۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۰۱۵۸۸
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی:

مدیریت احساسات سرمایه ایمان و اخلاق را مصون می دارد

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اهمیت مدیریت احساسات، گفت: یکی از احساسات نیرومند در وجود انسان غم و اندوه است که حاکمیت آن مشکلاتی همچون پیری، ناتوانی، زمین گیری و بیماری ایجاد می کند.
مرویان حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ظهر امروز در نشست اخلاقی ویژه ماه مبارک رمضان با موضوع «مدیریت احساسات در آموزه های اسلامی» در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، گفت: برای اینکه احساسات، سرمایه ایمان و اخلاق انسان را ضایع نکند باید تدبیر و مدیریت شوند.

وی غم و اندوه را از احساسات قدرتمند انسان پس از خشم و غضب و ترس دانست و افزود: غم از «غمام» به معنای ابر گرفته شده است؛ برخی ابرها وقتی ابرها در آسمان جمع می شوند، راه نور و تنفس را می بندد و ابرهای بی باران هستند اما برخی دیگر سبب ریزش باران و پاکیزگی هوا می شوند.

حجت الاسلام مرویان حسینی تصریح کرد: غم ها نیز مانند ابرها دو گونه هستند؛ غم های ارزشمند و ممدوح مانند گذر فرصت ها و عدم استفاده مناسب از آن و غم های مادی و دنیوی که ناشی از حسرت های مادی است.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه به آثار و عوارض غم و اندوه در روایات اهل بیت(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حاکمیت غم و اندوه بر وجود انسان مشکلاتی همچون پیری، ناتوانی، زمینگیری و بیماری ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه این عوارض هم برای غم های ارزشمند و هم غم های دنیوی و مذموم وجود دارد، اضافه کرد: برای مدیریت این عوارض باید اسباب و زمینه های غم و اندوه را بشناسیم.

اسباب غم و اندوه

حجت الاسلام مرویان حسینی ادامه داد: به عنوان مثال، پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «هر که چشمش به دست مردم باشد حزن و اندوهش دراز می شود و افسوسش پایدار»، بنابراین وابستگی به امور بی ارزش و سطح پایین، عامل ایجاد غم های نابجا است.

عضو هیأت علمی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: امیرمؤمنان علی(ع) نیز می فرمایند هر که بر ضعیف تر از خود(که توان پاسخ به او را ندارد)، خشم بگیرد، حزنش طولانی و وجدانش معذب خواهد شد.

وی افزود: ایشان همچنین می فرمایند «ستمگری ندیدم که به ستمدیده نزدیکتر باشد از کسی که حسادت می کند»؛ یعنی حسود، ظالم به خود است از این رو جان خسته و دل پریشان و اندوه پیوسته دارد.

حجت الاسلام مرویان حسینی یادآور شد: دین به ما یاد می دهد برای چه چیزهایی غم و غصه داشته باشیم(غم و اندوه گناهان، کوتاهی و کم کاری در انجام وظیفه، گرسنگان، نیازمندان، برهنگان و مظلومان) و برای چه مسائلی نداشته باشیم.

استاد دانشگاه ادامه داد: سیره اولیای الهی نیز الگوی خوبی است، برای تشخیص اینکه غم چه چیزهایی را داشته باشیم؛ به عنوان مثال امام حسین(ع) در دعای عرفه، مانند باران اشک می ریزند و برای نجات از آتش جهنم غصه می خورند./930/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات