۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۰۰۷۱۱

انتشار ره توشه راهیان نور؛ رمضان المبارک ویژه خواهران + دانلود

معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه راهیان نور؛ رمضان المبارک ۱۴۳۸ق» ویژه خواهران را منتشر کرد.
ره توشه راهیان نور ویژه خواهران دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه ماه مبارک رمضان سال 1438ق» ویژه خواهران را که از متون علمی ـ آموزشی مبلغان است، با نظارت علمی حجج اسلام سعید روستا آزاد، علی اکبر مؤمنی و علیرضا انصاری منتشر کرد.

در «سخن نخست» درباره ضرورت تدوین نگارش این اثر چنین می‌خوانیم:

آنچه پیش رو دارید ره توشه خواهران مبلغ است، که به همت شماری از نویسندگان فاضل پدید آمده و به بررسی مسائل و مشکلات حوزه خانواده پرداخته است. امیدواریم مباحث این ره توشه به توسعه هرچه بیشتر سبک زندگی اسلامی بینجامد و مبلغان محترم بیش از بیش، در مسیر ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و تربیت معنوی آحاد جامعه توفیق یابند.

«معنویت در خانواده؛ ضورت و راهکارها»، «نقش والدین در تربیت فرزندان»، «روان‌شناسی بلوغ دختران و وظایف والدین»، «تأثیر‌ بازی‌های رایانه ای بر باور کودکان»، «نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی»، «بهینه‌سازی اوقات فراغت دختران»، از برخی مواردی است که نویسندگان در این کتاب به آنها پرداخته‌اند.

همچنین، مهمترین ویژگی این نوشتار، اهتمام نویسندگان به موضوع‌های روز، همچون: «تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر باور کودکان»، «نقش زن در تحقق اقتصاد مقاومتی»، «آسیب‌شناسی شغل‌های نامناسب زنان»، «بایسته‌های اخلاقی فضای مجازی»، «زن، اعتماد بیجا و پیامدهای ناگوار آن»، «زن و آسیب‌های پس از طلاق» است که نکات خوبی را دسترس خوانندگان قرار داده‌ند و برای تبلیغ مبلغان خواهر، مناسب و راهگشاست.

«نقش زن در تحقق اقتصاد مقاومتی»، نوشته حجت الاسلام محمد رسول آهنگران از مقالات آمده در این کتاب است که نویسنده در این مقاله موضوعاتی همچون:‌ «زنان و اهداف راهبردی اقتصاد مقاومتی»، «زنان و راه‌‌های تحقق اقتصاد مقاومتی»، «زنان و تولید ملی» و «زنان و اصلاح الگوی مصرف» را بررسی نموده است.

به عقیده نویسنده، دشمن از دیرباز درصدد بوده است تیشه به ریشه دین و فرهنگ غنی اسلام بزند و در این راه از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نکرده، از این رو او در اشاره این مقاله چنین آورده‌ است:

امروزه نیز دشمن، فرهنگ و اقتصاد این مرز و بوم را برای محو دین مبین اسلام هدف گرفته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب رهبری از طریق شبیخون فرهنگی و تحریم‌های ظالمانه در صدد براندازی اسلام ناب محمدی و تحت سلطه قرار دادن و استثمار مادی و معنوی و انحطاط فکری اعتقادی یکایک افراد جامعه است.

در این بین، نقش زنان به عنوان نیمی از جامعه و تربیت کننده مدیران جامعه مورد توجه است و تنها با تمسک به فرهنگ اصیل اسلامی و الگوگیری از بانوان نمونه‌ای که نام و فداکارهایشان در برگ برگ صفحات تاریخ اسلام ثبت است، می‌توان دشمن را در خیال خام خود ناکام گذاشت. این نوشتار بر آن است تا بررسی ارکان اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکار به نقش بانوان این مرز و بوم در تحقق این شاهراه عبور از مشکلات و چالش‌های اقتصادی بپردازد.

نگارنده در این مقاله، به نقش مؤثر زنان در ترویج حمایت از تولید ملی نیز اشاره و نقش آنها را در این زمینه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بیان کرده‌‌، و این مراحل را این‌گونه برشمرده‌ است:

در روش مستقیم، بانوان، خود، وارد عرصه تولید شده و دوشادوش مردان چرخ اقتصاد کشور را به گردش در می‌آورند و این امر می‌بایست با در نظر گرفتن شرایط جسمی و روانی و همچنین ضرورت شرایط ورود بانوان در این عرصه باشد.

از نقش غیر مستقم بانوان در تحقق اقتصادی مقاومتی می‌توان به موارد:‌‌ «تربیت نیروی کارآمد»، «مصرف کالای داخلی»، «به گردش درآوردن نقدینگی در چرخه تولید» و «مشاغل خانگی» اشاره کرد.

نویسنده زیر عنوان «مشاغل خانگی» در ابتدا به اهمیت نقش مدیریتی زنان در خانه و خانواده اشاره کرده، مشاغل خانگی زنان را تکیه‌گاه اقتصادی خانوار برشمرده‌ و در این زمینه می‌نویسد:

این مسئله در آموزه‌هایی دینی نیز بدان پایه از اهمیت است که آهنگ چرخ‌ریسی زنان در کنار صدای قلم علما و قدم مجاهدان راه خدا به عرش می‌رسد. در فرازهایی از زندگانی حضرت زهرا سلام علیها آمده است یکی از روزها، حضرت علی علیه السلام در حالی که مقداری پشم گوسفند که بافته شده دست مبارک فاطمه سلام الله علیها بود؛ در دست داشتند؛ از منزل بیرون آمدند؛ روانه بازار شده و پیشنهاد فروش به فردی پشم فروش دادند. او هم به شیوه معاملات رایج آن زمان داد و ستد نمود و پشم بافته شده را به سه صاع جو مبادله نمود.

نگارنده در ادامه، به بررسی آسیب‌های مشاغل بیرون از خانه زنان پرداخته، می‌نویسد:

امروزه با افزایش سطح تحصیلات و شرایط اقتصادی و فرهنگی، مشاغل بیرون از منزل از سوی زنان با اقبال بیشتری روبرو شده است. اگرچه حضور زنان در برخی عرصه نظیر خدمات بهداشتی و آموزشی ضروری به نظر می‌رسد، در بسیاری از مشاغل و با احتساب هزینه‌های که عدم حضور زن در خانه و فقدان مشارکت فعال وی در زمینه تربیت فرزندان بر خانواده تحمیل می‌کند، این مشاغل نه تنها برطرفکننده نیاز خانواده و کمک کننده معیشت نیست؛ بلکه خود عامل به وجود آوردن مشکلات و آسیب‌های فراوان در خانواده و به تبع آن در جامعه خواهد شد.

 نگارنده در ادامه نیز زیر عنوان  «زنان و اصلاح الگوی مصرف»؛ «مدیریت مصرف»، «پرورش روحیه قناعت»، «پرهیز از تجمل‌گرایی» و «ارتقای روحیه استقامت» را از مراحل   این مسئله دانسته‌ است.

همچنین او پس از پرداختن به نقش اصلاح الگوی مصرف که یکی از ضرورت‌ها و ارکان اصلی خانواده دانسته،در صفحه 97  هم چنین گفته است:

بانوی خانواده می‌بایست همانند یک مدیر مالی متبحر ضمن اولویت‌بندی نیازها و صرف درآمدها در بهترین مصارف به بهداشت، تغذیه و سلامت روان افراد خانواده توجه ویژه‌ای مبذول دارد.

اهمیت توجه به این امور زمانی آشکار می‌شود که رعایت نکردن اصول مدیریت صحیح منزل و توجه نداشتن به آن (برای نمونه: نوع تغذیه و توجه به کیفیت مواد غذایی مصرفی)، علاوه بر تحمیل هزینه‌های درمانی هنگفت به دولت، سبب وابستگی بیش از بیش کشور به بیگانکان و نیز اتلاف وقت و نیروی انسانی خواهد شد.

خوانندگان برای خواندن دیگر مطالب می توانند متن آنها را از بخش دانلود دریافت کنند.

گفتنی است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «ره توشه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۸ق» ویژه بانوان را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی، به قمیت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۱/ش

ارسال نظرات