۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۰۶۳۴۸
عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم تبیین کرد؛

کنترل احساسات؛ راه‌ مقابله با خرافه گرایی

حجت‌الاسلام موسویان با بیان این که منشأ خرافه احساسات انسان است، گفت: در اسلام تأکید شده است که در مسائل زندگی باید روال طبیعی را دنبال کرد و استفاده از رمالان و غیب‌گویی نهی شده است.
سید ابوالفضل موسویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید ابوالفضل موسویان، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم، در سخنرانی خود با موضوع دین و خرافه که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: خرافه در دین یکی از مسائل حساس در روزگار ما است که گریبان گیر دین شده است.

وی خرافه را به معنی حرف بی‌دلیل و منطق دانست و گفت: برخی خرافه گرایی را به خاطر حس کنجکاوی در انسان دانسته‌اند که چون انسان نمی‌تواند دلیل برخی مسائل را بفهمد به برخی چیزهای موهوم اعتقاد پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام موسویان با اشاره به این که خرافه در گذشته رواج زیادی داشته و حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل و طوفان را به امور غیرمادی ربط می‌دادند، اظهار داشت: امروز هم با وجود پیشرفت‌های علمی ما شاهد خرافه هستیم و برخی سراغ چنین چیزهایی می‌روند.

وی با بیان این که خرافه منحصر به جوامع عقب‌افتاده نیست، افزود: در جوامع پیشرفته هم خرافه گرایی وجود دارد در حالی که در سفارشات دینی ما آمده است که نباید به دنبال این امور بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید با اشاره به این که در گذشته رمالان بیشتر در دستگاه حکومتی وجود داشته‌اند و به ادعای خود حاکمان را از آینده مطلع می‌کردند، ابراز داشت: در جنگ نهروان فردی به سراغ امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت الآن حرکت نکنید زیرا شکست خواهید خورد؛ ولی حضرت فرمودند ما همین الان حرکت می‌کنیم و فرمودند که ما در این نبر پیروز خواهیم شد و همین‌طور هم شد.

وی گفت: در اسلام تأکید شده است که در مسائل باید روال طبیعی را دنبال کرد و حتی استخاره هم اگر به این معنا باشد که تفأل به قرآن بزنیم تا آینده را بفهمیم درست نیست زیرا چیزی که ما در استخاره می‌خواهیم این است که از خدا طلب خیر می‌کنیم تا خدا خیر را در کار ما قرار دهد.

استاد دانشگاه مفید با بیان این که در مسائل دینی خداوند یکی از مواردی که منشأ عقلانی ندارد را مسأله غلو دانسته است، گفت: دلیل این که برخی دچار غلو شده‌اند این بوده است که کارهای خارق‌العاده‌ای از انبیاء(ص) دیده‌اند و گمان کرده‌اند که پیامبران و اولیای خدا خودشان خدا هستند.

وی با بیان این که خداوند انسان‌ها را از غلو نهی کرده است، گفت: اگر انبیاء کار خارق‌العاده‌ای هم انجام داده‌اند به خاطر اثبات ادعای نبوتشان بوده است و آن قدرت را از جانب خدا می‌دانستند.

حجت‌الاسلام موسویان با اشاره به آیه 77 سوره مائده اظهار داشت: علامه طباطبایی منشأ غلو را غلبه احساسات دانسته است زیرا گاهی فرد از چیزی شگفت‌زده می‌شود و نمی‌تواند تحلیل کند و به برخی موهومات اعتقاد پیدا می‌کند؛  این احساسات را انسان باید کنترل کند.

وی با بیان این که خداوند در قرآن بارها تأکید کرده است که پیامبر(ص) هم مانند شما انسان است، گفت: خود پیامبر هم در امور روزمره زندگی خود از علم غیب استفاده نمی‌کرد تا مردم دچار خرافه نشوند؛ متأسفانه ما امروز در جامعه گرفتار مواردی هستیم که منشأ تحریف دین شده است که یکی بحث مهدویت و عرفان‌های کاذب است که روایات زیادی در این باب وجود دارد و در جلسات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات