۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۰۶۷۴۹
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

بیان انتخاب ولایت از سوی مردم، برداشت ناصحیح از منابع اسلامی است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: بیان انتخاب ولایت از سوی مردم، برداشت ناصحیح از منابع اسلامی است.
حجت الاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهدشبستری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه درباره صحبت های اخیر رئیس جمهور مبنی بر انتخاب ولایت از سوی مردم، اظهار داشت: بیان مباحثی درباره مبنای حکومت اسلامی و اینکه مولا علی حکومت و ولایت را از نظر مردم و انتخاب آنان می دانسته، ناشی از بی دقتی و عدم تأمل در کلمات است.

وی تصریح کرد: مسأله امامت و ولایت از نظر تمام شیعیان یک منصب الهی است و با آرای مردم، امام و رهبر تعیین نمی شود بلکه این موضوع امری الهی است و فرض بین اهل سنت شیعیان این بوده که اهل سنت مسأله ولایت و جانشینی پیامبر را به عهده مردم و شیعه معتقد انتخاب ولایت را امری خدایی می داند که خدا اختیار فرموده مردم موظف به اطاعت هستند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: باید بدانیم کسی که این سخنان را بیان کرده بین مقبولیت و مشروعیت تفاوت قائل نشده، در حالی که مقبولیت و مشروعیت با هم فرق دارند و مقبولیت از ناحیه مردم بوده و مشروعیت این است که امامت و ولایت از ناحیه خداوند متعال تعیین می شود.

حجت الاسلام شبستری یادآور شد: امیرمؤمنان در ابتدای رحلت پیامبر شرایط را به گونه ای دید که خانه نشین شدند، نمی توانیم بگوییم آن زمان، امام علی(ع) امام نبودند چرا که پس از مدتی کوتاه با اقبال عموم مواجه شدند و مردم در آن مدت به خانه ایشان رفت و آمد داشته و حضرت علی(ع) را امیرمؤمنان می دانستند وقتی امیرمؤمنان با اصرار مردم مواجه شدند و احساس کردند مشروعیت با مقبولیت همراه است، به حکومت پرداخت.

وی گفت: در صحبت های رئیس جمهور، مقبولیت و مشروعیت مورد توجه قرار نگرفته و این نشان دهنده مظلومیت امیرمؤمنان است که با گذشت یک هزار و 400 سال، بحث ولایت امیرمؤمنان را امری زمینی و مردمی می دانند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: در سخنان ریاست جمهوری به این واقعه که حضرت علی(ع) از سوی خداوند و توسط پیامبر(ص) به عنوان ولی معرفی می شود، دقت نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری با بیان اینکه این سخنان ناشی از برداشت ناصحیح از منابع اسلامی است، ادامه داد: این سخنان منجر به اختلاف بین مردم و تقویت برداشت ناصحیح از دین می شود و لازم است رئیس جمهور با تصحیح سخنان خود، جلوی رفتارها و گفتارهای ناصحیح معاندان را بگیرد./936/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات