۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۵۰۰۶۱۱
عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب؛

شنبه به احتمال قوی اول ماه رمضان است

حجت الاسلام موحدنژاد با اشاره به فعالیت گروه‌های استهلال ماه مبارک رمضان، گفت: به نظر می‌رسد که شنبه اولین روز ماه مبارک رمضان باشد.
حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز پنج‌شنبه چهارم خرداد در نشستی رسانه‌ای، گفت: بیست و نهم هر ماه قمری استهلال ماه انجام می شود. برای ماه پیش رو نیز غروب جمعه 150 گروه استهلال در کشور قصد دارند تا ماه مبارک رمضان را رویت کنند.

وی افزود: بر اساس پسش‌بینی‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد که ماه مبارک رمضان از شنبه هفته آتی آغاز شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به پراکندگی گروه‌های استهلال در کشور، ابراز داشت: گروه های استهلال از سوی ستادهای استانی تعیین می شوند و پراکندگی خوبی در کشور دارند، ضمن اینکه تجهیزاتی که امسال استفاده می شود، تفاوت چندانی با سالهای قبل ندارد.

وی تصریح کرد: از تجمیع گزارش های به دست آمده از گروه های استهلال و پس از کسب اطمینان، ماه مبارک رمضان را پس از تأیید رهبر انقلاب اعلام می کنیم.

حجت الاسلام موحدنژاد گفت: گاها به دلیل بدی آب و هوا ممکن است که ماه دیده نشود، اما تحت هر شرایطی گزارشات تجمیعی از کل کشور را تقدیم رهبری می کنیم و ایشان آغاز ماه مبارک را اعلام می کنند.

وی درباره تفاوت آغاز ماه مبارک رمضان در کشورها، بیان داشت: گاهی برخی از کشورها به دلایل فقهی می پذیرند که رؤیت ماه در هر جای جهان دیده شود، همان دلیل آغاز ماه مبارک رمضان است، گاها نیز مشاهده می‌ شود که به دلیل رؤیت های توهمی و هیجانی در برخی از کشورها ماه رمضان اعلام می شود، اما در ایران تلاش می شود که براساس یک اصول از پیش تعیین شده ماه رمضان را اعلام کنیم.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره «یوم الشک»، بیان داشت: این اصطلاح فقهی به روز سی ام ماه شعبان گفته می شود، دلیل این موضوع هم برآمده از این است که گاها در این روز ماه رویت نمی شود، اما در سال جاری چون ماه شعبان 29 روزه است، چنین مشکلی نداریم.

وی درباره استقرار گروه‌های استهلال در استان تهران، بیان داشت: در استان تهران در مکان هایی مانند قله توچال، حسن آباد و... افراد کارشناس ستاد استهلال مستقر خواهند شد.

وی تأکید کرد: در سال جاری امید نداریم ماه رمضان امسال 29 روزه باشد و پیش بینی می شود که ماه شوال را در پایان روز سی ام ماه مبارک رمضان رویت کنیم.

وی در پایان پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا تمرکز گروه های استهلال در سال جاری بر رویت ماه با چشم غیر مسلح است، گفت: در این باره تفاوت دیدگاه بین فقها وجود دارد اما، به دلیل فتوای رهبر معظم انقلاب، رؤیت در کشور با چشم مسلح انجام می شود، هر چند انتظار می رود ماه رمضان در سال جاری با چشم غیرمسلح نیز رؤیت شود./۸۵۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات