۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۰۱۴۲۶
آیت الله علم الهدی:

رهبانیت اقتصادی در جامعه اسلامی مذموم است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این اخلاق که هر کسی فقط زندگی خودش را ببیند و ارتباطات اجتماعی برای او مسؤولیت ساز نباشد، از آفت هایی است که سبب سقوط جامعه خواهد شد.
جلسه تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دومین جلسه از سلسله جلسات روزانه تفسیر قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه «حدید» هر روز ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، گفت: یکی از عواملی که خداوند در این سوره برای باورمندی مردم نسبت به فرهنگ انفاق مطرح فرموده، توجه به تأثیر انفاق در ایجاد قسط در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: موضوع اقامه قسط با اقامه عدل فرق دارد و اقامه قسط که در همین سوره مبارکه هدف بعثت انبیای الهی معرفی شده است، به معنای این است که هر کسی سهم خود را از زندگی داشته باشد و در نتیجه فاصله طبقاتی در جامعه وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسلما کسی که خودش و همسرش با یک حیوان در یک ویلای چند هزار متری زندگی می کند، حقوق انسان های دیگری را تضییع کرده تا به این مرحله رسیده است. چرا که اگر این تفکر از ابتدا وجود داشت که همه مردم باید در یک سطح زندگی کنند، جامعه به حالتی تبدیل نمی شود که روابط اجتماعی بر اساس حسادت ها و رقابت ها شکل گیرد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که طبق آیات سوره مبارکه حدید، «رهبانیت اقتصادی» در اسلام مذموم شناخته می شود، گفت: این اخلاق که هر کسی فقط زندگی خودش را ببیند و ارتباطات اجتماعی برای او مسؤولیت ساز نباشد، از آفت هایی است که ممکن است در جوامع ایجاد شود. این که افراد بگویند «به دنبال زندگی کردن خودمان هستیم» از جملات خیلی خطرناکی است که اگر بر سر زبان های افراد یک جامعه بیفتد، آن جامعه سقوط خواهد کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه کسانی که از امام مجتبی(ع) فاصله گرفتند و به سوی معاویه گرایش پیدا کردند، می دانستند که امام حسن(ع) نوه پیامبر(ص) است و معاویه پسر ابوسفیان و هند جگرخوار است و همه زندگی اش در انواع و اقسام مفاسد گذشته است. این مسائل را همه می دانستند اما علت گرایش آن ها به سوی معاویه این بود که با خود گفتند «می خواهیم زندگی کنیم و اگر امام حسن(ع) بیاید، مانند زمان امیرمؤمنان(ع) جنگ های مختلف صورت می گیرد.»

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: این که هر کسی فقط منافع خودش را ببیند و از اموز اقتصادی جامعه کنار بکشد همان رهبانیت است و برای چنین فردی مهم نیست که در جامعه عدالت برقرار باشد یا ظلم. چنین تفکری جامعه را ساقط می کند و خداوند در آیات 26 و 27 سوره حدید نسبت به این مسأله هشدار داده است.

وی در پایان ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از رهبانیت اقتصادی و منفعت طلبی غیر مسؤولانه مسلمانان در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: در جریان کربلا نیز اکثر افرادی که در سپاه یزید حضور داشتند از بنی امیه متنفر بودند اما منافع شان اقتضا کرده بود که مقابل سیدالشهدا(ع) بایستند و از همین رو در بین آن ها افرادی وجود داشت که روزی طرفدار امام حسین(ع) بودند اما این طرفداری خالصانه نبود و تا جایی پیش رفتند که دختر 3 ساله ایشان را روی بدن پدرش کتک زدند./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات