۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۵۰۰۲۹۳

ماه رمضان بهترین کلاس معرفت و کمال است

مدیر مدرسه علمیه اباصالح اصفهان رشد و کمال معنوی انسان را حاصل توجه به ماه مبارک رمضان دانست و از این ماه به عنوان مدخل ورود به زندگی الهی یاد کرد.
حجت الاسلام کشکولی

حجت الاسلام کریم کشکولی از اساتید حوزه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فضایل و ویژگی های ماه رمضان عنوان کرد: در متون اخلاقی به موضوع الگوگیری تأکید فراوانی شده است و بر همین اساس انسان باید الگویی داشته باشد که مطابق با آن، حرکات و سکنات خود را تنظیم کند.

وی افزود: در مرحله اول الگوی انسان ملائکه هستند، در مرحله بعدی انسان کامل و در نهایت خدای متعال الگوی انسان خواهد شد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بسیاری از عبادات به این سبب است که انسان سریع تر به این الگوها نزدیک شود و ما در عبادتی مانند نماز سعی می کنیم خود را شبیه ملائکه که در هر صورت در حال تقدیس و تسبیح خداوند هستند کنیم تا از این طریق دست خود را به انسان کامل برسانیم.

وی روزه را از مهم‌ترین اعمال عبادی دانست و خاطرنشان کرد: در روایات بر این نکته تأکید شده است که ملائکه از خوردن و آشامیدن مصون هستند و ما با روزه داری سعی می کنیم با یک وعده امساک از خوردن و نوشیدن به آنها شببیه شویم و این نزدیکی آرام آرام سبب می شود تا عقل، اندیشه، فکر و قلب انسان متوجه ذات مقدس باریتعالی شود.

حجت الاسلام کشکولی تأکید کرد: در ماه مبارک رمضان ما تمرین می کنیم تا در 11 ماه دیگر نیز سبک زندگی خود را شبیه به ملائکه کنیم و بتوانیم مراحل کمال را طی کنیم.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح اصفهان ادامه داد: همانطور که در سوره بقره خداوند متعال اشاره کرده است، حاصل روزه رشد، اجابت، ایمان و بندگی خالص است و این موضوع سبب می شود که روز به روز این فضائل در وجود انسان تجلی یابد تا جایی که در طول سال انسان متخلق به اخلاق الهی شود.

وی ابراز کرد: این عمل عبادی سبب می شود تا انسان به 4 ادب دست یابد که شامل عمل کردن به دستوراتی که از جانب خداوند امر شده است، دوری از معصیت الهی، همراهی با بندگان خوب خدا و راه ندادن معصیت چه در عالم ذهن و چه قلب و عمل است و این مسائل موجب می شود تا انسان درجه ای از عصمت را در وجودش ایجاد کند.

حجت الاسلام کشکولی در ادامه اظهار کرد: این ماه مبارک در واقع تمرینی است که انسان متوجه شود که می تواند در بقیه سال نیز در مسیر کمال حرکت کند و از کلاس اول که ملائکه معلم آن هستند به کلاس های بالاتر معرفت برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان بتواند از برکات ماه رمضان استفاده کند به جایی می رسد که شبیه به انبیای الهی شده و در نهایت به کلاس معرفت نبی مکرم اسلام(ص) وارد می شود و به جایی می رسد که خداوند می گوید من خودم جواب او را خواهم داد و اینها همه از برکات ماه مبارک رمضان است./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات