۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۰۱۷۱۶
امام جمعه موقت كاشان:

قرآن به دنبال اصلاح و تغيير اعتقادات انسانها است

امام جمعه موقت كاشان، گفت: قرآن نيز به دنبال اصلاح و تغيير اعتقادات انسانها است چرا كه با تغيير اعتقادات انسان، باورها و زندگي انسان نيز دستخوش تغيير مي‌شود.
حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار بعد از ظهر امروز در جلسه تفسير مسجد آيت الله رضوي كاشاني از ماه رمضان به عنوان ماه قرآن و ماه شناخت معارف قرآن نام برد و افزود: بايد هم قرآن را بشناسيم و هم معارف قرآن را بشناسيم و بدانيم قرآن چه كتابي است.

وي در رابطه با اينكه قرآن چه كتابي است، گفت: قرآن خودش در آيات متعدد معرفي مي‌كند ‹‹يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ›› در اين آيه قرآن خودش را با چهار عنوان موعظه، شفا، هدايت و رحمت معرفي مي‌كند، ضمن اينكه آيات ديگري نيز هست.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: بنابراين مشخص مي شود قرآن كتاب بابركتي است ‹‹لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا مُبارك›› خداوند در چند جاي قرآن به عنوان مبارك به معناي چيزي كه خيلي بركت و بازدهي دارد نام برده است.

وي افزود: يكي از عناوين خيلي مهم در آيات و روايات كه در زندگي مردم  با عنوان بركت نام برده مي‌شود از جمله مردم بابركت، نسل بابركت، جواني و علم بابركت و يا پول بابركت است و اين در حالي است كه برخي از انسانها درآمدهاي زيادي دارند اما هيچ موقع پس اندازي ندارند چرا كه  پول بي بركتي است و طرف ديگر  برخي افراد با وجود درآمد اندك، زندگي شيرين و با بركتي دارند.

به گفته وي، اگر قرآن كتاب مباركي است به دليل اين است كه قرآن كتاب موعظه و شفا و هدايت و رحمت است.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: يكي از عناويني كه در اين آيه آمده است ‹‹هُدًى›› به اين معني كه قرآن مردم را هدايت مي‌كند كه در آيات ديگر قرآن نيز وجود دارد، از اين رو خداوند در قرآن مكرر مي فرمايد ‹‹المذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ›› و يا ‹‹إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ›› قرآن كتاب هدايت است.

وي در ادامه با اشاره به شيوه هاي هدايت قرآن، گفت: قرآن دو نوع هدايت دارد كه يكي از راههاي هدايت قرآن با عنوان ‹‹ارائه الطريق›› نشان دادن راه و آدرس است و طريق دوم هدايت قرآن ‹‹ايثار علي المطلوب›› ايصال با صاد به معني رسانيدن به مقصد است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: منظور از اينكه قرآن كتاب هدايت است به معناي ‹‹ارائه الطريق›› نشان دادن راه است، چرا كه خداوند ما را به مقصد نمي رساند بلكه آدرس رسيدن به مقصد را نشان بندگانش مي دهد و فقط راهنمايي مي كند، ضمن اينكه معناي دوم ‹‹ايثار علي المطلوب›› نيز برخي اوقات محقق مي‌شود اما به ندرت و بنا مصلحت انجام مي‌شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه با اشاره به راه هاي هدايت قرآن، اظهار داشت: يكي از راه هاي هدايت قرآن اين است كه قرآن تلاش مي‌كند باورها و اعتقادات و فرهنگ مردم را تغيير دهد چرا كه عملكرد مردم بر اساس فكر و فرهنگ و باور و اعتقادات مردم است.

به گفته وي، نمي شود، تفكر اشرافي گري داشت اما از خودرو پيكان و پرايد استفاده كرد و به جاي استفاده از ساعت معمولي از ساعت طلا استفاده كرد و اگر كسي تفكر طاغوتي داشته باشد، زندگي او نيز طاغوتي خواهد بود و كسي كه تفكر طاغوتي دارد، زندگي او، زندگي ديني و الهي نخواهد بود.

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: اگر امروز همه تلاش دشمن براي تغيير فرهنگ  و هويت ملت در قالب نفوذ به كار گرفته شده است براي اين است كه امروز ديگر دخالت نظامي جوابگو نيست، از اين رو دشمن در پروژه نفوذ خود به دنبال تغيير تفكرات و فرهنگ مردم به تفكر و فرهنگ غربي و آمريكايي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار، افزود: قرآن نيز به دنبال تغيير اعتقادات انسانها است چرا كه با تغيير اعتقادات انسان، باورها و زندگي انسان نيز دستخوش تغيير مي‌شود، بنابراين يكي از راههايي كه قرآن انسان را هدايت مي كند از راه اصلاح اعتقادات و فرهنگ و باورها است و زماني كه باور انسانها اصلاح شود اعتقادات و فرهنگ نيز اصلاح خواهد شد./1307/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات