۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۰۱۴۳۳
مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین:

هدف عالی عبادت روزه رسیدن انسان به جهان بینی توحیدی است

حجت الاسلام کریمیان گفت: شاید خداوند می‌خواهد خیال ما را از بابت ثواب و اجر راحت کند تا با خاطری آسوده و آرامشی عارفانه به راز و نیاز و نیایش با او بپردازیم و جدای از ثواب و اجر به اصل هدف عالی عبادت یعنی جهان بینی توحیدی نائل شویم.
حجت الاسلام کریمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام احسان کریمیان مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین امشب در حسینیه امامزاده زبیده خاتون قزوین ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن ماه پربرکت رمضان با اشاره به منزلت و جایگاه ماه رمضان گفت: این ماه به عنوان عظیم‌ترین پروژه مناسبتی خداوند متعال در میان ماه‎های قمری به حساب می‌آید نزول بابرکت قرآن کریم و شهادت امیرمومنان و شب های پرمنزلت قدر بر اهمیت این ماه بیش از پیش افزوده است.

وی در ادامه با اشاره به روایاتی در خصوص ارزش، منزلت و موقعیت این ماه عزیز و گرامی افزود: در روایات از این ماه بیشتر از سایر ماه‌ها سخن به میان آمده است این به دلیل تلاقی ایام مهم بارزشی است که در این ماه رخ داده است شاید مهمترین مناسک این ماه در درجه نخست عمل عبادی روزه است که بر تمام مسلمانان عاقل و بالغ واجب شده است.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با بیان اینکه در این ماه درهای آسمان گشوده خواهد شد و تا پایان این ماه باز خواهد بود اظهار کرد: در حقیقت انسان زیر سایه اطاعت از فرامین پروردگار و تحت بیرق خودسازی می‌تواند با بال های قوی شریعت و حقیقت قدم در راه طریقت گذاشته و آسمان‌های دوردست معنویت را فتح کند.

مدیر مسؤول انجمن تقریب حوزه و دانشگاه قزوین در ادامه با اشاره به روایتی پیرامون ماه مبارک رمضان ابراز کرد: خواب افراد روزه دار در این ماه و هم چنین نفس کشیدن آنها عبادت محسوب می‌شود در روایات مختلف از ثواب بیشمار روزه داری و اطاعت از خداوند در این ماه بسیار سخن به میان آمده است.

هدف عالی عبادت روزه رسیدن انسان به جهان بینی توحیدی است

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با اشاره به اسراری از بذل رحمت و بخشش خداوند متعال در این ماه نسبت به بندگان ابراز کرد: شاید خداوند می‌خواهد خیال ما را از بابت ثواب و اجر راحت کند تا با خاطری آسوده و آرامشی عارفانه به راز و نیاز و نیایش با او بپردازیم و جدای از ثواب و اجر به اصل هدف عالی عبادت یعنی جهان بینی توحیدی نائل شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند با برشماری اجر و پاداش می‌خواهد ما را از صورت عبادت و اطاعت به سیرت و باطن آن رهنمون کند خاطرنشان کرد: کسانی از این ماه بیشترین حظ و بهره را خواهند برد که از صورت این عبادت به باطن و سیرت آن پی ببرند خداوند متعال می‎خواهد ما در این ماه از سطحی اندیشی به عمقی نگری و دوراندیشی برسیم.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با اشاره به اهداف روزه داری تصریح کرد: هدف از روزه‌داری تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست بلکه مهمترین هدف این است که انسان تحت اطاعت پروردگار زمینه خودسازی و تزکیه نفس را برای خود فراهم کند و با استغفار و توبه از گناهان بتواند به درگاه خداوند تقرب جوید.

وی در پایان گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص روزه‌داری آمده است که خوشا به حال کسانی که برای خداوند بلندمرتبه گرسنه و تشنه می‌شود از این روایت معلوم می شود که گرسنگی و تشنگی در این ماه به خودی خود موضوعیتی ندارد بلکه پشتوانه های این اعمال عبادی است که می‌تواند به آنها ارزش دهد قصد قربت به سوی خداوند متعال و حفظ اعضا و جوارح از ارتکاب معاصی از مهم‌ترین پشتوانه های این عبادت بزرگ است./۲۰۲/۸۷۳/ب۱

ارسال نظرات