۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۰۵۹۵۱
کارشناس مسائل مذهبی:

انسان ها نباید از رحمت خداوند ناامید شوند

حجت الاسلام جباری با اشاره به اینکه انسان ها نباید از رحمت خداوند ناامید شوند، گفت: شیطان همواره به انسان القا می کند که توبه و استغفار، فایده ای ندارد و اینگونه سبب ناامیدی وی از رحمت و مغفرت خدای متعال می شود.
توبه زیباست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام حسینعلی جباری در مراسم شب قدر که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» یکی از صفات برجسته بندگان شایسته خداوند را «توبه کردن» دانست و گفت: اگر وسوسه شیطان و نفس طغیان کند، انسان علی رغم دیندار بودن دچار لغزش خواهد شد، اما انسان متقی آن است که بعد از ارتکاب گناه، توبه کند و دیگر به کار ناشایست خود ادامه ندهد.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: افراد متقی پس از ارتکاب گناه درصدد جبران آن برآمده و تصمیم می گیرند دیگر آن عمل را انجام ندهند، برای همین بلافاصله پس از گناه به طلب عفو از درگاه ایزدی پرداخته و سعی می کنند تا با توبه حقیقی، رضایت خداوند را جلب کنند.

وی با اشاره به اینکه انسان ها نباید از رحمت خداوند ناامید شوند، عنوان کرد: یکی از گناهان کبیره، ناامیدی از رحمت الهی است؛ شیطان همواره به انسان القا می کند که توبه و استغفار، فایده ای ندارد و اینگونه سبب ناامیدی وی از رحمت و مغفرت خدای متعال می شود.

نزول آیه ۱۳۵ آل عمران و فریاد شیطان

حجت الاسلام جباری با بیان آیه شریفه «وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» ابراز داشت: هنگام نزول این آیه شریفه، شیطان در سرزمین مکه به فریاد کشیدن پرداخت و تمامی نسل خود را به فریادرسی خواند و گفت «این آیه راه توبه را به گنهکاران آموخت و اگر بنده ای توبه کند خداوند او را دوست می دارد و ما نمی توانیم بر آن مسلط شویم».

مبلغ حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هرکدام از شیاطین، راهی برای گمراهی انسان ها پیشنهاد داد و در نهایت «خناس» جلو آمد و گفت «من با به تأخیر افکندن زمان توبه سعی می کنم تا مردم را گمراه سازم».

وی اضافه کرد: انسان نباید زمان توبه کردن را به تأخیر بیافکند و گناه خود را کوچک بشمرد، چراکه این عمل سبب از بین رفتن قبح گناه شده و عواقب ناگواری دارد.

حجت الاسلام جباری ماه مبارک رمضان را فرصت خوبی برای توبه و بازگشت به راه حق دانست و گفت: در روایات آمده است که بهترین خطاکاران، توبه کنندگان هستند؛ بنابراین همه ما باید در این ماه مبارک سعی داشته باشیم تا درصدد جبران گناهان گذشته خود برآمده و از خداوند طلب عفو کنیم.

داستان توبه نصوح و ثابت قدمی اش در توبه

فعال فرهنگی به بیان داستان توبه نصوح پرداخت و عنوان کرد: نصوح مردی بود با هیئت و قیافه‌ی زنانه، او در حمام‌های زنان به کار مشغول بود و به ویژه دختر شاه را دلاکی می‌کرد و کسی هم به جنسیت حقیقی او پی نبرده بود. او سالیان متمادی بر این کار بود و از این راه هم امرار معاش می‌کرد و هم ارضای شهوت؛ روزی نصوح طبق روال همیشگی در حمام زنانه مشغول کار بود که ناگهان قیل و قالی بلند شد و در آن میان زنی جار زد که یکی از مرواریدهای گوشواره‌ی دختر شاه گم شده است، در حمام را ببندید و نگذارید کسی خارج شود تا جامه و بقچه‌ی حاضران وارسی شود.

وی ادامه داد: بقچه‌ها را روی زمین ولو کردند و جامه‌ها را به دقت گشتند، اما از دانه مروارید خبری نشد، ناچار گفتند همه باید کاملاً برهنه شوند و یکی یکی مورد بازدید قرار گیرند، نصوح با شنیدن این حرف بکلی خود را باخت و افتان به خلوت حمام رفت و در حالی که بدنش مثل بید می‌لرزید با تمام وجود و با دلی شکسته خدا را طلبید و گفت «خداوندا گرچه بارها توبه‌ام بشکستم، اما تو را به مقام ستاریتت این بار نیز فعل قبیحم بپوشان تا از این پس گرد هیچ گناهی نگردم».

حجت الاسلام جباری افزود: نصوح آنقدر خدایا خدایا کرد که در و دیوار نیز با او همنوا شدند، در این اثنا نوبت وارسی نصوح رسید. زنی نام او را صدا زد، اما همینکه او نام خود را شنید از ترس، بند دلش پاره شد و بر کف حمام افتاد و از هوش رفت، در این فاصله زنی جار زد که مژده مژده مروارید پیدا شد و نصوح نیز در فضایی آکنده از شادمانی به هوش آمد و دید که خطر از کنار گوشش گذشته است، زنانی که بدو ظنین بودند نزدش آمدند و عذرها خواستند، او در این واقعه عیاناً لطف و عنایت ربانی را مشاهده کرد؛ این بود که بر توبه‌اش ثابت‌قدم ماند و فوراً از آن کار کناره گرفت؛ بعد از این به بیابان رفت و گوشت تنش را که با حرام رشد کرده بود با جا به جا کردن سنگ های کوه، آب کرد و در نهایت پس از پشت سر گذاشتن امتحان های الهی به پادشاهی رسید و با دختر پادشاه ازدواج کرد.

توبه حقیقی، ثمره ماه مبارک رمضان است

کارشناس مسائل مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در حدیث قدسی می فرماید «اگر بندگان من که به من پشت کرده اند، می دانستند که چقدر انتظار آنها را می کشم و مشتاق بازگشت آنان هستم از شوق می مُردند و بند بند بدن آنها از هم جدا می شود»؛ بنابراین در این روزهای باقی مانده ماه مبارک رمضان باید توبه حقیقی کنیم و بر آن ثابت قدم بمانیم تا مورد عنایات ویژه الهی قرار گیریم./202/841/ب1

ارسال نظرات