۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۵۰۰۲۸۸
امام جمعه موقت اصفهان:

کبر و غرور سبب تعصب ورزی بر اعمال خلاف می شود

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که غرور سبب تعصب ورزی روی امور خلاف می شود، گفت: افرادی به سبب این که به اشتباه تفکر خودشان را بر تفکر دیگران غالب می دانند از پذیرش حق طفره می روند.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: عبودیت پروردگار معلول شناخت خداوند است.

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به معرفت الله، آیه پنجاه و ششم سوره ذاریات که می فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِیَعْبُدُونِ» را تلاوت کرد و افزود: هدف خلقت انسان رسیدن به عبودیت پروردگار است و عبودیت پروردگار حاصل نمی شود مگر این که انسان در راستای شناخت خداوند قدم بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که بنده الله محبوب خداوند است، بیان کرد: خداوند همانند انسان کمال گرا است و دوست دارد بنده اش تنها او را بپرستد و تنها از او یاری بجوید، به همین سبب راه های کسب معرفت را برای انسان قرار داده و او را به کسب معرفت الله راهنمایی کرده است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: سومین آفتی که می تواند معرفت انسان به خداوند را دچار تزلزل کند، کبر و غرور است؛ کبر و غرور عموماً معلول عواملی همچون شهرت، ریاست، زیبایی، علم و ثروت است ولی وجودش در یک شخص می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد ولی به هر حال آفتی است که به طور قطع راه کمال پیمایی انسان را با خطر مواجه می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه هفتم سوره فرقان که می فرماید «وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَیَمْشِی فِی الأسْوَاقِ لَوْلا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا»، تشریح کرد: برخی افراد متکبر برای نپذیرفتن حق، هزاران بهانه می تراشند؛ معاندان صدر اسلام برای این که اسلام نیاورند، به پیامبر(ص) ایرادهای عجیبی می گرفتند، مثلاً می گفتند، چرا پیامبر خدا همچون ما غذا می خورد و آب می نوشد و در بازارها راه می رود یا گاهی برخی از عجم ها می گفتند قرآن به زبان عربی است در حالی که ما عرب نیستیم.

وی با بیان این که غرور سبب تعصب ورزی روی امور خلاف می شود، اظهار کرد: افرادی به سبب این که به اشتباه تفکر خودشان را بر تفکر دیگران غالب می دانند از پذیرش حق طفره می روند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان خاطرنشان کرد: در دوران پیامبری حضرت موسی(ع)، اکثر افراد به دلیل تکبری که داشتند از پذیرش دین الهی اعراض می کردند ولی در همان زمان افرادی همچون حضرت آسیه(ع) در برابر حق خاضع بودند و با دیدن حقانیت حضرت موسی(ع) به دین ایشان ایمان آوردند و سخت ترین شکنجه ها و مرگ هم نتوانست این بانوی بزرگوار را از مسیری حق منحرف کند./867/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات