۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
کد خبر: ۵۰۱۴۴۹
شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان؛

بخشش و توفیق توبه مصداق طلب خیر در ماه رمضان

بخشش و توفیق توبه یکی از همان خیرهایی است که در این ماه بیش از بقیه ماه های سال وجود دارد و در اینجا هم مانند دعای روز دوم بنده خدا را با صفت بخشندگی اش مورد خطاب قرار می‌دهد.
شرح دعای روز سوم رمضان

آیت الله محمدحسن فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به شرح و تفسیر دعای روز سوم رمضان پرداخت که در ادامه می آید:

«َاللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبیهَ وَباعِدْنى فیهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالْتَّمْویهِ وَاجْعَلْ لى نَصیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فیهِ بِجُودِکَ یا اَجْوَدَ الاْجْوَدینَ»

«خدایا روزیم کن در این ماه تیزهوشى و بیدارى و دورم گردان در آن از بی خردى و اشتباه کارى و مقرر فرما برایم بهره‌اى از هر خیرى که در آن نازل گردانى به جود و کرمت اى باجودترین»

در ابتدای دعا بنده خطاب به خداوند می‌گوید که ذهن و بیداری را، روزی من قرار بده. جالب اینجاست که بنده منظورش از روزی، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها نیست و منظور از ذهن همان علم و منظور از بیداری همان متوجه شدن و آگاه شدن است.

بیداری، توجه به وظایف است. سپس بنده از بی‌خردی دوری می‌جوید. بنابراین دوری از جهل و روی آوردن به علم بخش نخست درخواست بنده از خدا در روز سوم است.

در فراز نخست دعای روز سوم ماه رمضان دو عبارت «ذهن» یعنی هوش، ذکاوت و فهم و «تنبیه» یعنی توجه و آگاهی دادن با هم آمده است؛ در این دعا از خداوند می‌خواهیم به ما که دارای غفلت و بی‌توجهی هستیم، ابتدا هوش و ذکاوت و در ادامه تنبه و آگاهی دهد تا در مواقع حساس بیدار شویم.

دومین خواسته بنده از خدا در این روز این است که پروردگارا در این روز مرا از نادانی و نیرنگ بازدار. «سفاهت» در مقابل آگاهی است و سفیه کسی است که حقیقت را نمی‌فهمد و انسان که اشرف مخلوقات است، سزاوار نیست که در سفاهت و حماقت به سر برده و به کارهاي لغو و بيهوده بپردازد. چرا که خداوند او را عبث و بيهوده نيافريده، بلکه او را آفريده است تا عبادت و بندگي خداوند را به جا آورده و به درجات عالي انساني دست يابد.

در ادامه بنده از خداوند توفیق به دست آوردن خیر را می‌خواهد. خیرهایی که  شبانه روز در این ماه بر زمین نازل می‌شود.

در ماه رمضان خداوند درهاي رحمت و نعمت خود را به روي بندگان خويش مي گشايد به طوري که سرنوشت انسانها در اين ماه رقم مي خورد و شب قدر در اين ماه واقع شده است.

ماه رمضان ماه فزوني خير و برکت است که قلم و مرکب و هر زباني قاصر از بيان آن است و اين عجز و ناتواني انسان از نام بردن تک تک اين خيرات و طلب آنها از خداوند باعث شده که از ذات اقدس الهي به حق آن بخشندگي اش که بخشنده تر از او نيست بخواهيم که در اين روز از هر خيري که نازل مي گردد، ما را هم بهره مند سازد.

باید توجه کرد که بخشش و توفیق توبه یکی از همان خیرهایی است که در این ماه بیش از بقیه ماه های سال وجود دارد و در اینجا هم مانند دعای روز دوم بنده خدا را با صفت بخشندگی اش مورد خطاب قرار می‌دهد و از خدا می خواهد که اگر چه این درخواست ها از نظر ما بسیار بزرگ است ولی در برابر دریای جود تو ای بزرگترین بخشنده هیچ چیز نیست و با همین جود و بخشندگی ات خیر را بر ما نازل کن.

در این روز، خدا را که در بخشندگی بی‌همتا است به واسطه جود و کرمش قسم می‌دهیم که هر خیری را از رزق و روزی ذهن و تنبیه نصیب ما کند و از سفاهت و تمویه دور بدارد؛ در حقیقت جنبه خاص خیر را که نسبت به افراد مؤمن هست، از خداوند طلب می‌کنیم./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات