۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۰۱۵۹۵
آیت الله سبحانی:

عقل انسان توان درک وسعت عالم را ندارد/ مسلمانان بعد از پیامبر از قرآن فاصله گرفتند

حضرت آیت الله سبحانی تأکید بر آفرینش گری و تکیه بر انسجام را دو دلیل اثبات قادر بودن خدا دانست و گفت: عالم آفرینش آنقدر وسیع است که عقل انسان نمی تواند آنها را درک کند.
سلسله مباحث تفسیر قرآن آیت الله سبحانی در مدرسه حجتیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حضرت آیت الله جعفر سبحانی در جلسه تفسیر سوره ملک که در مسجد مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد با اشاره به دلایل قادر بودن خدا عنوان کرد: در هر زمانی که پیامبری برای هدایت قومی فرستاده شد، مردم دلیل رسالت را طلب می کردند و قرآن نیز با چند دلیل سلطنت خداوند بر عالم را اثبات می کند.

وی افزود: اولین دلیل قادر بودن خداوند تأکید بر ابداع و آفرینش گری خداوند است که بنابر این دلیل، خداوند موجودات را بدون ماده قبلی آفریده است.

مفسر برجسته قرآن قرآن کریم تصریح کرد: دلیل دوم تکیه بر انسجام است و همانطوری که خداوند در قرآن بیان کرده است، هفت آسمان با هم منسجم هستند و در آفرینش خدا هیچ گونه شکاف و نقصی دیده نمی شود.

وی اضافه کرد: عالم آفرینش آنقدر وسیع است که عقل انسان نمی تواند وسعت آن را درک کند و در عین حالی که این اجزا در حال حرکت هستند، هیچ تصادم و برخوردی در آنها دیده نمی شود ولی مشاهده می کنیم که قطار و هواپیما که ساخته دست انسان هستند سالانه چندین تصادم و برخورد در آنها دیده می شود.

این مرجع تقلید وحدت در  آفرینش را موضوعی مهم دانست و خاطرنشان کرد: این زمین و آسمان یک مدیر بیشتر ندارد زیرا اگر دو مدیر داشت، دو تفکر مختلف به وجود می آید و همین موضوع موجب ایجاد فساد در عالم می شو، این درحالی است که در عالمی که این همه کهکشان و ستاره در حال حرکت هستند هیچ تصادمی وجود ندارد که نشان دهنده وحدت آفریننده است.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: قرآن مطالبی را بیان کرده که علم هنوز نتوانسته آنها را کشف کند به عنوان مثال از وجود هفت زمین در کنار هفت آسمان خبر می دهد در حالی که علم تنها یک زمین و یک آسمان را شناخته است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: تمام افرادی که به زبان منکر خداوند هستند، در قلب خود منکر خدا نیستند و آنهایی که پشت دستگاه های علمی به دنبال کشف قوانین علمی هستند به این معتقدند که این عالم قانونمند است و اگر این مسأله صادق باشد کسی وجود دارد که این موضوعات را به صورت قانون درآورده است و در واقع اعتقاد به نظم، اعتقاد به ناظم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه مسلمانان بعد از پیامبر از قرآن فاصله گرفتند و به جای مطالعه و پیشرو بودن در علم به دنبال مطالعه کتاب های یونانی رفتند و امیدواریم این نسل حاضر انقلاب بتوانیم به علم و دانش خود بیفزاییم./872/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات