش می دهد این حرکت مربوط به روح و روان است و آثار و عوارضش در جسم هم نمود پیدا می کند هدف از این حرکت پویا تسلط بر نفس و در اختیار گرفتن قوای ظاهری و باطنی برای رسیدن به سعادت است.
لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام امروز در ادامه جلسه تفسیر قرآن در مسجد جامع ایلام، اظهار داشت: نفس انسان پیوسته در حال حرکت است و به تدریج استعدادهای خود را تبدیل به فعلیت می کند.

وی افزود: وقتی انسان گوهر ذاتی خود را پرورش می دهد این حرکت مربوط به روح و روان است و آثار و عوارضش در جسم هم نمود پیدا می کند. هدف از این حرکت پویا تسلط بر نفس و در اختیار گرفتن قوای ظاهری و باطنی برای رسیدن به سعادت و خوشبخت لازمه آن خودشناسی و خودسازی است و خودسازی در گرو تهذیب نفس و پرورش و تکمیل آن است.

امام جمعه ایلام تصریح کرد: ما باید در طول شبانه روز درباره خود و جهان ماوراء تفکر کنیم. مثلا آفریننده ای که انسان را آفریده است و تمام اعضا و جوارح را در اختیار او قرار داده است چه هدفی دارد؟ انسان در برابر عظمت آفریننده اش چه وظیفه ای را برعهده دارد؟ تفکر در عواقب سوء بیماریهای نفسانی و کیفر گناهان و عذاب های سخت دوزخ اندیشه در حساب انسان را بر آن می دارد که در تهذیب و پاکسازی نفس خود تلاش کند و اصلاح و پرورش نفس را در اولویت قرار بدهد. امیرالمومنین علی(ع) فرموده هرکس قلبش را با تداوم فکر آباد سازد افعالش در باطن و ظاهر خوب خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین مرحله خودسازی عزم است. منظور از عزم تصمیم بر ترک گناهان و انجام واجبات است و جبران آنچه که قبلا نسبت به آن بی توجه بوده است. عزم جوهر انسانیت و ملاک و معیار امتیاز انسان است. تفاوت درجات انسان ها به تفاوت درجات عزم آنها بستگی دارد. انسانی که عزم و اراده نداشته باشد در حقیقت انسانیت خویش را از دست داده است چیزهایی که عزم انسان را سست می کند عبارتند از ارتکاب گناه،حب دنیا، پرخوری، پرخوابی، پرحرفی.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی تاکید کرد: سومین مرحله مشارطه است. یعنی انسان در اول روز با خودش شرط کند که برخلاف دستورات خداوند عمل نکند. یعنی اگر نفس خلاف شرط عمل کند مورد تنبیه بیشتر و شدیدتری قرار خواهد گرفت.

وی به چهارمین مرحله که مراقبت از نفس است اشاره کرد و افزود: چهارمین مرحله این است که باید کاملا از نفس مراقبت کنید و چنانچه خلافی از آن صادر شد بدون هیچ گونه سهل گیری قاطعانه در برابرش بایستید و مجازاتی را که به آن وعده داده بود عملی کند اگر مدتی این برنامه اجرا شود و نفس سرکش مورد مواخذه جدی قرار بگیرد قطعا هواهای نفسانی و راههای نفوذ شیطان مسدود می شود. چنانکه امام علی(ع) می فرماید؛ به تادیب نفس خود قیام کنید و او را از شدت عادتها باز بدارید.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی در پایان گفت: پنجمین مرحله مرحله محاسبه است. شخص در آخر هر روز زمان مناسبی را برای رسیدگی به اعمال روزانه خود اختصاص دهد و در آن زمان نفس خویش را محاسبه کند و در ضمن این محاسبه  اگر با مواردی مواجه شود که از وظایف خود تخلف کرده و خطایی از او سرزده است باید بلافاصله به فکر بازگشت بیافتند و جبران کند و تصمیم قاطع بگیرد که این فعل را ترک کند./۸۷۹/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات